2025-09-16, 17:03
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no-more-scam
Glömde jag skriva om "tjockleken" på typ tusen km luft/atmosfär, långs marken som inte släpper igenom något ljus? Kanskje bara 100 km luft är tillräckligt för att stoppa ljus?
Luften rakt upp är ju mycket tunnare, vilket gör at stjärnor syns.
Om inte berg eller vågor stoppar ljuset, vill atmosfären göra så, även klar luft
Hur kommer det sig att man kan se stjärnor vid horisonten?
Citera
2025-09-16, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Hur gör piloterna på interkontinentala rutter för att hitta till rätt flygplats när de är ute och flyger?
Kan det tänkas att de har någon sorts världskarta att navigera efter?

Nu är jag ingen flygexpert. Men har för mig, utifrån alla flygkrasch-dokumentärer jag sett, att långa resor är uppdelade i många "etapper", där planet flyger in i olika länders luftrum och är i kontakt med flygledare där.

Så kanske inte så enkelt som att man bara vecklar ut "världskartan" och tar ut kursen till den främmande destinationen långt borta..?
Citera
2025-09-16, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Luften trycks ihop av marken. Så därför bli trycket som högst nära marken.

Nja... luften trycks ihop av gravitationen.

Lever du kvar i den där snurriga teorin om att den platta jorden accelererar uppåt? Och att Treriksröset accelererar uppåt snabbare än Ystad?
Citera
2025-09-16, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConquerOrDie

Jag har redan förklarat för dig att den försvinner av en optisk horisont något du ej begriper vad det är. Du begriper inte ens vad en geometrisk är så låt mig förtydliga, detta är isåfall den påstådda men icke existerande kurvan.

Du antar kurva samt oförändrad sol och du har fel på bägge punkter.

Här är videon jag filmat själv: https://youtube.com/shorts/-uh-K4PaKSU?feature=shared

80 meter till ficklampan och när jag sänker ned mobilkameran skapas en optisk horisont som ej har med kurva att göra. Ficklampan på 2.7 cm döljs sedan helt av denna horisont. Du kan testa detta själv precis som du kan observera minskad storlek på solen med solfilter.

Här är en screenshot från earth Curve Calculator: https://postimg.cc/7CkRy8cn

Horisonten ska ej existera på detta avstånd och inget ska vara dolt därmed är det beviserligen en optisk horisont som ej har något med era vanföreställningar om kurva att göra.

Här kan du leka och lära av kurvkalkulatorn själv:
https://dizzib.github.io/earth/curve...01&unit=metric

Allt jag säger hade dock lika gärna kunnat vara på kinesiska då du inte förstår ett smack!

Kan du berätta mer om denna optiska horisont, mer än att den finns? Den är inte fysisk då förstår jag. Vet du något om hur den uppstår?
Senast redigerad av Goodbenny 2025-09-16 kl. 17:14.
Citera
2025-09-16, 17:19
Medlem
Citat:
Nu är jag ingen flygexpert. Men har för mig, utifrån alla flygkrasch-dokumentärer jag sett, att långa resor är uppdelade i många "etapper", där planet flyger in i olika länders luftrum och är i kontakt med flygledare där.

Så kanske inte så enkelt som att man bara vecklar ut "världskartan" och tar ut kursen till den främmande destinationen långt borta..?

Man skapar en flygrutt i ett ruttplaneringsverktyg. Och då får man reda på rutten och hur långt det är.

Om du testar och går till https://skyvector.com/ och klickar dig fram till Flight Plan och knappar i SYD och SCL så kommer du få fram hur du ska flyga från Sydney till Santiago, hur långt det är hur lång tid det kommer att ta.

Rutten som föreslås är en sydlig storcirkel som tangerar Antarktis.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-09-16 kl. 17:33.
Citera
2025-09-16, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nja... luften trycks ihop av gravitationen.

Och vad är då denna "gravitation"? Enligt dig?

Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Lever du kvar i den där snurriga teorin om att den platta jorden accelererar uppåt? Och att Treriksröset accelererar uppåt snabbare än Ystad?

Lyssna då till en av världens mest kända fysiker, som säger att det faktiskt stämmer, "that's actually right" https://www.youtube.com/shorts/rPHcIjLNcfE
Citera
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:

Är det så att dessa flygledare pekar åt vilket håll piloten ska flyga?
I så fall är det inte konstigt om de kommer med i de dokumentärer du brukar titta på.
Länka gärna till någon sådan dokumentär där det framgår hur navigeringen går till. Ange också vid vilken tidpunkt detta sker.
Citera
Medlem
Citat:

Sydney-Santiago. Var skulle de mellanlanda tycker du? Den rutten fungerar inte på en platt jord.
Citera
2025-09-16, 17:29
Medlem
Citat:
Och vad är då denna "gravitation"? Enligt dig?

Det har vi ju redan diskuterat typ 1000 gånger. Enligt klassisk mekanik är det en kraft men enligt relativitetsteorin är det en böjning i rumtiden.

Och båda förklaringarna passar som hand i handske en sfärisk jord. Det finns ingen som helt motsättning mellan gravitation och en sfärisk jord.

Citat:
Lyssna då till en av världens mest kända fysiker, som säger att det faktiskt stämmer, "that's actually right" https://www.youtube.com/shorts/rPHcIjLNcfE

Men hur svårt kan det vara? Det stämmer att jorden accelererar relativt fritt fall, jorden befinner sig inte i fritt fall och en accelerometer kommer att visa en skillnad på 1g relativt fritt fall.

Citat:
Lyssna då till en av världens mest kända fysiker...

Uppfattade du även att han sa att jorden inte är platt?
Citera
2025-09-16, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Är det så att dessa flygledare pekar åt vilket håll piloten ska flyga?
I så fall är det inte konstigt om de kommer med i de dokumentärer du brukar titta på.
Länka gärna till någon sådan dokumentär där det framgår hur navigeringen går till. Ange också vid vilken tidpunkt detta sker.

Att piloterna är i kontakt med flygledare under resans gång, är väl inget jag bara hittat på?
Citera
2025-09-16, 17:44
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Att piloterna är i kontakt med flygledare under resans gång, är väl inget jag bara hittat på?
Ögonkontakt, radiokontakt eller någon annan kontakt?
Vad kommuniceras mellan piloter och flygledare?

Jag har aldrig sett någon av de flygkraschdokumentärer du brukar titta på, så du måste berätta om hur de gör.
Citera
2025-09-16, 17:49
Medlem
Citat:

Både ja och nej. På längre rutter över oceaner har de oftast begränsad kontakt. Vad har detta med trådens ämne att göra?

Poängen är ju att vi hittar på jorden och att vi känner till avstånd och riktningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in