2025-07-09, 21:13
Medlem
zombie-nations avatar
Håller med dem som säger att du ska fråga AF om busskort. Vet folk som sadlat om och JA, de får jobb. Problemet är väl mest att vissa inte passar som busschaffisar. Sedan får man ta skitskift i något år tills man får det bättre.

Känner du att det inte är rätt, så gör det inte. För kanske att du försökt förställa dig för mycket redan för att passa för jobb. Kanske det släpper om du försöker ta mer plats istället med ditt vanliga jag.

Jag minns en gång jag skickade in en ansökan till ett "enklare jobb" där man jobbar ensam. Jag skrev att det jobbet skulle passa mig för jag tycker inte om människor, sedan skrev jag att jag inte ids skicka med massa meriter och CV, på något vis tilltalade detta arbetsgivaren ????? och jag fick jobbet!
Citera
2025-07-09, 21:13
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Man tar ett annat jobb så länge.

Jag tar som sagt vad som helst, jag siktar inte enbart in mig på min bransch
Citera
2025-07-09, 21:17
Medlem
En stark personlighet och snyggt utseende kan ge dig kontakter, alla bör skaffa en effektiv personlighet så man får ut det man vill av sin miljö. Finns mycket som är orättvist här i livet och detta är en av dem, förutsättningen som du har kontroll över är egentligen bara inställning, att dyka upp och bara försöka, trots att man känner sig motad rent möjlighetsmässigt.

Skriv upp alla dina ursäkter och stryk av vart efter du lyckas lösa. Använd dina ursäkter om varför du inte kan som vägvisare till vad du rent konkret bör göra och lägga tid på med din vardag. Man kanske inte alltid löser problemen men man lär ändå vara bättre informerad efteråt och lärt sig något.

Jag vet att man kan få fnatt över alla hinder som man upplever i vardagen och önska att de inte var där. Men att önska gör ingenting. Det gör verkligen ont när man faktiskt har god anledning att vara arg över nått. Försök att ansvara för det du kan lösa, informera dig och gör ett eget beslut. Hitta ett nytt spår om så måste eller bara fortsätt för ibland är det den enda man behöver göra. ha också inte för höga förväntningar för då blir man lätt besviken. Och om det går bra är det ju bara goda nyheter! Och när ditt huvud börjar ömka med katastroftankar, tänk då att det finns många möjligheter, det är allt för lätt att tänka att värsta möjliga håller på att hända, men att det sen ordnar sig fin fint, och man har lagt massor av oro bara i onödan över ett falskt hot. På'tt igen och börja lösa problem!
Senast redigerad av Akterseglarn 2025-07-09 kl. 21:32.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaKnugen1
Jag tar som sagt vad som helst, jag siktar inte enbart in mig på min bransch
Vad säger srbetsförmedlingen
Citera
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Tre års arbetslöshet i CVt gör att man som arbetsgivare förutsätter att du är oduglig på ett eller annat sätt. Undrar till exempel hur bra du är på att köra lastbil nu om du inte gjort det på tre år...

För att ta dej förbi den rejäla tröskeln så behöver du göra nåt radikalt. T.ex. ta nån ytterligare utbildning (några här nämner buss, det kanske är bra) eller att erbjuda dej till nåt litet åkeri att ta en timanställning på riktigt låg lön. Så att de får testa dej nåt halvår. Å sen kan du begära nåt rimligt.

Det kommer i alla fall inte inträffa nåt mirakel som gör att nån anställer en person som gått arbetslös så länge.
Citera
2025-07-09, 21:19
Medlem
Så ledsen jag blir för din skull,=(.
Är det ens lönt att utbilda sig nuförtiden?
Citera
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ja, jag är etnisk svensk, född av etniskt svenska föräldrar och vi bor i en villa, det är ett uttryck lugna ner dig. Jag är bland annat kristen eller får jag inte uttrycka mig så?

Det gör en skeptisk. "Jag svär på gud" är någonting brushor i förorten säger och för bara 20 år sedan så hade folk skrattat åt en svensk som uttryckte sig så.

