2025-07-09, 23:38
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Men herregud. Du förstår verkligen inte skillnaden mellan att granska en myndighets maktutövning och att lyssna på en förälders version av vad som hänt, eller hur?

Jag ställer krav på allt material när någon som du påstår att socialtjänsten har gjort rätt. Varför?
Jo, för att de är den maktutövande parten som med hjälp av domstol kan rycka barn från sina familjer. Det är inte ett litet påstående det är en massiv, potentiellt livsförstörande åtgärd som kräver extremt höga beviskrav och insyn.

När däremot en förälder, som blivit föremål för den maktutövningen, vittnar om vad de varit med om då utgår jag från att den berättelsen förtjänar att tas på allvar, inte misstänkliggöras eller hånas som du gör. Det handlar inte om att "köpa" något blint. Det handlar om att förstå maktobalansen.

Så nej, det är inte "dubbelstandard". Det är helt rimligt maktperspektiv. Man ställer olika krav på maktens berättelse och på den utsattes berättelse. Det är exakt så en fungerande demokrati ska fungera.

Men kör du vidare med din halmgubbe om att "allt ska bevisas lika mycket från alla håll". Det är ju trots allt så rättssystemet brukar se ut i diktaturer där offret förväntas bevisa sin oskuld medan staten aldrig ifrågasätts.

Precis vad jag har påpekat, du är inte konsekvent i din kritik, bra att du äntligen kan erkänna det.
Citera
2025-07-09, 23:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Jag pratade mer om UG inslag etc.

Det är ju samma problem där. Det saknas insyn och extern kontroll. Soc får härja fritt i skydd av sekretess. Det är smått otroligt att detta haveri tillåts fortgå.

Fallet Adam är ju inget unikt. Det är ju bara toppen av ett isberg. Många liknande fall pågår i skrivande stund i det tysta och det är bara soc som vet vad det är som egentligen pågår och har gömt undan all dokumentation på sitt kontor. Totalt omöjligt att granska utifrån och för föräldrarna som ofta heller aldrig lyckas få ut all dokumentation de skulle behöva.
Citera
2025-07-09, 23:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Precis vad jag har påpekat, du är inte konsekvent i din kritik, bra att du äntligen kan erkänna det.

Jo, det är precis vad jag gör. Problemet är bara att du inte verkar förstå skillnaden mellan att granska en myndighet med makt och resurser och att granska en enskild förälder som enligt egen utsago blivit illa behandlad av just den myndigheten. Det är inte samma sak, hur gärna du än vill låtsas det.
Citera
2025-07-09, 23:46
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Nu är du tillbaka till det råpuckade jävla argumentet att någon tror att bokstavligen hälften av alla barnen i Sverige kommer omhändertas. Ingen har gjort ett sådant påstående och du gör det för att få konversationen at urarta.

Vi har redan etablerat att Sverige har i synnerhet bland de absolut högsta omhändertagande i I-länder. Det är något som skall granskas.

De behöver inte vara i maskopi med alla dessa myndigheter, de kan göra exakt som de vill på extremt godtyckliga grunder. F.rätten bara rubberstampar dem så länge de skriver i rätt ruta. Det genpmförs ingen insyn i SOC's process om varför barnet behövs LVU'as. Som i fallet Adam, tre doomstolar samt polisen gav pappan rätt. När tar du till dig det här? SOC har sanslöst mycket makt och kan inte ställas inför rätta när de begår övergrepp. Det är därför jag nu vill att du läser inslaget från CFR:
https://centrumforrattvisa.se/wp-content/uploads/2024/11/Rapport-Chanslos-mot-myndigheterna-2024-11-12.pdf

Jo Fia som är en av frontfigurerna i LVU-sekten har gjort exakt det påståendet, att ”snart är hälften av alla barn omhändertagna”, det är den desinformation jag försöker belysa.
Citera
2025-07-09, 23:49
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Jahapp, så nu är vi nere på nivån: "Du ställde inte tillräckligt många kontrollfrågor till den drabbade föräldern, alltså ogiltigförklaras hela berättelsen."
Det är nästan rörande hur du tror att verkliga övergrepp måste komma med ett bifogat frågeformulär och tre oberoende vittnen för att ens få nämnas i en diskussion.

Men du har ju full tilltro till socialtjänsten, så länge det gynnar din position. Det är ju ändå bara vanliga människor som måste granskas in i minsta detalj. Men myndigheter däremot, de får körkort på magkänsla och frisedel från all form av kritisk granskning.

