2025-07-19, 13:15
  #6121
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Bara för att du lätt kan påverkas o ledas av media utgör inte att alla är lika lätt ledda, du skulle passa bra o bo i ryssland o tycka Putin gör helt rätt enbart för han tvingar media att berätta han gör rätt.

Mer belägg än några journalister skrivande har du inte, förstå domar o domstolar gör du uppenbart inte.
Detta är mest skrämmande, hur journalister kan leda ett folk i tror på saker, oavsett vad det handlar om.
Att du som 12åring förstörde knä, bevisar mer att TS har rätt än fel, sedan är det ingen annan som bryr sig över din skada mer än du själv som lider, där du uppenbart vill fler barn ska lida som du lider, handlar det om att du inte fick någon upprättelse? du anklagar systemet för du nu har ont? det är systemets fel.
Som sagt; saken som tråden handlar om är att Transportstyrelsen lurat vården och domstolarna att tro att några PETh-värden över 0,3 är en tillräcklig grund för att dra in körkort.

Det finns ingen vetenskaplig evidens för detta och det som har hänt är därför både en medicinsk och en rättslig skandal.
2025-07-19, 13:18
  #6122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Som sagt; saken som tråden handlar om är att Transportstyrelsen lurat vården och domstolarna att tro att några PETh-värden över 0,3 är en tillräcklig grund för att dra in körkort.

Det finns ingen vetenskaplig evidens för detta och det som har hänt är därför både en medicinsk och en rättslig skandal.

Borde drivas i EU-domstolen.

De ansvariga cheferna i Transportstyrelsen ska avskedas och få fängelsestraff för att de förföljt medborgare som är oskyldiga med massa hittepå.
2025-07-19, 13:57
  #6123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Bara för att du lätt kan påverkas o ledas av media utgör inte att alla är lika lätt ledda, du skulle passa bra o bo i ryssland o tycka Putin gör helt rätt enbart för han tvingar media att berätta han gör rätt.

Mer belägg än några journalister skrivande har du inte, förstå domar o domstolar gör du uppenbart inte.
Detta är mest skrämmande, hur journalister kan leda ett folk i tror på saker, oavsett vad det handlar om.
Att du som 12åring förstörde knä, bevisar mer att TS har rätt än fel, sedan är det ingen annan som bryr sig över din skada mer än du själv som lider, där du uppenbart vill fler barn ska lida som du lider, handlar det om att du inte fick någon upprättelse? du anklagar systemet för du nu har ont? det är systemets fel.
Det är väl medias uppgift att granska makten om dom gör fel annars är det diktatur
Dom ska inte jamsa med idioter som du
2025-07-19, 13:57
  #6124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Du har fortfarande svårt att ta till dig fakta.
En rak fråga till dig har du förstått den förändringen gjort i sina riktlinjer och text runt användningen av PEth.

Dessutom har du någon gång funderat på vad vi andra skrivit??

Tyvärr är du så inskränkt att du inte kan få en förståelse av en händelse, utan fastnar i detaljer vilket gör att du inte förstår helheten.
Du är typfallet som en "Stark kedare" med en propaganda apoarat kan påverka.
Jag lyfter fram tidigare domar som klart o tydligt visa andra utgångar trots att transportstyrelsens PM låg framme, detta har inte utgjort någon skillnad hur rätten har dömt, rätten har inte följt transportstyrelsens PM eller rekommendation/riktlinje.

Det handlar alltså inte om något PM som styrt eller att TS styr hur domstolar ska döma.

Det är just detta ni inte förstår, ni leds av journalisters skrivande, dessa journalister behöver inte ens skriva mer än sin egna personliga uppfattning o ni utgör att det journalisten berätta är sant?

Bara för att tydliggöra detta jag och Fakbab framför är att folk trodde PM var en lag, inte mitt fel folket, även läkare inte kunde förstå att PM.et är ingen lag. Man fick för sig att det handla om ett tröskelvärde för missbruk osv.

Detta förklara även Transportstyrelsen att folk har svårt att tolka, nu gör man alltså om så den blir lättare o förstå, men det finns inget som indikera PEth tester kommer försvinna som bevis, inte heller att PEth värdet 0.3 kommer höjas. Dessa kommer även i fortsättningen utgöras som bevis, reglerna blir bara tydligare, så jurister, läkare o folk får lika lätt o förstå som jag o fakbab har o förstå.
2025-07-19, 14:09
  #6125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Jag lyfter fram tidigare domar som klart o tydligt visa andra utgångar trots att transportstyrelsens PM låg framme, detta har inte utgjort någon skillnad hur rätten har dömt, rätten har inte följt transportstyrelsens PM eller rekommendation/riktlinje.

Det handlar alltså inte om något PM som styrt eller att TS styr hur domstolar ska döma.