Du får gärna uttrycka dig precis hur du vill, för min del, det är inte så att jag försöker att jävlas med dig, jag försöker enbart förklara hur du framstår. Eftersom du har svårt att få komma på intervjuer, och ännu svårare att komma hela vägen fram till ett jobb, så skulle jag råda dig till att vända blicken inåt och fundera över vad jag skriver, istället för att direkt bli defensiv.

Jag innehar en chefstjänst i en bransch som gör att jag har med koncerninterna och utomstående transportbolag att göra i princip varje dag. Jag torde prata med hundratals trafikledare, första linjens chefer, egenföretagare och anställda chaufförer om året (grus, asfalt och betongtransporter). Jag vill påstå att jag har en viss bild av dem och hur de fungerar.
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Vad säger srbetsförmedlingen

Ingenting för det kontaktar mig aldrig ens och frågar hur det går eller om de kan hjälpa till med något
Citera
2025-07-09, 21:21
Mina förslag.

Om du inte vill utbilda dig till något annat:

1. Sök jobb i hela Sverige
2. Sök jobb i våra grannländer (Norge eller Danmark tex)

Annars rekommenderar jag att du kollar upp vilka branscher som förväntas vara heta om 2-5 år och påbörjar en utbildning. Flyttar du till en storstad kan du använda din nuvarande kompetens för att söka extrajobb vid sidan av studier.

Min polare var i en liknande sits. Han påbörjade en utbildning på yrkeshögskola inom Elkraft på 2 år. Han visste ingenting om el innan han började.

Nu har han jobbat ett år efter sin utbildning och plockar in en lön på 40-50k i månaden efter skatt sitt första år.

Upplägget brukar vara att han reser iväg någon månad och sen är han hemma ledig i två veckor med lön. Han mår hur bra som helst och trivs riktigt bra.
Citera
2025-07-09, 21:21
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det gör en skeptisk. "Jag svär på gud" är någonting brushor i förorten säger och för bara 20 år sedan så hade folk skrattat åt en svensk som uttryckte sig så.

Du får gärna uttrycka dig precis hur du vill, för min del, det är inte så att jag försöker att jävlas med dig, jag försöker enbart förklara hur du framstår. Eftersom du har svårt att få komma på intervjuer, och ännu svårare att komma hela vägen fram till ett jobb, så skulle jag råda dig till att vända blicken inåt och fundera över vad jag skriver, istället för att direkt bli defensiv.

Jag innehar en chefstjänst i en bransch som gör att jag har med koncerninterna och utomstående transportbolag att göra i princip varje dag. Jag torde prata med hundratals trafikledare, första linjens chefer, egenföretagare och anställda chaufförer om året (grus, asfalt och betongtransporter). Jag vill påstå att jag har en viss bild av dem och hur de fungerar.

Ok jag förstår, jag ska aldrig uttrycka det ordet igen ihopp om att inte bli misstolkad att vara en invandrare. Förstått. Är det något annat jag inte får säga?
Citera
2025-07-09, 21:22
Avstängd
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag är 23 år gammal. Jag bor i Kronobergs län. Jag är från början utbildad som truckchaufför och lastbilschaufför och jag har varit arbetslös i cirka tre år. Tre år av att söka hundratals – om inte tusentals jobb. Tre år av kämpande, lidande, hålla modet uppe, försöka vara “rätt” för varje platsannons. Men det spelar ingen jävla roll. För jag får inget. Jag söker alla möjliga jobb idag, inte bara inom det är jag utbildad som, jag är desperat, jag tar vad som helst just nu.

Jag har blivit kallad till två fysiska intervjuer. Två. PÅ TRE ÅR. Den senaste var igår – och idag kom nejet via sms. Surprise surprise. Kort, kallt och väntat. Jag söker i hela Kronobergs län, men här är arbetsmarknaden stenhård och totalt död. Har även blivit uppringd ett fåtal gånger om eventutellt jobb men ofta så släcks ens förhoppningar lika snabbt igen när de inte ringer tillbaka. Det finns knappt något, och det lilla som finns känns redan vikt för någons jävla kusin eller kompis. Jag söker även såklart i Blekinge, Jönköpings län, Kalmar län, Halland och Skåne – men det är samma skit överallt.

