Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Du har själv sagt att man måste ha tillgång till allt material innan man kan yttra sig, det passar som argument ibland, men inte nu av någon konstig anledning, du är inte konsekvent i din kritik, därför är det svårt att ta din så kallade systemkritik på allvar. Förstår du ens mitt argument?
Jo, jag förstår mycket väl vad du försöker säga, men det du missar är den fundamentala skillnaden i makt och informationsläge mellan en myndighet och en enskild individ.
Det stämmer att jag brukar säga att man måste ha tillgång till allt material för att kunna uttala sig i sak om ett specifikt LVU-fall. Det gäller både när man ska försvara socialtjänsten och när man ska kritisera en förälder. Men skillnaden är att socialtjänstens version redan ligger till grund för ett myndighetsbeslut, medan förälderns version ofta är den enda motberättelsen och den bygger på en erfarenhet som sällan får komma fram offentligt, just för att hela dokumentationen skyddas av sekretess.
Jag säger alltså inte att man blint ska tro på allt en förälder säger. Jag säger att man som utomstående inte kan döma ut föräldern, just för att vi inte får se hela bilden och det gäller särskilt när socialtjänsten konsekvent vägrar att lämna ut all dokumentation.
Men det är en väldigt stor skillnad på att säga "vi kan inte veta exakt vad som hänt i detta fall" och att säga "det finns inga systemfel". För när samma typ av vittnesmål återkommer från mängder av olika familjer runt om i landet, och de pekar på samma problem som fabricerade citat, utelämnad bevisning, bristande dokumentation, socialsekreterare som ljuger i beslutsunderlag då har vi att göra med något som är strukturellt.
Och det är här min kritik blir konsekvent. För jag säger att det går inte att lita på socialtjänstens version i ett LVU-ärende förrän man gått igenom hela materialet. Inte bara deras sammanfattningar, utan också journalanteckningar, interna PM, kommunikation med andra aktörer, och framför allt det som utelämnats. Då först kan man börja bedöma om beslutet varit rättssäkert.
Nej det är inte jag som är inkonsekvent. Det är du som försöker jämställa en myndighets maktutövning med en enskild förälders berättelse, trots att endast den ena parten har kontroll över hela dokumentationen och dessutom får sin version fastslagen som "fakta" i domstol. Det är den obalansen jag kritiserar och den är helt central i all seriös systemkritik.