Det är just detta ni inte förstår, ni leds av journalisters skrivande, dessa journalister behöver inte ens skriva mer än sin egna personliga uppfattning o ni utgör att det journalisten berätta är sant?

Bara för att tydliggöra detta jag och Fakbab framför är att folk trodde PM var en lag, inte mitt fel folket, även läkare inte kunde förstå att PM.et är ingen lag. Man fick för sig att det handla om ett tröskelvärde för missbruk osv.

Detta förklara även Transportstyrelsen att folk har svårt att tolka, nu gör man alltså om så den blir lättare o förstå, men det finns inget som indikera PEth tester kommer försvinna som bevis, inte heller att PEth värdet 0.3 kommer höjas. Dessa kommer även i fortsättningen utgöras som bevis, reglerna blir bara tydligare, så jurister, läkare o folk får lika lätt o förstå som jag o fakbab har o förstå.
Ditt inlaga nu visar på att du uppenbarligen inte förstått kritiken och sakfrågan. Men det är bra att du bevisar hur snett ute du är.
Det har aldrig varit en fråga om att PEth tester skall försvinna eller att värdet 0.3 skall förändras.
Det är bara nåt du snurrat till det genom att titta på detaljer men missat sakfrågan.

Sakfrågan är att PEth värdet är en indikation på alkoholkonsumtion. Men för att säkerställa om personen har ett problemdrickande krävs en mer omfattande utredning.
Det är fär transportstyrelsen brustit i vissa utredningar och därför har riktlinjen ändrats.
Att du lusläser ett antal domar i kammarrätten visar bara på att du varken förstår sakfrågan eller hur juridiken fungerar i den typen av ärenden.
Men bra att du visar upp dina kort hur korkad du faktiskt är.
2025-07-19, 14:21
  #6126
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Sakfrågan är att PEth värdet är en indikation på alkoholkonsumtion.

Nej, det finns internationell konsensus på att PEth >0,3 indikerar högt och långvarigt bruk av alkohol. För att återkalla körkortet görs dock alltid en helhetsbedömning, det framgår av de domar man kan ta del av och jag har läst en hel del sådana.
2025-07-19, 14:45
  #6127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Som sagt; saken som tråden handlar om är att Transportstyrelsen lurat vården och domstolarna att tro att några PETh-värden över 0,3 är en tillräcklig grund för att dra in körkort.

Det finns ingen vetenskaplig evidens för detta och det som har hänt är därför både en medicinsk och en rättslig skandal.
Det enda som lurat någon är journalister, samtidigt finns det inget som bevisa 0.3 skulle vara ett fel värde.

0,3 är en gräns som berättar hur det ser ut via personens alkohol konsumtion över tid, varav gräns på minst 5 veckor mellan resultat, sedan själva mättidens längd har man inte lag fram, dvs när läkare kan urskilja nu har det gått si o så många månader, denna person har ett missbruk trots påpekande att dra ner på konsumtion klarar inte personen av det..

Behövs ingen evidens för detta. dels finns det ingen som ens klagar på att PEth inte klarar av o bevisa personen förbrukar alkohol, sedan finns det inget test som berätta exakt hur mycket man dricker eller exakt när, poängen är att man ser personen dricker och om det är konstant eller inte.
2025-07-19, 15:24
  #6128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milla2025
Det är väl medias uppgift att granska makten om dom gör fel annars är det diktatur
Dom ska inte jamsa med idioter som du
Journalister framför det regeringen vill dom ska framföra, på likande sätt har vi fackföreningar som förhandla dina anställnings förhållande, rättigheter o löneutveckling, så kallat den nordiska modellen.

Detta är inte lätt o införa i andra länder, det kräver sin historia bakom för att lyckas iföra detta förtroende för politiker o systemet, vilket även vi börja se urholkas allt mer.

Det ser du bara hatet mot Tesla för han vägra gå med på KA, media låg på som vanligt.
Lättast skulle vara om man erbjöd dessa tesla anställda andra jobb med likande avtal o lön åt ett annat företag, men anställda vill uppenbart vara kvar. ändå handlar det om mycket få personer.

På liknade sätt med miljö osv går man på vi i sverige ska vara bäst i klassen ang klimat, trots att vi bor bäst till av hela europa ang värme osv, det gynnar snarare oss med jordbruk, natur växer högre upp i fjällen, skapar bättre luft osv för oss.

Media är alltså en drivkraft som regeringen/myndigheter använder sig av, gå ut o skriva negativt om ex TS och Peth skapar mer förtroende för media, spec när man börja tappa förtroende, som invandring var bra för sverige, nu har alla pudlat, ok för mycket skapa problem.
Vi kan se stora vilda strejker som den stora gruvstrejken, en person från media ställde sig på arbetarens sida, hon fick sparken trots att det visa sig gruva anställda hade rätt o vann i slutändan.