Vad fan är det som händer? Jag får bara automatiserade, kalla mejl med “tack för din ansökan, men vi har gått vidare med andra kandidater”, gärna med tillägget “många har sökt”. Jaha? Vad spelar det för roll när det uppenbart inte ens fanns en chans från början? Börjar ärligt undra – är det ens riktiga annonser längre eller är det bara spökannonser för att hålla statistiken uppe?

Jag är så fruktansvärt jävla trött och desperat och inte minst deprimerad. Jag har ingen aning om vad jag ska ta mig till längre. Jag gör allt jag kan, jag söker, jag kämpar. Men hur ska man vinna när spelet är riggat?

Och arbetsförmedlingens är inte till någon hjälp överhuvudtaget, de är totalt handikappade. Hela arbetsförmedlingens jobb numera verkar vara att hjälpa bemanningsföretag att vara en mellanhand mellan företagen och oss arbetssökande istället för att vara en plats där jag kan vara i direkt kontakt med företagen och arbetsgivarna. Jag svär på gud att bemmaningsföretag är det största misstaget som har tillåttits växa fram på svenska arbetsmarknaden någonsin. De är satan själva.

Jag har också varit inskriven på Arbetsförmedlingens rusta och matcha program sedan Januari i år och vad har hjälpt mig med? ingenting, fysiska kvartssamtal kanske varannan vecka om hur det går, jag frågar dom om de kan fixa mig ett jobb eller en praktikplats men de säger bara som svar "tyvärr finns det inga jobb just nu" eller "vi gör så gott vi kan" så varför sitter jag då här med er och slösar min tid om ni ändå inte kan hjälpa mig?

Det känns verkligen som att kontakter betyder allt, känner du inte rätt personer eller har några kontakter, då är du rökt och har ingen chans att få ett jobb, i detta land så går nepotism och vänskapskorruption hand i hand. Har du ingen som drar i trådar åt dig, så kan du stå där med mössan i hand och få kalla autosvar i flera år. Och man ska ändå sitta där och höra att “det finns jobb om man vill jobba”. Det är ett jävla hån. Mina föräldrar har inga kontakter heller inom de branscher jag söker inom så jag är rökt på de området också så ingen kan rekommendera mig till någon. Är jag då körd by defualt? Ska jag aldrig få ett jobb?

Jag är 23 år, ska snart fylla 24. Jag borde vara taggad på livet. Kunna växa som människa. Men jag är bara trött, frustrerad och uppgiven. Jag vet inte vad jag ska ta mig till, jag orkar inte mer. Jag är BEYOND trött. Jag vill bara gräva ett stort hål och lägga mig där och aldrig vakna upp igen. Min motivation är snart nere på noll för jag får ingen hjälp av någon, det känns som att hela samhället har övergivit mig.

Du är ung. Ta det lugnt, andas och tänk efter vad du vill göra med livet. Läs en utbildning där det finns jobb och tänk lite utanför boxen och sådant du kanske inte tänkte du skulle kunna jobba som: För jobb finns. Precis hur mycket som helst bara du tänker utanför den mentala box du stängt in dig i.
Citera
2025-07-09, 21:24
Medlem
1. Träna upp dig och gör militärtjänst i 9 månader.
2. Gå till närmaste skola i augusti och säg att du vill skriva upp dig som lärarvikare.
3 Kontakta nå företag i Norge och säsonga. Finns hur mycket som som helst inom fiskeindustrin exempelvis.

Finns hur mycket jobb som helst egentligen. Det handlar bara om att komma i någonstans och bygga ett kontaktnät.
Senast redigerad av Myyyyyy 2025-07-09 kl. 21:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in