Citat:
Ursprungligen postat av
AskMeAboutJesus
Och än mer. Att han faktiskt utförde de bevittnade miraklen.
Förutsatt att evangelierna i mycket härrör från lärjungarnas berättelser så visar de många tecken på att återge sanningen. Till exempel hur lärjungarna gång på gång framställer sig själva i dålig dager: de tvistade om vem som var störst bland dem, de flydde när Jesus tillfångatogs, de förstod inte liknelserna, de saknade tro enligt Jesus, de gick inte till Galileen efter korsfästelsen för att få träffa Jesus, de kunde inte tro utan bevis o.s.v.
Man skulle kunna läsa evangelierna på så sätt att de beskriver apostlarna i dåliga dager. Men om vi vill använda det som argument för textens trovärdighet, behöver vi inte då också antaga att texterna skrevs av apostlarna själva, eller åtminstone av författare som sympatiserade med apostlarna? Jag vet inte om du tror att t ex Matteusevangeliet faktiskt skrevs av aposteln Matteus, vilket är den traditionella kristna ståndpunkten, men som inte accepteras i någon nämnvärd kvantitet i akademien. Om författarna istället inte själva sympatiserade med apostlarna, skulle du hålla med mig om att det inte vore svårt att skriva negativa ting om apostlarna (det medför alltså ingen som helst skam för mig som författare eller för Jesus själv), och att det därmed inte styrker trovärdigheten i texterna? Att det redan tidigt efter Jesu död uppstod konflitker bland de troende kan vi t ex läsa om i Galaterbrevet av Paulus. Kan vi tänka oss att en Paulus-sympatisör inte hade haft några som helst problem med att beskriva vilken dålig lärejunge Petrus var?
Vidare så skulle vi också behöva antaga att skammen i att beskriva sig själv negativt är så pass stark att den räcker för att övertyga oss om händelser vi är osäkra på ens är möjliga, dvs. mirakel. Du håller säkerligen med mig om att modern naturvetenskap inte håller de mirakel Jesus beskrivs utföra som möjliga. Är alltså självkritisk beskrivning ett så pass starkt argument, från fyra texter skrivna av okända författare (du kanske ej håller med mig om detta) för tusentals år sedan minst ett antal decennier efter händelserna, att det borde övertyga oss om saker som vi med modern kunskap skulle säga inte kan hända (eller åtminstone har en okänd sannolikhet för att hända)?
Citat:
Ursprungligen postat av
Andreas-yi
Under perioden på 1100 år mellan Buddha och Muhammed levde totalt ungefär lika många människor som lever just nu på jorden. Av dessa dödades minst några hundra tusen med hänvisning till blasfemi.
För mindre än en promille av dessa finns det någon form av bevarad skriftlig dokumentation. Varför tror ni just Jesus från Nasaret kvalar in i den <1000-delen?
Jesus från Nasaret kvalar också inte bara in i den enda promillen med bevarad dokumentation. Han vinner den helt överlägset framför tvåan på listan, nämligen Sokrates. Varför tror ni att just Jesus från Nasaret får mer dokumentation om sig än någon annan icke modern människa som dödades med anklagelsen blasfemi?
Inte bara blir Jesus från Nasaret den som dödas på grund av blasfemi med mest bevarad dokumentation. Han blir det över huvud taget. Varför tror ni att det finns mer bevarad dokumentation om Jesus från Nasaret än samtliga personer som levt på planeten i förmodern tid?
Hur kommer det sig att Jesus beskrivs mer än samtliga betydelsefulla personer som till exempel Buddha, Konfucius, Platon, Aristoteles, Sokrates ? Dessutom (utan att själv haft en maktposition) mer än samtliga världsledare och brutala krigsherrar som Augustus och Julius Caesar, Kleopatra och Alexander den store? Från senare tid även Djingis Khan och "profeten" Muhammed (i hans fall rör sig "dokumentationen" av bevisat senare påhitt)?
Det bara råkade slumpa sig så att direkt efter Jesus död uppstod en sammansvärjning som råkade bli världshistoriens i särklass mest framgångsrika konspiration?
Är det vad ni vill att jag ska tro på, rationella, intellektuella, intelligenta skeptiker?
Ovan ter sig som ett vettigt resonemang; vi får erkänna att om vi räknar literära källor, författade någorlunda i närtid (vi skulle naturligtvis behöva definiera vad vi menar med närtid. De klassiska källorna till Alexander den store brukar annars räknas till antalet fem, som då är fler än de fyra elefanterna för Jesus, men de förstnämnda skrevs hundratals år efter Alexanders död), är Jesus svårslagen bland antikens personligheter. Vi behöver dock lägga till en gardering. Vi talar alltså om litterära texter som har överlevt till idag. Den stora mängden antik litteratur har alltså inte överlevt till idag, och vi torde fråga oss varför. Ett skäl vi nog måste acceptera är urvalet som gjordes när texter kopierades, och av vilka; vi måste erkänna att en viktig länk i kedjan från antiken till idag var i våra kloster. Av all antik litteratur finns det inga texter som finns i så många manuskript som texterna från Nya Testamentet. För vissa viktiga antika texter, t ex av Tacitus, har endast ett enda manuskript överlevt.
En annan aspekt jag skulle vilja ta upp är arkeologi. Flera av de viktiga historiska personligheter du tar upp har till skillnad från Jesus haft en enorm påverkan på sin samtid (som jag menar snävt, dvs. under och kort efter sin levnadstid). Vi behöver bara nämna de miljontals människor som antagligen fick sätta livet till under Djingis Khan och hans underordnades härjningar i centralasien, eller Alexander den stores stora fältåg från Makedonien till Indien. I Caesars fall har vi ju t.o.m. litteratur skriven av honom själv som har överlevt till idag. Om inte en enda text hade skrivits om eller av Caesar hade vi nog i form av arkeologi ändå accepterad hans existens. Vi kan t ex titta på de många mynt som skildrar honom som regent, eller statyer som gjordes av honom under eller kort efter hans livstid.
Jag vill ändå säga att jag accepterar att Jesus som historisk person har existerat, även om jag inte accepterar berättelserna kring mirakel, och att jag är allmänt skeptiskt mot alla ord som sätts i Jesu mun i texterna (de kan reflektera ungefär idéerna han uttryckte, men jag tror inte så mycket på att det var exakt vad han sade). Det jag accepterar är de breda dragen, dvs. att Jesus dyker upp i Jerusalem, predikar någon form av radikalt budskap som verkar uppröra en del människor, och att han avrättas p.g.a. det. Men som följd av det arkeologiska läget skulle jag säga att Caesar/Augustus/Kleopatra/Alexander den store/Djinghis khan/Muhammed är starkare belagda. Sokrates nämns av tre med honom samtida källor, varav två umgicks med och kände honom personligen. Platon och Aristoteles har vi texter av från dem själva.