Citat:
Ursprungligen postat av
RetroLover
Bor i lägenhet där tvättstugan har en gammal tvättmaskin som troligen inte bytts ut eller rengjorts på väldigt många(!) år. Efter tvätt luktar kläderna nästan inte alls som produkterna jag använder. Ännu värre blir det efter självtork, då de verkligen börjar lukta unket. Har provat att hälla i både tvätt- och sköljmedel för en hel armé, men inget förändrar saken.
Blir galen, och kan inte komma på någon annan orsak än att maskinen är lortig på något vis. Eller möjligtvis att gammalt vatten ligger kvar någonstans. Provade köra maskinrengöring (både flytande och tablett), men det har inte fungerat. Tvättmaskinen står på en höjd och medlen hälls i på toppen, så jag kan inte ens se hur det ser ut i facken. Hyresvärden bryr sig inte så länge maskinen kan köras. Någon som känner igen problemet?
Enda sättet för mig att få väldoftande kläder är handtvätt - och vem fan orkar göra det för 3 pers.
Jag hade också en unken lukt i vissa plagg. Det hjälpte inte att tvätta. Det satt kvar bara i vissa plagg, och jag kunde lukta mig till vilka de var. Jag slängde så fort jag kände någon unken lukt. Och det har gått bra sedan. Jag tog även återstående plagg /handdukar och dränkte i ättiksbad. Lät det rinna av och torka. Vet inte om det hade någon betydelse.
Men klart var att det satt i vissa plagg oavsett vad jag gjorde med dem.
Numera använder jag så hög temperatur som jag kan - och så mycket sköljmedel som jag kan få i. Tvättar med både förtvätt och huvudtvätt.