Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-07-15, 13:39
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Ja, i teorin kan man väl också tolka meningen som att han själv kört stridsvagn. Jag tror att han medvetet lämnade formuleringen lite svävande för att läsaren själv skulle kunna läsa in mer än det egentligen fanns fog för. Men jag skulle nog vilja påstå att han åtminstone antyder att han hade fyra fordon på släp samtidigt.

Jag vill inte påstå att jag ”grävt fram” det här i betydelsen begärt ut handlingarna. Men de verkar aldrig ha postats i tråden tidigare. Här är fler partsinlagor från samma ärende:

https://drive.google.com/file/d/13nLRR-ahCqi4uC4LNK8fcfPoDuM_dwsQ/view

Här ser man bland annat hur SE försöker tvinga det lilla försäkringsbolaget Dial till underkastelse genom att förminskande hänvisa till att det bara är ett ”dotterbolag” till Skandia och han själv minsann arbetat på Skandia. Han tog även kontakt med någon Skandiachef i samma veva.

Även om det inte påverkade den slutliga domen kan det ha bidragit till att Dial köpte Engströms version av händelseförloppet utan ifrågasättande, vilket de knappast hade behövt göra. Det gav SE en liten chans att vinna i tingsrätten eftersom tingsrätten menade att det i teorin kunde finnas lagrum för att försäkringspengar ska betalas ut även till en rattfull förare, förutsatt att olyckan inte berodde på berusningen.

Jag häpnar när jag googlar olycksplatsen och tittar på en satellitbild.

Jämför man med SEs skiss i inlagan till tingsrätten ser man utan större besvär att Mosstorpsvägen (den gula linjen) är alldeles spikrak i olyckskorsningen, medan SE skamlöst ritar en skiss på en tydligt böjd väg.

SE ljuger alltså både i inlagan och skissen att Mosstorpsvägen går i en kurva här.

Jag vet inte om vägen byggts om sedan 1999, men jag gissar att "den gula linjen" var helt rak då också.

Kan SE mördat OP eftersom han "böjer sanningen lite hääär" i korsningen?

"Spola kröken - om det är en raksträcka!"

Edit: Google streetview från 2009 visar ingen kurva. Det är också lite oklart om vägen ens går att kalla en skogsväg 2009. Däremot finns en trottoar att köra upp på i korsningen för den hågade.

Edit2: Vy från föraren av den vita vanens perspektiv mot olyckskorsningen 2009 som ligger något framför den mötande bilen i denna länk: https://maps.app.goo.gl/CNwKPWGtL5KHV5rj7
Senast redigerad av ursprungligen 2025-07-15 kl. 14:04.
Citera
2025-07-15, 13:46
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag tycker också det är lite suspekt att han tre år efter händelsen minns exakt på kronan vad ölen kostade. Efter att inte ha besökt puben sedan 1970/1971 före den händelsen.

Även summan (33 kr) är lite suspekt. Det blir cirka 100 kronor idag med inflation. Man kan ifrågasätta om en öl på en halvsunkig pub i Märsta verkligen kostade 100 kronor.
Är det verkligen rimligt att komma ihåg vad en öl och en smörgås med räkinslag kostade som man konsumerade för flera år sedan?

Kanske var puben i Märsta lite av en finkrog, känd för sina "ögonvattnande" priser? Allt i Märsta är inte "halvsunkigt". även om man lätt får för sig det.

Åsell verkar vilja lägga sig i utredningen vilket enligt GMP gör honom till en mördare.

Kände SE och Algot varandra?

Edit: Frågan om Algot och SE kände varandra bygger på att Algot som GM kan ha fått panik när CP blev åtalad och ville bli kallad som vittne till rättegången. Ett vanligt beteende i Cluedo.la.la.land.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-07-15 kl. 14:07.
Citera
2025-07-15, 14:07
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Är det verkligen rimligt att komma ihåg vad en öl och en smörgås med räkinslag kostade som man konsumerade för flera år sedan?

