2025-07-10, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Intressant läsning. Jag har för mig att 2Secure inte har byggt upp en databas med domar och personuppgifter likt lexbase, utan bara på begäran av ex ett företag gjort en bakgrundskontroll på en person.
Jag tycker fortfarande ingen av dessa tjänster ska få verka. Sådana bakgrundskontroller är ju helt löjliga. Är det befogad kan man begära belastningsregistret av kandidaten. Är det känsliga yrken kan vissa själva begära utdrag från polisen och ännu känsligare yrken finns säpo kontroller.

Men om tjänster som ex 2secure kommer få verka framöver låter jag bli osagt. Samtidigt som det har tryckts på för ett förbud mot databaserna har man även argumenterat för bakgrundskontroller som jag antar mer är likt det som står i artikeln.

Håller med dig! Detta är ju ett steg mot rätt riktning, men samtidigt är denna mellanhanden nödvändig överhuvudtaget?

Citat:
Ursprungligen postat av Forsvarsadvokat
Ganska vettiga tankar, inte sant?

Väldigt! Gillar formuleringen

Äldre domar får evigt liv online utan kontext om överklaganden, preskription eller resning. Felaktiga beslut kan ligga kvar och påverka rekryteringar.
Citera
2025-07-10, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfik007
Håller med dig! Detta är ju ett steg mot rätt riktning, men samtidigt är denna mellanhanden nödvändig överhuvudtaget?

Väldigt! Gillar formuleringen

Äldre domar får evigt liv online utan kontext om överklaganden, preskription eller resning. Felaktiga beslut kan ligga kvar och påverka rekryteringar.

Nej inte alls nödvändig är min bestämda åsikt. Skitsnacket att "kriminella infiltrerar företag" håller inte då vi redan har alla dessa bakgrundskontroller och databaser och ändå ska de ha kunnat infiltrera tydligen. Som sagt räcker det med nödvändiga/rimliga kontroller där det är relevant för yrket.

Det här "kriminell" snacket är något dessa företag och vissa politiker livnär sig på för att få igenom sina agendor.

Samtidigt har vi Gunnar Axen som gapar stort om att "kriminella firar att rättsdatabaser begränsas" när han själv flertalet gånger ingått avtal med kriminella, nu senast med intergiro där det uppdagats att det förekommer grovt brottslighet i verksamheten.
Senast redigerad av Justice-- 2025-07-10 kl. 21:58.
Citera
2025-07-11, 08:25
Medlem
Citat:
Ganska vettiga tankar, inte sant?

Snälla någon.
"vettiga tankar", sedan fortsätter de med sin verksamhet som vanligt..
Citera
2025-07-11, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Snälla någon.
"vettiga tankar", sedan fortsätter de med sin verksamhet som vanligt..

Du tänker att det inte finns något behov av bakgrundskontroller?
Citera
2025-07-11, 18:57
Medlem
https://www.affarsvarlden.se/artikel...d-pa-intergiro

Citigiro med parasiten Axen i spetsen drar tillbaka sitt bud men vill fortfarande göra affärer med grovt kriminella. En teori jag har är att man försöker göra sig av med pengar från Verifiera/lexbase inför ev kommande sanktionsavgifter och skadestånd.
Citera
2025-07-11, 21:01
Medlem
Citat:

Nu frågade du inte mig, men som jag ser det är bakgrundskontroller bra. De bör dock vara extremt hårt reglerade av staten. Inga öppna och breda register bör få föras av annat än myndigheter. När företag behöver dem ska den som undersöktes få information om både frågan och syftet med frågan samt svaret från myndigheten.

Att man, som nu, kan få info om alltifrån bilägande till lön och adress är ett skämt. Som gjort för kriminella och fientliga stater att utnyttja.
Citera
2025-07-11, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Nu frågade du inte mig, men som jag ser det är bakgrundskontroller bra. De bör dock vara extremt hårt reglerade av staten. Inga öppna och breda register bör få föras av annat än myndigheter. När företag behöver dem ska den som undersöktes få information om både frågan och syftet med frågan samt svaret från myndigheten.

Att man, som nu, kan få info om alltifrån bilägande till lön och adress är ett skämt. Som gjort för kriminella och fientliga stater att utnyttja.

Nej det gjorde jag inte, du är emellertid en högintellektuell människa. Så tackar för din återkoppling.
Senast redigerad av Forsvarsadvokat 2025-07-11 kl. 21:22.
Citera
2025-07-12, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Många arbetslösa tänker att det spelar ingen roll att skriva in sig på Arbetsförmedlingen, eller att staten kanske inte bryr sig. Men här är sanningen: ju fler som inte är inskrivna, desto bättre ser arbetslöshetsstatistiken ut för staten. Det är så de vill ha det – färre inskrivna = bättre siffror. Men de pratar aldrig om orsakerna till att folk är arbetslösa.

Staten gör inte mycket för att hjälpa människor tillbaka in i arbetslivet. Istället sprids känsliga uppgifter och information på ett sätt som gör att fler hamnar i arbetslöshet. Det är systemet som håller oss fast i en ond cirkel. Och ju längre vi står utanför, desto mer kan staten påvisa att "arbetslösheten minskar" – utan att behöva adressera vad som verkligen orsakar den.

Det finns mer än en miljon människor i Sverige som har någon form av anmärkning i sitt belastningsregister – och det stoppar verkligen deras chanser att få jobb. Det är inte bara en påverkan, det blockerar deras möjligheter på arbetsmarknaden.

skriv in er på Arbetsförmedlingen! Det är inget magiskt botemedel, men det är ett sätt att synliggöra att vi inte accepterar att staten bara döljer de verkliga problemen. Vi måste börja kämpa mot systemet istället för att bli fast i det.

Tagga ned. Du skapar knappast förtroende genom dina ibland subjektiva inlägg. Du ska plikta för det du gjort, sedan går livet vidare. Sidorna kommer stänga ned, ödmjuka tack för det du gjort. Men du ska plikta för dina brott.
Citera
2025-07-12, 12:26
Medlem
Citat:

Sa jag det?
Det som sker nu är att de missbrukas till destruktionen av samhället.
Det medger 2secure, men de livnär sig på det också.
Det är som politiker som medger att mutor till politiker är korruption, samtidigt som de själva tar pengar from lobbyister.
Den naive svensken. Du är precis problemet med det här.
Citera
2025-07-12, 12:27
Medlem
Citat:
Sa jag det?
Det som sker nu är att de missbrukas till destruktionen av samhället.
Det medger 2secure, men de livnär sig på det också.

Nej, jag ber om ursäkt för min otydlighet. Jag ställde en fråga?
Citera
2025-07-12, 12:29
Medlem
Citat:
Nej, jag ber om ursäkt för min otydlighet. Jag ställde en fråga?

Den här tråden handlar inte om behov av bakgrundskontroller eller inte.

Är det inte fantastiskt att Sverige överlevde innan MrKoll och Lexbase fanns?
Utan några säkerhetsproblem alltså..
Ja, väldigt konstigt.
Citera
2025-07-12, 12:34
Medlem
Citat:
Den här tråden handlar inte om behov av bakgrundskontroller eller inte.

Är det inte fantastiskt att Sverige överlevde innan MrKoll och Lexbase fanns?
Utan några säkerhetsproblem alltså..
Ja, väldigt konstigt.

Ber ödmjukt om förlåtelse att jag inte förstått trådens intention. Försökte bara bidra med min kunskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in