2025-07-17, 14:17
Medlem
Forevermores avatar
Klorin i 90 grader.
Ättika + bikarbonat i 90 grader.

Funkar inte det så behöver värden byta maskin. Då sitter det för mycket mög i den. Vad är det för jävla ställning den står på som gör att man inte kan rengöra facken. Gör om och gör rätt.

Vägrar värden byta maskin så får du väl tvätta massa metallspån eller annat som förstör skiten en gång för alla. Säg att den var så när du kom och att den låtit konstigt ett tag.
Senast redigerad av Forevermore 2025-07-17 kl. 14:27.
Citera
2025-07-17, 14:21
Medlem
Torr tvätt skall ju inte lukta,
Citera
2025-07-17, 14:21
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Fast man kan köpa några 10L-dunkar polsk 60% ättika samt lite eteriska oljor och blanda själv. 79 kr för en halvliter 10% ättika, det låter dyrt det.

Allt går att sälja i fina förpackningar med en etikett som säger EKOLOGISKT. Man blir förvånad vad folk kan hitta på.
Säkerligen köper tillverkarna din tipsade polska ättika och blandar ut. Blir jävligt bra vinst för det kalaset.
Citera
2025-07-17, 14:51
Medlem
Min tvätt luktar aldrig unket å jag använder aldrig sköljmedel, kolla din maskin så den sköljer riktigt, kanske ändra program tex.
Citera
2025-07-17, 14:52
Medlem
Du kanske tvättar vid för låg temp.
Citera
2025-07-17, 15:06
Medlem
Rensa filter, kör tom maskin med massa klorin, tvätta dina kläder med ättika istället för sköljmedel
Citera
2025-07-17, 15:19
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PederBergman
Men vill man gå runt och lukta ättika?
Det dunstar och luktar inget.
När jag bodde i betongbuker körde jag alltid en tom maskin på 90 grader med ättika innan jag skulle tvätta mina arbetsstrumpor.

Upprepar du det varje vecka eller när du tvättar kommer dina strumpor lukta hallontårta och nyskjutna enhörnigar varje gång efter tvätt.
Senast redigerad av Onanikrem 2025-07-17 kl. 15:26.
Citera
2025-07-17, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Klorin rengörning, funkar inte det längre?

Tyvärr har folk blivit mesar/hipsters nuförtiden. Verkar vara en agenda mot Klorin och starkare medel. Inget sunt förnuft kvar hos folk.

Var en annan tråd där någon rekommenderade vanlig såpa för rengöring av en balkong

Lika förvånad varje gång när folk kommer med diverse husmorsknep
Citera
2025-07-17, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RetroLover
Bor i lägenhet där tvättstugan har en gammal tvättmaskin som troligen inte bytts ut eller rengjorts på väldigt många(!) år. Efter tvätt luktar kläderna nästan inte alls som produkterna jag använder. Ännu värre blir det efter självtork, då de verkligen börjar lukta unket. Har provat att hälla i både tvätt- och sköljmedel för en hel armé, men inget förändrar saken.

Blir galen, och kan inte komma på någon annan orsak än att maskinen är lortig på något vis. Eller möjligtvis att gammalt vatten ligger kvar någonstans. Provade köra maskinrengöring (både flytande och tablett), men det har inte fungerat. Tvättmaskinen står på en höjd och medlen hälls i på toppen, så jag kan inte ens se hur det ser ut i facken. Hyresvärden bryr sig inte så länge maskinen kan köras. Någon som känner igen problemet?

Enda sättet för mig att få väldoftande kläder är handtvätt - och vem fan orkar göra det för 3 pers.

Har haft exakt samma sak här hemma. Det visade sig bero på att man kör på tok för många tvättar i 30-40 grader. Stoppa in en handduk eller valfritt skitplagg och kör maskinen på 95 grader så ska du se att det luktar gott sen. Lycka till!
Citera
2025-07-17, 16:21
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Vart köper man det?
Jag köpte 3 x 10L 60% ättika via Amazon. Kostade ca 750 kr. Bör räcka en stund.
Citera
2025-07-17, 16:49
Medlem
Aakerbocks avatar
Precis som någon har skrivit tidigare, så är det bra att någon gång köra maskinen tom på 90 grader. Dessutom ska man inte köra underkläder och handdukar och lakan i 40 grader. De ska köras i 60 grader.
Citera
2025-07-17, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RetroLover
Bor i lägenhet där tvättstugan har en gammal tvättmaskin som troligen inte bytts ut eller rengjorts på väldigt många(!) år. Efter tvätt luktar kläderna nästan inte alls som produkterna jag använder. Ännu värre blir det efter självtork, då de verkligen börjar lukta unket. Har provat att hälla i både tvätt- och sköljmedel för en hel armé, men inget förändrar saken.

Blir galen, och kan inte komma på någon annan orsak än att maskinen är lortig på något vis. Eller möjligtvis att gammalt vatten ligger kvar någonstans. Provade köra maskinrengöring (både flytande och tablett), men det har inte fungerat. Tvättmaskinen står på en höjd och medlen hälls i på toppen, så jag kan inte ens se hur det ser ut i facken. Hyresvärden bryr sig inte så länge maskinen kan köras. Någon som känner igen problemet?

Enda sättet för mig att få väldoftande kläder är handtvätt - och vem fan orkar göra det för 3 pers.

Vid dålig ventilation och värme kan kläderna ruttna och luktar därefter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in