Kanske var puben i Märsta lite av en finkrog, känd för sina "ögonvattnande" priser? Allt i Märsta är inte "halvsunkigt". även om man lätt får för sig det.

Åsell verkar vilja lägga sig i utredningen vilket enligt GMP gör honom till en mördare.

Kände SE och Algot varandra?

Med halvsunkig menar jag att det i alla fall knappast var en finkrog eftersom Algot och andra grovarbetare brukade frekventera stället. Det framgår av ett förhör med en annan grovarbetare i Märsta.

Mycket tyder alltså på att det var en typisk förorts-kvarterspub med tillhörande priser.

Jag tror att Algot gissade fram summan 33 kr eftersom det låter väldigt dyrt för en öl på ett sådant ställe. Det blir 100 kr i dagens penningsvärde som sagt.

SE rörde sig väl i lite högre samhällsskikt, så det är tveksamt om de kom i kontakt med varandra.
Citera
2025-07-15, 14:14
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Jag häpnar när jag googlar olycksplatsen och tittar på en satellitbild.

Jämför man med SEs skiss i inlagan till tingsrätten ser man utan större besvär att Mosstorpsvägen (den gula linjen) är alldeles spikrak i olyckskorsningen, medan SE skamlöst ritar en skiss på en tydligt böjd väg.

SE ljuger alltså både i inlagan och skissen att Mosstorpsvägen går i en kurva här.

Jag vet inte om vägen byggts om sedan 1999, men jag gissar att "den gula linjen" var helt rak då också.

Kan SE mördat OP eftersom han "böjer sanningen lite hääär" i korsningen?

"Spola kröken - om det är en raksträcka!"

Edit: Google streetview från 2009 visar ingen kurva. Det är också lite oklart om vägen ens går att kalla en skogsväg 2009. Däremot finns en trottoar att köra upp på i korsningen för den hågade.

Edit2: Vy från föraren av den vita vanens perspektiv mot olyckskorsningen 2009 som ligger något framför den mötande bilen i denna länk: https://maps.app.goo.gl/CNwKPWGtL5KHV5rj7

Det stämmer, däremot kommer det en vänstersväng relativt kort efter korsningen (ca 50 meter). Så kurvan är inte helt gripen ur luften men ändå klart överdriven.

Han visste nog vad han gjorde när han ritade den missvisande skissen. Han ”plussade på lite” så att säga.
Citera
2025-07-15, 14:14
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Med halvsunkig menar jag att det i alla fall knappast var en finkrog eftersom Algot och andra grovarbetare brukade frekventera stället. Det framgår av ett förhör med en annan grovarbetare i Märsta.

Mycket tyder alltså på att det var en typisk förorts-kvarterspub med tillhörande priser.

Jag tror att Algot gissade fram summan 33 kr eftersom det låter väldigt dyrt för en öl på ett sådant ställe. Det blir 100 kr i dagens penningsvärde som sagt.

SE rörde sig väl i lite högre samhällsskikt, så det är tveksamt om de kom i kontakt med varandra.

Kan SE anlitat någon som körde entreprenadmaskiner när han byggde stugan på Mörkö? Algot bodde i Stockholm då och var i sina krafts dagar. Vi får som vanligt konstatera att frågan aldrig ställdes och att de inblandade inte går att fråga längre.

Man anlitar kanske någon mer lokal firma till jobb på Mörkö då det ligger en bra bit från Stockholm.
Citera
2025-07-15, 14:22
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Du verkar inte tagit del av de karaktärsvittnen som länkats i den stora tråden om Algots trovärdighet.

För övrigt var det väl något med det där radioprogrammet mitt i mordnatten som inte stämde i Algots historia?

Algot var i Stockholmsområdet på mordnatten och lämnade felaktiga uppgifter. Går det inte att knyta Algot till ett mordvapen borde han kanske misstänkas för modet? Algot var kanske moderat? Inget mordplatsvittne pekade ut Algot som GM. Algot ljuger och borde därför enligt "logiken" i denna tråd faktiskt vara mördaren?

