2025-07-09, 23:02
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Fast det säger inte speciellt mycket. Vilket har försökts förklaras för dig. Bara för att man har mycket av något innebär det inte att det sker systemfel.

Det är lix många faktorer att ta i beaktning.
Vad med "skall granskas" är det som du har svårt med att förstå?
Citera
2025-07-09, 23:04
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Vad med "skall granskas" är det som du har svårt med att förstå?

Och om granskningen inte kommer fram till något?
Citera
2025-07-09, 23:08
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Och om granskningen inte kommer fram till något?
Granskningarna har redan kommit fram till någonting. Vi har spenderat hela tråden att visa det för dig.
Sluta vara så enträgen nu.
Om du upplever att du inte har fått den informationen garanterar jag dig att ifall du läser om tråden så kommer det bli uppenbart.
Citera
2025-07-09, 23:10
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Granskningarna har redan kommit fram till någonting. Vi har spenderat hela tråden att visa det för dig.
Sluta vara så enträgen nu.
Om du upplever att du inte har fått den informationen garanterar jag dig att ifall du läser om tråden så kommer det bli uppenbart.

Nej det finns ingen granskning på antal omhändertagande.
Citera
2025-07-09, 23:15
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Jag vet inte vad jag ska ta mig till med dig.
Jag kan liksom inte gnugga in infon i hjärnvalkarna på dig. Om du vill vara villigt ignorant, varsågod.
Vad hände med ditt påstående om arr du vill ha rättssäkerhet med LVU?

Och jag vet att du inte läst något av de som getts dig.
Mitt råd; börja med CRF inslaget.

https://centrumforrattvisa.se/wp-content/uploads/2024/11/Rapport-Chanslos-mot-myndigheterna-2024-11-12.pdf
Citera
2025-07-09, 23:16
Medlem
https://www.sverigesradio.se/artikel/oro-efter-besparingar-barn-och-aldre-kan-ta-smallen?fbclid=iwq0xdswlbuuzlbgnrcvu6eev6gu5rz-vuqlgappu g9u7n-ns2rniyy6sjplp7gdldkuqxnofs-2n-sm_t-vio6cnb13sgdhzkzze_aem_rodzsxxhm2btesomezt3rq
Artikel i Sverige Radio 👍
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Att lyssna på en okänd människas berättelse är inte bara dumt det är, citat, "helt jävla efterblivet". Otroligt nyanserat, verkligen. Nästa gång kanske du bara kan skriva "håll käften" direkt så slipper vi låtsas att du är här för en saklig diskussion.

Men låt mig förklara det du uppenbart inte förstår, så pedagogiskt som möjligt:

Att lyssna på en utsatt förälder är inte detsamma som att okritiskt tro på varje ord. Det är att erkänna att det finns två sidor i ett LVU-ärende något du verkar ha mycket svårt att hantera. Du utgår från att staten alltid talar sanning och att föräldrar är någon slags suspekta varelser med "bagage" som gör deras ord irrelevanta. Det är en människosyn som hör hemma i kalla krigets östblock, inte i ett modernt rättssamhälle.

Men tack ändå för att du bekräftar min poäng. Varje gång ni LVU-försvarare öppnar munnen så blir det tydligt varför så många börjar ifrågasätta systemet. Det är inte bara för att barn omhändertas det är för att människor som du kallar empati för idioti och kritiskt tänkande för efterblivet.

Så fortsätt du att svälja myndighetsbeslut utan salt, socker eller sammanhang. Vi andra kommer fortsätta granska, ifrågasätta och ja även lyssna på de som far illa.
Citera
2025-07-09, 23:17
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Jag vet inte vad jag ska ta mig till med dig.
Jag kan liksom inte gnugga in infon i hjärnvalkarna på dig. Om du vill vara villigt ignorant, varsågod.
Vad hände med ditt påstående om arr du vill ha rättssäkerhet med LVU?

Och jag vet att du inte läst något av de som getts dig.
Mitt råd; börja med CRF inslaget.

Du gjorde ett påstående att Sverige och Norge har högst antal omhändertagna barn.

Det finns ingen granskning som säger att Sverige gör fel. Mvh.
Citera
2025-07-09, 23:18
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Du gjorde ett påstående att Sverige och Norge har högst antal omhändertagna barn.

Det finns ingen granskning som säger att Sverige gör fel. Mvh.
Jag gav dig just en sådan granskning kära lillaste hjärtans vännen
Citera
2025-07-09, 23:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Exakt. Det finns ju inte. Just därför borde alla pågående LVU-ärenden omedelbart granskas av oberoende jurister utan koppling till kommun, stat eller de privata aktörer som tjänar pengar på placeringarna. Men det räcker inte där.

Nästa steg är att gå igenom avslutade fall retroaktivt, särskilt de som lett till långvariga tvångsplaceringar eller där barnen brutit kontakten med sina föräldrar. All tillgänglig originaldokumentation, journalanteckningar, protokoll, mejlkorrespondens, samtalssammanfattningar och beslutsunderlag måste analyseras och jämföras. Inte bara vad som skrivits, utan även vad som utelämnats.

Man måste ställa frågor som:

Har socialtjänsten förvanskat, vinklat eller fabricerat uppgifter i utredningen?

Har barnens eller föräldrarnas röster tystats eller misstolkats?

Har domstolen fått tillgång till ett rättvist, fullständigt och transparent beslutsunderlag?

Har det förekommit ekonomiska intressekonflikter, till exempel mellan kommun och privata vårdgivare?

