• 1
  • 2
2025-07-17, 09:21
Medlem
RetroLovers avatar
Bor i lägenhet där tvättstugan har en gammal tvättmaskin som troligen inte bytts ut eller rengjorts på väldigt många(!) år. Efter tvätt luktar kläderna nästan inte alls som produkterna jag använder. Ännu värre blir det efter självtork, då de verkligen börjar lukta unket. Har provat att hälla i både tvätt- och sköljmedel för en hel armé, men inget förändrar saken.

Blir galen, och kan inte komma på någon annan orsak än att maskinen är lortig på något vis. Eller möjligtvis att gammalt vatten ligger kvar någonstans. Provade köra maskinrengöring (både flytande och tablett), men det har inte fungerat. Tvättmaskinen står på en höjd och medlen hälls i på toppen, så jag kan inte ens se hur det ser ut i facken. Hyresvärden bryr sig inte så länge maskinen kan köras. Någon som känner igen problemet?

Enda sättet för mig att få väldoftande kläder är handtvätt - och vem fan orkar göra det för 3 pers.
Citera
2025-07-17, 09:25
Avstängd
triptykens avatar
Det här känns som nåt bara hyresvärden kan åtgärda. När du snackar med grannarna vad säger dom?
Citera
2025-07-17, 09:31
Medlem
låter verkligen som mögel i maskinen.

Men för din del, skippa alla doftmedel/mjukmedel. Kör bara på tvättmedel sedan häller du ättika direkt på kläderna i maskinen innan du stänger luckan.
Ättika burkar ta bort dålig lukt i kläder.
Citera
2025-07-17, 09:31
Medlem
Kan du själv inte köra ett rengöringsprogram med medel för detta innan du tvättar nästa gång? Kör på högsta temperatur. Det finns ju liknande medel man använder till tvättmaskin som när man rengör diskmaskin. Liten kostnad och insats för att själv få bättre tvätt!
Citera
2025-07-17, 09:34
Medlem
VoktorDodkas avatar
Provat att köra en eller flera maskinrengöringar? Kostar inte så jättemycket om det inte fungerar och fungerar det så slipper du kanske mycket av det unkna.
Citera
2025-07-17, 09:34
Medlem
Hyresvärden är skyldig att sköta underhållet av tvättstuga och de maskiner som finns där. Det räcker inte att komma med en ursäkt, att maskinen fungerar

Du har väl mål i mun och kan säga ifrån?
Citera
2025-07-17, 09:39
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Maskiner i hyreslägenheter går ofta rätt mycket och sköts oftast väldigt dåligt. Att du kör ett rengöringsprogram en eller två gånger kanske kommer lösa upp 10% av allt gammalt skit som samlats där så testa att ta ett helt tvättpass där du bara kör rengöringsprogram om och om igen så kanske.

Enklaste lösningen är annars att du skaffar dig en egen maskin uppe i lägenheten om den möjligheten finns.

Kanske går centrifugeringen för sakta eller är oeffektiv så det blir kvar massa unket vatten i kläderna.

En annan orsak till att kläder kan få den där unkna doften är att de torkar för sakta eller inte fullständigt. Kör du tvätten i tumlare så se till att de är riktigt torra eller har du möjlighet att hänga ut kläderna så de blir ordentligt torra?

Annan lösning är att du kollar med dina grannar om de märker av samma problem och i så fall helt enkelt går ihop och sätter press på hyresvärden. Tyvärr är de maskinerna som används i hyresfastigheter jävligt dyra så det brukar inte vara någon kul sak att köpa ny så länge de funkar. Kanske räcker det med en ordentlig rengöring av reparatör men även det kostar pengar.

Du kan också ringa tillverkaren av maskinen och fråga om tips och råd hur du kan göra för att lösa problemet.

Lycka till.
Citera
2025-07-17, 10:09
Moderator
Maviels avatar
Du kan prova att istället för sköljmedel slå ättika i det facket. Jag använder enbart det numera - gör tvätten mjukare och tar bort obehaglig doft. I just det här fallet låter det som att tvättmaskinen behöver rengöras. Du ska nog prata med din hyresvärd.
Citera
2025-07-17, 10:38
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Du kan prova att istället för sköljmedel slå ättika i det facket. Jag använder enbart det numera - gör tvätten mjukare och tar bort obehaglig doft. I just det här fallet låter det som att tvättmaskinen behöver rengöras. Du ska nog prata med din hyresvärd.
Precis det jag tänkte skriva!
Ättika med lavendel gör underverk.
https://jarnatvaleri.se/products/attika-lavendel

Skippa alla moderna sköljmedel, det är en onödig produkt.
Citera
2025-07-17, 10:43
Medlem
Jag rengör min tvättmaskin 1 gång om året.
Där använder jag en vattenslang med varmt vatten. Jag sköljer och skurar inne i tvättmedelsfacket med tandborste/svamp. Tvättfacket drar jag ur och rengör.
Sen rengör jag runt och i gummit som tätar dörren med vattenslangen.
Efter all rengöring kör jag 2 dl ättika i 90*.
Luddfiltret skall heller inte glömmas att rengöras.

Gör jag inte detta luktar min maskin unket och ganska illa efter 1 år.
Det är fysisk rengöring som gäller.
Ta kontakt med din hyresvärd, detta skall han lösa.
Senast redigerad av Smugelleffe 2025-07-17 kl. 10:45.
Citera
2025-07-17, 11:06
Medlem
GertBennys avatar
Så var det i min tvättstuga med förut, men jag tror värden bytte tvättmedel eller gjorde något med maskinerna. Men jag löste problemet genom att lägga främst underkläder och tshirts i kallt vatten med ättika. Det tar bort doften. Går säkert bra att slå i ättika direkt i maskin/tvätten.
Citera
2025-07-17, 11:19
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Precis det jag tänkte skriva!
Ättika med lavendel gör underverk.
https://jarnatvaleri.se/products/attika-lavendel

Skippa alla moderna sköljmedel, det är en onödig produkt.
Fast man kan köpa några 10L-dunkar polsk 60% ättika samt lite eteriska oljor och blanda själv. 79 kr för en halvliter 10% ättika, det låter dyrt det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in