På detta sätt låter även ni er påverkas av media.
2025-07-19, 15:56
  #6129
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Nej, det finns internationell konsensus på att PEth >0,3 indikerar högt och långvarigt bruk av alkohol. För att återkalla körkortet görs dock alltid en helhetsbedömning, det framgår av de domar man kan ta del av och jag har läst en hel del sådana.
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Det enda som lurat någon är journalister, samtidigt finns det inget som bevisa 0.3 skulle vara ett fel värde.

0,3 är en gräns som berättar hur det ser ut via personens alkohol konsumtion över tid, varav gräns på minst 5 veckor mellan resultat, sedan själva mättidens längd har man inte lag fram, dvs när läkare kan urskilja nu har det gått si o så många månader, denna person har ett missbruk trots påpekande att dra ner på konsumtion klarar inte personen av det..

Behövs ingen evidens för detta. dels finns det ingen som ens klagar på att PEth inte klarar av o bevisa personen förbrukar alkohol, sedan finns det inget test som berätta exakt hur mycket man dricker eller exakt när, poängen är att man ser personen dricker och om det är konstant eller inte.
Ni två är så faktaresistenta att det liknar lyteskomik. Konsensus gäller riskbruk och det är inte ett skäl att dra in körkort på det sätt som har gjorts.

Och evidens är ett nödvändigt krav för objektivitetsprincipen men det är ni två uppenbarligen helt oförmögna att förstå.
2025-07-19, 16:01
  #6130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Ni två är så faktaresistenta att det liknar lyteskomik. Konsensus gäller riskbruk och det är inte ett skäl att dra in körkort på det sätt som har gjorts.

Och evidens är ett nödvändigt krav för objektivitetsprincipen men det är ni två uppenbarligen helt oförmögna att förstå.
Vad ska du med evidens på för något du vet fungerar? vi vet PEth inte kan utvecklas utan alkohol konsumtion, detta är det ingen som förnekar, inte ens du. genom sin självklarhet behövs ingen evidens, vi alla vet den utför sin uppgift.
__________________
Senast redigerad av hjorten16 2025-07-19 kl. 16:05.
2025-07-19, 16:04
  #6131
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Ni två är så faktaresistenta att det liknar lyteskomik. Konsensus gäller riskbruk och det är inte ett skäl att dra in körkort på det sätt som har gjorts.

Nej det gör det inte, riskbruk gäller vid lägre nivåer.


Citat:
Finns det evidens för PEth? Stämmer det att evidens för PEth bygger på en liten studie med 12 personer?

Det finns flera svenska och internationella vetenskapliga studier som har lett till slutsatsen att gränsvärdet 0,3 µmol/L indikerar ett regelbundet högt alkoholintag. PEth är en etablerad alkoholmarkör i hälso- och sjukvården. Markören upptäcktes i början av 1980-talet. Redan 2013 utarbetade en expertgrupp för läkemedel och toxikologi ett förslag om nationell harmonisering av PEth-mätning och gemensamma svarsrutiner vid bedömning av testresultat. Gränsvärdet för regelbundet, högt alkoholintag är tilltaget med god marginal för avsedd tillämpning inom både sjukvård och bedömning av överkonsumtion i körkortsammanhang.

Enligt Socialstyrelsens Nationella riktlinjer för vård och stöd vid missbruk och beroende bör hälso- och sjukvården och socialtjänsten använda mätning av bland annat PEth i blodprov för att upptäcka långvarigt högt intag av alkohol. Transportstyrelsen håller sig till de rekommendationer som finns gällande tolkning av långvarig alkoholöverkonsumtion.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/trafikmedicin/fragor-och-svar-om-peth-prover/
2025-07-19, 16:37
  #6132
Medlem
Att ni fortfarande håller på i den här tråden? Vad har sagts senaste 3 veckorna som inte sagts tidigare?

För info så har jag semester och har druckit mig full 3 dagar denna vecka. Urs så hemskt eller?
Kanske jag inte förtjänar mitt körkort för att jag druckit under semestern?

Drack igår och åkte sedan NYKTER och köpte mer alkohol idag. Gud så hemskt!
Följde till och med hastighetsgränserna och allt, men det gör jag nästan alltid ändå.

Lägg energi på dom som kör onyktra istället och dom som kör 100 på 60 väg eller 160+ på 100-120-väg.

Jag förstår att detta ämne blev en stor sak från första början, men det finns så mycket större saker att lägga sin energi på än detta. Vi har redan kostaterat att den som måste gå till vårdcentralen, om man är orolig för peth, kan avstå alkohol ett par veckor innan så är det inte ett problem eller kräva att få veta på förväg vilka tester som ska tas och vägra peth och vägras man avstå så går man därifrån.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in