2025-05-24, 00:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Vi=jorden eller vad trodde du? Spelar du bara dum som nöje eller?

Citat:
Kanske kunskapen om himlakroppar, atmosfärer mm....

Du menade astronomi då och inte fysiologi (läran om organ och vävnader m.m.)

Men återigen, varför skulle det inte kunna existera en atmosfär över en platt yta?

Och vi människor är ingen himlakropp som Jorden är, så ditt okunniga svammel är en aning svårbegripligt.

Och ja vår platta Jord är obegränsad och ständigt expanderande, precis som universum är.
Citera
2025-05-24, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost

Men återigen, varför skulle det inte kunna existera en atmosfär över en platt yta?

Och vi människor är ingen himlakropp som Jorden är, så ditt okunniga svammel är en aning svårbegripligt.

Och ja vår platta Jord är obegränsad och ständigt expanderande, precis som universum är.
men varför ser då världskartan likadan ut år efter år???
Citera
2025-05-24, 00:27
Medlem
Citat:
Inse en gång för alla att flgrutter enbart är spekulativt nonsens gällande Jordens geometri.
Lögn. Ta upp fr24 på din dator och observera flygrutterna på södra halvklotet. Det fungerar inte på en platt jord. Du är bara en grälsjuk tönt med intresse för semantik.
Citera
2025-05-24, 00:30
Avslutad
Citat:
men varför ser då världskartan likadan ut år efter år???

Det gör den inte.

Och jag uppfattade inte ditt svar, varför skulle en atmosfär över en platt yta vara en omöjlighet?
Citera
2025-05-24, 00:36
Medlem
Citat:

Lögn igen. Atmosfären har en vikt på jordytan, var kommer den ifrån?
Citera
2025-05-24, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Jag har försökt få dig att förklara vad som är fel i mitt resonemang, men jag inser så småningom att du inte vill, och det är inte konstigt för det är helt omöjligt. Fleuch och Dendummasillen har varit ovanligt tysta i detta ämne, och jag känner för att fråga dem om de förstår dina "argument", och om de kan svara på de saker jag har försökt få dig att förklara. Tack för ikväll.

Om jag skulle kommentera lite då. Tänk dig en skräddare som mäter en person. Men han kan inte se hur personen ser ut. Det inte idealiskt.
Citera
2025-05-24, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Jo om det fanns annat som påverkade experimentet mer än gravitationskraften så skulle man inte konsekvent se resultatet av den lilla kraften. Utslagen skulle variera mer slumpmässigt och mer än de uppmätta värdena.
Och visst stämmer gravitationsteorin om tung och trög massa är densamma. Finns massor av bevis för den.

Ja, exempelvis Einstein insåg att nåt inte stämde. Men kunde eller ville eller fick inte dra den enda rimliga slutsatsen*.

*jorden kan ej vara klotformad.
Citera
2025-05-24, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Ja, exempelvis Einstein insåg att nåt inte stämde. Men kunde eller ville eller fick inte dra den enda rimliga slutsatsen*.

*jorden kan ej vara klotformad.
Lögn. Du hittar på en massa skit, varför? Kan du inte komma med ETT enda bevis på det du TROR på? Nä, för att det inte finns några.
Citera
2025-05-24, 01:52
Medlem
Citat:
Det gör den inte.

Och jag uppfattade inte ditt svar, varför skulle en atmosfär över en platt yta vara en omöjlighet?
Så varför ändrar man inte på den i så fall??? Den har vad jag vet sett likadan ut sedan jag var barn på 60-talet...

Som sagt du roar oss med dina "hashtomte-svar" på allt!
Citera
2025-05-24, 02:11
Medlem
Citat:
Det gör den inte.

Vår atmosfär består av luft som är en gas som består av molekyler som har en massa. Molekylerna i gasen hålls på plats av jordens gravitation. Jordens gravitation kommer från den mycket stora, sfäriska jordens massa. Utan den massan hade det inte funnits någon atmosfär.

Teoretiskt skulle man kunna tänka sig en atmosfär på sidorna av en mycket stor kub som skapar gravitation på varje sida av kuben. Men vi har inte observerat några stora kuber i universum. Vi har däremot observerat många sfäriska planeter.
Citera
2025-05-24, 06:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Vår atmosfär består av luft som är en gas som består av molekyler som har en massa. Molekylerna i gasen hålls på plats av jordens gravitation. Jordens gravitation kommer från den mycket stora, sfäriska jordens massa. Utan den massan hade det inte funnits någon atmosfär.

Teoretiskt skulle man kunna tänka sig en atmosfär på sidorna av en mycket stor kub som skapar gravitation på varje sida av kuben. Men vi har inte observerat några stora kuber i universum. Vi har däremot observerat många sfäriska planeter.

Nej Jordens gravitation uppstår inte pga att massa attraherar massa, den teorin är förlegad och så pass motstridig att det blir löjligt.

Det beror på kompression och kompression fungerar alldeles utmärkt på plana objekt.
Citera
2025-05-24, 06:50
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:

På en expanderande jord skulle alla avstånd öka i takt med expansionen. Under min livstid har inte avståndet mellan hemmet och närmaste stad ökat det allra minsta. Inte heller de senaste 200 åren som det finns dokumenterade resor mellan dessa två orter.

Citat:
Nej Jordens gravitation uppstår inte pga att massa attraherar massa, den teorin är förlegad och så pass motstridig att det blir löjligt.

Det beror på kompression och kompression fungerar alldeles utmärkt på plana objekt.
Berätta vilka ytor denna kompression uppstår emellan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in