Du har själv sagt att man måste ha tillgång till allt material innan man kan yttra sig, det passar som argument ibland, men inte nu av någon konstig anledning, du är inte konsekvent i din kritik, därför är det svårt att ta din så kallade systemkritik på allvar. Förstår du ens mitt argument?
Citera
2025-07-09, 23:50
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Jo, det är precis vad jag gör. Problemet är bara att du inte verkar förstå skillnaden mellan att granska en myndighet med makt och resurser och att granska en enskild förälder som enligt egen utsago blivit illa behandlad av just den myndigheten. Det är inte samma sak, hur gärna du än vill låtsas det.

Kurt jag har dolt något från dig.

För några år sen fick jag mina två barn omhändertagna. Jag vet inte varför för jag fick det aldrig riktigt förklarat. Jag har inte träffat eller pratat med dom sen dess och jag har lärt mig att gå vidare i mitt liv.
Socialtjänsten gör inget för att hjälpa mig och jag förstår inte varför dom tog mina barn ifrån mig.
Citera
2025-07-09, 23:51
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Jo Fia som är en av frontfigurerna i LVU-sekten har gjort exakt det påståendet, att ”snart är hälften av alla barn omhändertagna”, det är den desinformation jag försöker belysa.
Om du tror att folk på allvar menar det så får du stå för dig.
Citera
2025-07-10, 00:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du har själv sagt att man måste ha tillgång till allt material innan man kan yttra sig, det passar som argument ibland, men inte nu av någon konstig anledning, du är inte konsekvent i din kritik, därför är det svårt att ta din så kallade systemkritik på allvar. Förstår du ens mitt argument?

Jo, jag förstår mycket väl vad du försöker säga, men det du missar är den fundamentala skillnaden i makt och informationsläge mellan en myndighet och en enskild individ.

Det stämmer att jag brukar säga att man måste ha tillgång till allt material för att kunna uttala sig i sak om ett specifikt LVU-fall. Det gäller både när man ska försvara socialtjänsten och när man ska kritisera en förälder. Men skillnaden är att socialtjänstens version redan ligger till grund för ett myndighetsbeslut, medan förälderns version ofta är den enda motberättelsen och den bygger på en erfarenhet som sällan får komma fram offentligt, just för att hela dokumentationen skyddas av sekretess.

Jag säger alltså inte att man blint ska tro på allt en förälder säger. Jag säger att man som utomstående inte kan döma ut föräldern, just för att vi inte får se hela bilden och det gäller särskilt när socialtjänsten konsekvent vägrar att lämna ut all dokumentation.

Men det är en väldigt stor skillnad på att säga "vi kan inte veta exakt vad som hänt i detta fall" och att säga "det finns inga systemfel". För när samma typ av vittnesmål återkommer från mängder av olika familjer runt om i landet, och de pekar på samma problem som fabricerade citat, utelämnad bevisning, bristande dokumentation, socialsekreterare som ljuger i beslutsunderlag då har vi att göra med något som är strukturellt.

Och det är här min kritik blir konsekvent. För jag säger att det går inte att lita på socialtjänstens version i ett LVU-ärende förrän man gått igenom hela materialet. Inte bara deras sammanfattningar, utan också journalanteckningar, interna PM, kommunikation med andra aktörer, och framför allt det som utelämnats. Då först kan man börja bedöma om beslutet varit rättssäkert.

Nej det är inte jag som är inkonsekvent. Det är du som försöker jämställa en myndighets maktutövning med en enskild förälders berättelse, trots att endast den ena parten har kontroll över hela dokumentationen och dessutom får sin version fastslagen som "fakta" i domstol. Det är den obalansen jag kritiserar och den är helt central i all seriös systemkritik.
Citera
2025-07-10, 00:02
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Om du tror att folk på allvar menar det så får du stå för dig.

(FB) ”LVU-sekten” påstår att Svenska myndigheter systematiskt kidnappar och säljer barn.

Q.E.D
Citera
2025-07-10, 00:03
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
(FB) ”LVU-sekten” påstår att Svenska myndigheter systematiskt kidnappar och säljer barn.

Q.E.D
Ja, och du vill ha sagt vad med det?
Citera
2025-07-10, 00:06
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Det gäller både när man ska försvara socialtjänsten och när man ska kritisera en förälder.

Så varför gäller det inte nu i tråden med denna förälder?

Det är detta jag försöker belysa, du är inkonsekvent, eller hur?
Citera
2025-07-10, 00:08
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ja, och du vill ha sagt vad med det?

Det jag skrev? Vad är din förklaring till det befängda uttalandet Fia kom med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in