Citat:
Ursprungligen postat av
Matadhamster
Nej det kan de inte eftersom de behöver lära sig tänka på så vis först och givetvis så kan de med högre intelligens även de lära sig mer lösningar. Det finns riktigt begåvade människor som har det som särintressen med resultat på nivåer vi andra aldrig kommer i närheten av.
Även majoriteten av medlemmar i Mensa kan få problem med att lösa matriser och problem de med intelligens som inte riktigt att mäta, lyckas knäcka. Det finns alltid ett tak. Jag märker hela tiden av människors olika tak på samma vis mer begåvade snabbt kan märka mina. De som inte märker av taken, är generellt inte uttalat begåvade.
Det är hela tiden ett par procent som ligger över de andra och 20 % eller mer av befolkningen kan inte börja prestera såsom bara 2% kan. Det är inte så det funkar med abstrakt tänkande. Annars hade vi givetvis omedelbart lärt de under snittet att börja prestera som den stora massan (genomsnittet).
Att utbildning, gravidhälsa + förlossning, näringstäthet samt vacciner och sjukvård påverkar är glasklart men om det vara handlade om att lära sig lite mer för alla andra så hade inte det gått så trögt med resultaten som avstannat. Toppen är redan nådd.
Det är ingen som har sagt att det inte finns skillnader i människors kognitiva förmågor. Jag säger fortfarande inget annat än att jag är övertygad om att minst 20 % av befolkningen har kapacitet att komma med i Mensa.
Det betyder, som du säkert förstår, inte att 20 % av befolkningen har en IQ på 130. Det betyder snarare att testet är gravt missvisande. Om man utgår från normalfördelningskurvan (bellkurvan) och 20% kan komma med så innebär det att det krävs en IQ på 112 för att komma med i Mensa.
Den resterande delen av befolkningen har inte kapacitet att höja sig till en nivå som räcker för att bli antagen (även om dom övar osv).
Att ha förutsättningar att lösa matriserna säger visserligen något om din kognitiva förmåga, men man kan sm sagt förmodligen inte dra någon annan slutsats än att din IQ inte ligger under 112 eller liknande, om du får ett toppresultat.
Även detta är för övrigt missvisande, eftersom ett IQ-test innehåller flera olika delar. Ja, det finns en g-faktor, men du kan också vara oproportionerligt bra på vissa typer av tester (Individer på autism specktrat brukar vara extra bra på just matriser).
Och som sagt – om man gjorde ett komplett test på Mensamedlemmar, så skulle jag tro att merparten har en ganska låg intelligens i traditionell mening.
Du kan förstås invända mot mitt påstående att 20 % har kapacitet att komma med i Mensa, men om du inte förstår vad jag säger i övrigt – då har du nog ingen särskilt hög intelligens i traditionell mening. Och det faktum att du inte verkar förstå statistiska samband på högstadienivå stärker det intrycket.