2025-07-17, 11:38
Medlem
Giant Squids avatar
Klorin rengörning, funkar inte det längre?
Citera
2025-07-17, 11:53
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
låter verkligen som mögel i maskinen.

Men för din del, skippa alla doftmedel/mjukmedel. Kör bara på tvättmedel sedan häller du ättika direkt på kläderna i maskinen innan du stänger luckan.
Ättika burkar ta bort dålig lukt i kläder.

Jag använder ättika som sköljmedel.
Tar bort statisk elektricitet, och man slipper WTlukten av mjukmedel.
Citera
2025-07-17, 12:17
Medlem
RetroLovers avatar
Okej, blir nog att tjata på hyresvärden om rengöring. Utöver det så ska jag väl ta och prova ättika.
Hur luktat det efter man använt ättika istället för sköljmedel? Någon som kan rekommendera ett riktigt bra tvättmedel?
Citera
2025-07-17, 12:21
Medlem
S.O.Stolps avatar
Du kan köra några varv med citronsyra.

Häll i 1 dl citronsyra i tvättmedlesfacket och tvätta en tom tvättmaskin på 90 grader.

Tvätta en till gång en tom tvättmaskin, nu med vanligt tvättmedel på 60 så du får bort allt smuts som lösgjorts under första tvätten.

Citronsyra kan köpas i 1kg-förpackningar.
Citera
2025-07-17, 12:21
Medlem
Vilket gradtal tvättar du i? Själv kör jag nästan allt i 60 grader. Vid 40 grader luktar i alla fall träningskläderna unket.
Citera
2025-07-17, 13:17
Medlem
Lutops avatar
Allt under 50 grader riskerar att lukta unket. Fungerar värmen i maskinen? kontrolleras enklast genom att känna på lukan under drift
Citera
2025-07-17, 13:26
Medlem
PederBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
låter verkligen som mögel i maskinen.

Men för din del, skippa alla doftmedel/mjukmedel. Kör bara på tvättmedel sedan häller du ättika direkt på kläderna i maskinen innan du stänger luckan.
Ättika burkar ta bort dålig lukt i kläder.
Men vill man gå runt och lukta ättika?
Citera
2025-07-17, 13:54
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Fast man kan köpa några 10L-dunkar polsk 60% ättika samt lite eteriska oljor och blanda själv. 79 kr för en halvliter 10% ättika, det låter dyrt det.

Vart köper man det?
Citera
2025-07-17, 13:55
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Du kan köra några varv med citronsyra.

Häll i 1 dl citronsyra i tvättmedlesfacket och tvätta en tom tvättmaskin på 90 grader.

Tvätta en till gång en tom tvättmaskin, nu med vanligt tvättmedel på 60 så du får bort allt smuts som lösgjorts under första tvätten.

Citronsyra kan köpas i 1kg-förpackningar.

Tips är att köra diskmaskinstablett på 90 grader istället för 60 grader och tvättmedel.
Citera
2025-07-17, 13:58
Avstängd
Kör ett tomt program med Klorin och hög temperatur så dödar den nog allt därinne
Citera
2025-07-17, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RetroLover
Bor i lägenhet där tvättstugan har en gammal tvättmaskin som troligen inte bytts ut eller rengjorts på väldigt många(!) år. Efter tvätt luktar kläderna nästan inte alls som produkterna jag använder. Ännu värre blir det efter självtork, då de verkligen börjar lukta unket. Har provat att hälla i både tvätt- och sköljmedel för en hel armé, men inget förändrar saken.

Blir galen, och kan inte komma på någon annan orsak än att maskinen är lortig på något vis. Eller möjligtvis att gammalt vatten ligger kvar någonstans. Provade köra maskinrengöring (både flytande och tablett), men det har inte fungerat. Tvättmaskinen står på en höjd och medlen hälls i på toppen, så jag kan inte ens se hur det ser ut i facken. Hyresvärden bryr sig inte så länge maskinen kan köras. Någon som känner igen problemet?

Enda sättet för mig att få väldoftande kläder är handtvätt - och vem fan orkar göra det för 3 pers.

Jag hade också en unken lukt i vissa plagg. Det hjälpte inte att tvätta. Det satt kvar bara i vissa plagg, och jag kunde lukta mig till vilka de var. Jag slängde så fort jag kände någon unken lukt. Och det har gått bra sedan. Jag tog även återstående plagg /handdukar och dränkte i ättiksbad. Lät det rinna av och torka. Vet inte om det hade någon betydelse.
Men klart var att det satt i vissa plagg oavsett vad jag gjorde med dem.
Numera använder jag så hög temperatur som jag kan - och så mycket sköljmedel som jag kan få i. Tvättar med både förtvätt och huvudtvätt.
Citera
2025-07-17, 14:04
Medlem
bralesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Kör ett tomt program med Klorin och hög temperatur så dödar den nog allt därinne

Precis, 90 grader.

Torka dina kläder noggrant, torskskpåp eller torktumlare. Det ska gå att ta bort facken för tvättmedel och rengöra dessa. Dra ut de. I mina sitter tyvärr svartmögel som värden bryr sig föga om, går inte att få bort.. nu har också maskinen varit ur funktion HELA sommaren. Kul med 30 grader varmt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in