Jag tycker att SE och Algot är lika misstänkta.
Jodå jag har tagit del av dem och gjorde ett förtydligande i den aktuella tråden

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera
2025-07-15, 14:22
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det stämmer, däremot kommer det en vänstersväng relativt kort efter korsningen (ca 50 meter). Så kurvan är inte helt gripen ur luften men ändå klart överdriven.

Han visste nog vad han gjorde när han ritade den missvisande skissen. Han ”plussade på lite” så att säga.
Jag uppmuntrar inte experimentet att svänga 50 meter före svängen på smal väg. Det kan sluta illa.

Vad är det för bilmodell SE kör vid olyckstillfället? Att bilen hade vangnskadegaranti tyder väl på att den var högst tre år gammal?

Är det som det ser ut i Netflixserien och är en VAG-produkt så har SEs fäbless för franska bilar falnat. Kanske en hittills okänd vinresa till Rüdesheim väckt SEs intresse för tyska bilar?

Att SE hade råd med en ny bil innan han sålde huset på Lahällsvägen tyder väl på en halvstabil ekonomi?

Edit: För övrigt tycker jag att man nästan kan pussla in en mindre bils motorhuv innanför trottoarkantens förlängning och ändå ha fri sikt framför häcken. Jag tror glaskrosset låg betydligt längre ut i korsningen än SE kommer ihåg på fyllan.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-07-15 kl. 14:28.
Citera
2025-07-15, 14:25
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Kan SE anlitat någon som körde entreprenadmaskiner när han byggde stugan på Mörkö? Algot bodde i Stockholm då och var i sina krafts dagar. Vi får som vanligt konstatera att frågan aldrig ställdes och att de inblandade inte går att fråga längre.

Man anlitar kanske någon mer lokal firma till jobb på Mörkö då det ligger en bra bit från Stockholm.

I och med de nyvunna kunskaperna om SE:s ”trafikkort” kanske SE körde lastbil själv till bygget på Mörkö.

Nej, det är nog svårt att bena ut så här lång tid efteråt.
Citera
2025-07-15, 14:34
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
I och med de nyvunna kunskaperna om SE:s ”trafikkort” kanske SE körde lastbil själv till bygget på Mörkö.

Nej, det är nog svårt att bena ut så här lång tid efteråt.

Vilken roll i armén gör att man kör "långtradare" med stridsvagnar? Trafikkortet borde väl SE fått när han gjorde sin grundutbildning? Pansartrupp eller trängregemente? Var gjorde SE sin värnplikt?

Kan mördaren haft ett visst motorintresse? Kanske mördaren vände sig om i gränden för att titta på motorfordon ute på Sveavägen?
Citera
2025-07-15, 14:34
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Jag uppmuntrar inte experimentet att svänga 50 meter före svängen på smal väg. Det kan sluta illa.

Vad är det för bilmodell SE kör vid olyckstillfället? Att bilen hade vangnskadegaranti tyder väl på att den var högst tre år gammal?

Är det som det ser ut i Netflixserien och är en VAG-produkt så har SEs fäbless för franska bilar falnat. Kanske en hittills okänd vinresa till Rüdesheim väckt SEs intresse för tyska bilar?

Att SE hade råd med en ny bil innan han sålde huset på Lahällsvägen tyder väl på en halvstabil ekonomi?

Edit: För övrigt tycker jag att man nästan kan pussla in en mindre bils motorhuv innanför trottoarkantens förlängning och ändå ha fri sikt framför häcken. Jag tror glaskrosset låg betydligt längre ut i korsningen än SE kommer ihåg på fyllan.

