2025-07-15, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Kunde du inte besvara frågan eller?

Du får ett försök till:

Påstår du att man inte finner en kurvatur i kuperad terräng eller vadå?

Om du inte vill diskutera innebörden av ordet kurvatur gällande Teslas uttalanden om Jorden så behöver du inte lägga dig i diskussionen din gravt handikappade pajas.
Han talade också om att radiovågor kunde färdas runt jordklotet, vilket förutsätter en rund jord:

> “Even waves only one or two millimeters long... can be transmitted around the globe.”
> – Nikola Tesla
Citera
2025-07-15, 21:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ordningssam
Han talade också om att radiovågor kunde färdas runt jordklotet, vilket förutsätter en rund jord:

> “Even waves only one or two millimeters long... can be transmitted around the globe.”
> – Nikola Tesla

Ska du inte nämna hans beskrivning av "the firmament" också?
Citera
2025-07-15, 22:03
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Vad tror du i din enfald att firmament betyder?
Citera
2025-07-15, 22:06
Medlem
Citat:

Kanske det, men du får gärna komma med en källa/länk till det uttalandet som du säger att han sagt. Vi är två som frågat efter det.
För det mesta verka tala för att Tesla inte verkar vara en anhängare av en jord som inte är en glob.
Citera
2025-07-15, 22:16
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Har du originalboken framför dig när du konstaterar detta?

Oavsett så är det där redan avhandlat, det du framför att han påstod ha skrivit skedde i början av hans verksamma tid och mycket hände efter det, bla hans uttalande:

"Earth is a realm, it is not a planet. It is not an object, therefor, it has no edge."

Originalboken. Gulligt. Du har inte gått jättelänge i skola va?
Citera
2025-07-15, 22:29
Avslutad
Citat:
Kanske det, men du får gärna komma med en källa/länk till det uttalandet som du säger att han sagt. Vi är två som frågat efter det.
För det mesta verka tala för att Tesla inte verkar vara en anhängare av en jord som inte är en glob.

Eftersom han resonerar kring "firmament" så kan han ju omöjligen förespråka en sfärformad Jord eller hur?
Citera
2025-07-15, 22:38
Medlem
Citat:
Eftersom han resonerar kring "firmament" så kan han ju omöjligen förespråka en sfärformad Jord eller hur?

Skulle du kunna ange en källa/länk till uttalandet som Tesla sagt enligt dig i två inlägg, så kan vi ta det där om firmament i nästa steg. Vi kan väl ta en sak i taget, det blir lätt väldigt rörigt annars, för jag kan väl inte tänka mig att du försöker undvika att svara på frågan om källa/länk?
Citera
2025-07-15, 22:41
Avslutad
Citat:
Skulle du kunna ange en källa/länk till uttalandet som Tesla sagt enligt dig i två inlägg, så kan vi ta det där om firmament i nästa steg. Vi kan väl ta en sak i taget, det blir lätt väldigt rörigt annars, för jag kan väl inte tänka mig att du försöker undvika att svara på frågan om källa/länk?

Med tanke på att han resonerar kring firmament så utesluts en sfärformad Jord per automatik.
Citera
2025-07-15, 22:48
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Med tanke på att han resonerar kring firmament så utesluts en sfärformad Jord per automatik.
Vad bra att du tog upp Tesla. Nu kan vi utesluta att jorden är nåt annat än en glob.
Citera
2025-07-15, 22:50
Medlem
Citat:

Som sagt, vi kan fortsätta med det när vi klarat av frågan om källa/länk till uttalandet som du säger att Tesla framfört. Ordningsam som jag är vill jag reda ut en sak i taget.
Citera
2025-07-15, 23:15
Avslutad
Citat:
Som sagt, vi kan fortsätta med det när vi klarat av frågan om källa/länk till uttalandet som du säger att Tesla framfört. Ordningsam som jag är vill jag reda ut en sak i taget.

Jag vet inte varför du vill älta detta, Tesla resonerar kring the firmament vilket uppenbart utesluter en sfärformad Jord, det finns inte så mycket mer att tillägga.
Citera
2025-07-15, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av no-more-scam
Jag skrev inte att dimma är natten.
Jag förklarade bara saker om dimma och ljus. Tror du glömmer bort det andra jag skrev.
Tja att det var skugga mm.....
Men du hör väl själv hur sjukt det låter! Solen är alltså på andra sidan jordklotet, det är därför det just i detta nu är kolsvart ute! Medan tex i Japan är det morgon och ljust just nu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in