• 5
  • 6
2025-07-17, 23:51
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Ja, jag betalar, genom hyran jag betalar in till hyresvärden.
Tror du inte normalfuntad hyresvärd budgeterar för reparation, underhåll, och inköp till fastigheten?
jag hoppas inte du driver företag.. du ska inte ens ha hand om dina egna pengar
Underhållet går upp med 10k var tror du hyresvärden tar de pengarna från? är du dum eller?
Citera
2025-07-18, 00:02
Medlem
Ättika kommer inte hjälpa. Antagligen är det mest dina mörka kläder som luktar. Det enda du kan göra för att få bort det är att aldrig tvätta strunpor i samma maskin som annat och att köra det som luktar sunkit i 60 grader.

Har du grejer som du tror krymper vid 60, typ ingen bommul gör der, lämna på kemtvätt. Tvätta resten i 60 och tvätta underkläder, lakan och allt annt som tål högre värme i 60 framöver.

Höll själv på att bli galen på att min tvätt luktade sunk förut. Ny maskin och allt. Testad rengöringsprogram, rensa filter, ättika osv. Det enda som fungerar är hög temp. Varsågod
Citera
2025-07-18, 00:06
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Ja, jag betalar, genom hyran jag betalar in till hyresvärden.
Tror du inte normalfuntad hyresvärd budgeterar för reparation, underhåll, och inköp till fastigheten?
jag hoppas inte du driver företag.. du ska inte ens ha hand om dina egna pengar
Verkar inte som TS bor i ett kommunalt hyreshus, privata hyresvärdar brukar sällan byta ut något. Gör de det höjer de hyran motsvarande... Tuff life ain't it?
Citera
2025-07-18, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PederBergman
Men vill man gå runt och lukta ättika?
Har aldrig någonsin luktat ättika. Ättika är gammalt husmors tips som används så länge ättika har funnits. Kläderna blir mjuka och fräsha av ättika.
Citera
2025-07-18, 06:59
Medlem
StartGenealogys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RetroLover
(.............)Efter tvätt luktar kläderna nästan inte alls som produkterna jag använder. Ännu värre blir det efter självtork, då de verkligen börjar lukta unket. Har provat att hälla i både tvätt- och sköljmedel för en hel armé, men inget förändrar saken.
(...........)

Det beror troligtvis på sköljmedlet och för låg temperatur under tvättningen.

Använd lagom mängd tvättmedel.

Tvättar du under 60 grader?

Tvätta de plaggen i 60 grader minst.

Häng ut i solen, torka dom luftigt i torrt rum eller torka i torkskåpet.

Undvik definitivt sköljmedel, det binder kvar fukt i kläderna som gör dom mjuka och bakterier trivs i fukt och därför doftar de inte som du vill.

Sköljmedel i tvättmaskinen är en grogrund för bakterier.

Lokalisera de plagg som du är missnöjd med doften på och tvätta alltid de i 60 grader.

Kläderna kommer dofta bra igen efter du slutat med sköljmedel, och tvättar i 60 grader och torkar dom luftigt i torr miljö, i skåp eller i solen.
Citera
2025-07-18, 07:21
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Det dunstar och luktar inget.
När jag bodde i betongbuker körde jag alltid en tom maskin på 90 grader med ättika innan jag skulle tvätta mina arbetsstrumpor.

Upprepar du det varje vecka eller när du tvättar kommer dina strumpor lukta hallontårta och nyskjutna enhörnigar varje gång efter tvätt.

Så vill jag också att mina strumpor ska lukta. Kör du ett fullt sköljmedelsfack med ättika?
Citera
2025-07-18, 07:33
Medlem
Citat:
Bor i lägenhet där tvättstugan har en gammal tvättmaskin som troligen inte bytts ut eller rengjorts på väldigt många(!) år. Efter tvätt luktar kläderna nästan inte alls som produkterna jag använder. Ännu värre blir det efter självtork, då de verkligen börjar lukta unket. Har provat att hälla i både tvätt- och sköljmedel för en hel armé, men inget förändrar saken.

Blir galen, och kan inte komma på någon annan orsak än att maskinen är lortig på något vis. Eller möjligtvis att gammalt vatten ligger kvar någonstans. Provade köra maskinrengöring (både flytande och tablett), men det har inte fungerat. Tvättmaskinen står på en höjd och medlen hälls i på toppen, så jag kan inte ens se hur det ser ut i facken. Hyresvärden bryr sig inte så länge maskinen kan köras. Någon som känner igen problemet?

Enda sättet för mig att få väldoftande kläder är handtvätt - och vem fan orkar göra det för 3 pers.

Du säger det redan i första raden. En gammal maskin som bör bytas ut.

I övrigt håller jag med andra om olika sätt att försöka få bort lukten. Men i grunden så ska man inte ens behöva sitta med sådana problem.

En tvättmaskin ska inte resultera i att tvätten luktar dåligt. Prata med dina grannar om de har upplevt samma sak.
Citera
2025-07-18, 10:37
Medlem
RetroLovers avatar
Helt sant att jag har privat hyresvärd. Och mycket riktigt så höjer han hyran när dyra investeringar görs. Ett annat trick han körde var att ta bort en av våra överfulla soptunnor för han behövde den vid en annan fastighet - istället för att köpa en till. Så ni fattar säkert hur värdelös han är. Är i full gång att leta annat boende, men marknaden är ju som den är.

Antar att mögel är problemet. Fortsätter att tjata, men de påstår om och om igen att de inte kan hitta något fel. Verkar ofta vara så att ingen annan boende ser till att klaga på saker. Känns som det alltid är jag själv som måste göra det.
Citera
2025-07-19, 23:33
Vad sunkigt. Prova att köra allt i 60 (Japp, även saker som står att det ska tvättas i 30 eller 40 brukar klara det utmärkt).

Kan du inte skaffa en egen tvättmaskin annars?

Tvättstugor är alltid äckliga...
Citera
2025-07-19, 23:37
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Grejen är att alla renoveringar som görs i hyresrätter (som vanligen har tvättstugor separat) tas ut av hyresgästerna. DVS du betalar. och gör det flera år framöver om du bor kvar... ingen magisk fee betalar för en ny tvättmaskin, det gör du.

Citat:
Helt sant att jag har privat hyresvärd. Och mycket riktigt så höjer han hyran när dyra investeringar görs. Ett annat trick han körde var att ta bort en av våra överfulla soptunnor för han behövde den vid en annan fastighet - istället för att köpa en till. Så ni fattar säkert hur värdelös han är. Är i full gång att leta annat boende, men marknaden är ju som den är.

Antar att mögel är problemet. Fortsätter att tjata, men de påstår om och om igen att de inte kan hitta något fel. Verkar ofta vara så att ingen annan boende ser till att klaga på saker. Känns som det alltid är jag själv som måste göra det.

Att ersätta en defekt tvättmaskin är inget som ska gå på hyran. Reparationer som inte är standardhöjande ingår i befintlig hyra. Du betalar redan för befintliga lägenhet/utrustning.
Om man däremot renoverar så att standarden höjs ex. man renoverar ett badrum som haft matta/tapet och kaklar det så kan det läggas på hyran. Eller om man glasar in en balkong.
Om det står i ditt hyrekontrakt att du har tillgång till tvättstuga med (fungerande) tvättmaskin så är värden skyldig att tillhandahålla detta. Annars vänder du dig till Hyresnämnden och begär avdrag på hyran.
Eller gör du en fuling som jag föreslog och tvättar två nävar metallspån och små maskinskruvar om värden krånglar...
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in