Ibland kan man ju börja gena i en sväng ganska långt före kurvans ”apex”. Men det är som sagt inte att rekommendera på allmän väg med dålig sikt. Man kan däremot göra det ute på landsbygden när man har fri sikt och ser att det garanterat inte kommer någon bil.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b7/Racing_line.svg/1920px-Racing_line.svg.png

SE hade väl en tendens att leva över sina tillgångar, så även om han hade ny bil är det nog tyvärr ingen indikator på god ekonomi.
Citera
2025-07-15, 14:51
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ibland kan man ju börja gena i en sväng ganska långt före kurvans ”apex”. Men det är som sagt inte att rekommendera på allmän väg med dålig sikt. Man kan däremot göra det ute på landsbygden när man har fri sikt och ser att det garanterat inte kommer någon bil.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b7/Racing_line.svg/1920px-Racing_line.svg.png

SE hade väl en tendens att leva över sina tillgångar, så även om han hade ny bil är det nog tyvärr ingen indikator på god ekonomi.

SE verkar vilja flytta kurvan närmare olycksplatsen. Lite samma beteende som när han försöker flytta sig själv närmare mordplatsen.

SE bedömer också att kvinnan i den vita vanen höll för hög hastighet vid olycksplatsen. Den uppgiften är väl dåligt underbygd? (Lite som försöken att lägga över skulden för mordet på LJ.)

Jag tycker din länkade bild är mest tillämplig för formel-1-förare och inte riktigt passar in på kurvan vid olycksplatsen. Bilden "speglar" inte olycksplatsen på rätt sätt (och saknar gula linjer helt och hållet).

Ny bil tyder åtminstone inte på extremt dålig ekonomi.

Jag blir lite fundersam varför Tingsrätten i sin dom ändrar SEs uppgift om att den "rullatorbundna" vännen i domen plötsligt är "rullstolsbunden". Även om SEs vinkompis hade blivit sämre innan domen föll borde det väl varit hans tillstånd vid själva olyckan som borde haft betydelse i domen?

Edit: Vad kan den rullatorbundna vännen till SE vara för filur? En gammal högt uppsatt militär med källaren fylld till bredden med olagliga handeldvapen och huvudet fyllt av Palmehat?
Senast redigerad av ursprungligen 2025-07-15 kl. 15:02.
Citera
2025-07-15, 15:27
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
SE verkar vilja flytta kurvan närmare olycksplatsen. Lite samma beteende som när han försöker flytta sig själv närmare mordplatsen.

SE bedömer också att kvinnan i den vita vanen höll för hög hastighet vid olycksplatsen. Den uppgiften är väl dåligt underbygd? (Lite som försöken att lägga över skulden för mordet på LJ.)

Jag tycker din länkade bild är mest tillämplig för formel-1-förare och inte riktigt passar in på kurvan vid olycksplatsen. Bilden "speglar" inte olycksplatsen på rätt sätt (och saknar gula linjer helt och hållet).

Ny bil tyder åtminstone inte på extremt dålig ekonomi.

Jag blir lite fundersam varför Tingsrätten i sin dom ändrar SEs uppgift om att den "rullatorbundna" vännen i domen plötsligt är "rullstolsbunden". Även om SEs vinkompis hade blivit sämre innan domen föll borde det väl varit hans tillstånd vid själva olyckan som borde haft betydelse i domen?

Edit: Vad kan den rullatorbundna vännen till SE vara för filur? En gammal högt uppsatt militär med källaren fylld till bredden med olagliga handeldvapen och huvudet fyllt av Palmehat?

Jag brukar i alla fall ”ta ut svängarna” när jag kör på landsvägar ute på glesbygden, så jag kan åtminstone förstå SE:s resonemang. Men jag anser ju samtidigt att han ger en klart missvisande bild av kurvan. Det reagerade jag också på när jag jämförde med en karta.

Poängen är väl att det inte blir en total lögn som det hade blivit om det till exempel var en högersväng där. Det finns ändå ett korn av sanning som han plussar på till oigenkännlighet. Ungefär som han troligen plussade på sin roll som vittne.

Nu vet vi ju i och för sig hur hans ekonomi såg ut när han avled mindre än ett år efter domen. Och det var väl ingen överdrivet munter läsning. KP:s förhoppningar om att SE satt på stora skottpengar som han belönats med av en påhittad mordkonspiration grusades därmed.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in