Vid minsta avvikelse från rättssäkerhet, ska dessa fall kunna omprövas, skadestånd utredas och ansvar utkrävas både administrativt och rättsligt.

Det är helt orimligt att myndigheter som har makt att tvångsomhänderta barn saknar oberoende tillsyn i efterhand. En granskning av det här slaget är inte bara önskvärd. Den är helt nödvändig för att återupprätta förtroendet för hela systemet.
Citera
2025-07-09, 23:24
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Exakt. Det finns ju inte. Just därför borde alla pågående LVU-ärenden omedelbart granskas av oberoende jurister utan koppling till kommun, stat eller de privata aktörer som tjänar pengar på placeringarna. Men det räcker inte där.

Nästa steg är att gå igenom avslutade fall retroaktivt, särskilt de som lett till långvariga tvångsplaceringar eller där barnen brutit kontakten med sina föräldrar. All tillgänglig originaldokumentation, journalanteckningar, protokoll, mejlkorrespondens, samtalssammanfattningar och beslutsunderlag måste analyseras och jämföras. Inte bara vad som skrivits, utan även vad som utelämnats.

Man måste ställa frågor som:

Har socialtjänsten förvanskat, vinklat eller fabricerat uppgifter i utredningen?

Har barnens eller föräldrarnas röster tystats eller misstolkats?

Har domstolen fått tillgång till ett rättvist, fullständigt och transparent beslutsunderlag?

Har det förekommit ekonomiska intressekonflikter, till exempel mellan kommun och privata vårdgivare?

Vid minsta avvikelse från rättssäkerhet, ska dessa fall kunna omprövas, skadestånd utredas och ansvar utkrävas både administrativt och rättsligt.

Det är helt orimligt att myndigheter som har makt att tvångsomhänderta barn saknar oberoende tillsyn i efterhand. En granskning av det här slaget är inte bara önskvärd. Den är helt nödvändig för att återupprätta förtroendet för hela systemet.
Även ifall inte gjorts en totalt övergripande granskning har detta granskas återgåenden och de visar på ett tydligt mönster.
Citera
2025-07-09, 23:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Även ifall inte gjorts en totalt övergripande granskning har detta granskas återgåenden och de visar på ett tydligt mönster.

Det stora problemet är att kommunerna granskar sig själva när något gått fel. Det kallas "Lex Sarah-utredning", men i praktiken är det ett skådespel. Det är f.d socialsekreterare som granskar sina gamla kollegor och ibland till och med chefer som varit inblandade i ärendena de ska "utreda". Och gissa vad de kommer fram till? Exakt: att allt har gått rätt till.

Så länge den ordningen får fortsätta råda kommer ingenting att förändras. För vem tror på allvar att ett system granskar sig självt objektivt när hela dess trovärdighet står på spel?

Det krävs externt tillsatta granskningar, utförda av oberoende jurister och sakkunniga som inte har några lojaliteter eller vänskapsband inom kommunerna. Men framför allt krävs något som varit pinsamt frånvarande i Sverige i decennier:
ett riktigt tjänstemannaansvar.

Det måste bli kännbart att ljuga i barnutredningar. Det är inte ett "misstag", det är ett maktmissbruk med konsekvenser för barn och familjer som ibland aldrig kan repareras. Idag vet handläggarna att de kan ljuga, vinkla och utelämna information utan risk. Därför har det också satts i system.

Inför en blåslampa ett juridiskt och moraliskt tryck på socialsekreterare som missbrukar sitt uppdrag. Inför personligt ansvar. Låt dem ställas till svars på riktigt när barn drabbas på grund av medvetna lögner eller förfalskade beslutsunderlag. Det hade varit nåt som kraftigt förbättrat situationen och rättssäkerheten för sveriges barnfamiljer. De förtjänar bättre än de här nötterna till socialsekreterare vi har.
Citera
2025-07-09, 23:34
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Det stora problemet är att kommunerna granskar sig själva när något gått fel. Det kallas "Lex Sarah-utredning", men i praktiken är det ett skådespel. Det är f.d socialsekreterare som granskar sina gamla kollegor och ibland till och med chefer som varit inblandade i ärendena de ska "utreda". Och gissa vad de kommer fram till? Exakt: att allt har gått rätt till.

Så länge den ordningen får fortsätta råda kommer ingenting att förändras. För vem tror på allvar att ett system granskar sig självt objektivt när hela dess trovärdighet står på spel?

Det krävs externt tillsatta granskningar, utförda av oberoende jurister och sakkunniga som inte har några lojaliteter eller vänskapsband inom kommunerna. Men framför allt krävs något som varit pinsamt frånvarande i Sverige i decennier:
ett riktigt tjänstemannaansvar.

Det måste bli kännbart att ljuga i barnutredningar. Det är inte ett "misstag", det är ett maktmissbruk med konsekvenser för barn och familjer som ibland aldrig kan repareras. Idag vet handläggarna att de kan ljuga, vinkla och utelämna information utan risk. Därför har det också satts i system.

Inför en blåslampa ett juridiskt och moraliskt tryck på socialsekreterare som missbrukar sitt uppdrag. Inför personligt ansvar. Låt dem ställas till svars på riktigt när barn drabbas på grund av medvetna lögner eller förfalskade beslutsunderlag. Det hade varit nåt som kraftigt förbättrat situationen och rättssäkerheten för sveriges barnfamiljer. De förtjänar bättre än de här nötterna till socialsekreterare vi har.
Jag pratade mer om UG inslag etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in