2025-07-09, 21:26
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaKnugen1
Ok jag förstår, jag ska aldrig uttrycka det ordet igen ihopp om att inte bli misstolkad att vara en invandrare. Förstått. Är det något annat jag inte får säga?

Du förstår uppenbarligen inte alls, vilket är ganska sorgligt. Du försöker inte ens dra nytta av vad jag skrev till dig om mitt eget jobb, något som borde få dig att reagera direkt och ställa frågor, antingen här eller i PM.

Du blir direkt defensiv, läser inte vad andra skriver, och istället för att ta till dig och tänka efter så vräker du ur dig spydigheter.

Jag hoppas att du lär dig att dra nytta av de som skriver till dig med enbart goda intentioner i framtiden, så att du slipper sitta här med en likadan tråd när du varit arbetslös i 6 år.
Citera
2025-07-09, 21:26
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du är ung. Ta det lugnt, andas och tänk efter vad du vill göra med livet. Läs en utbildning där det finns jobb och tänk lite utanför boxen och sådant du kanske inte tänkte du skulle kunna jobba som: För jobb finns. Precis hur mycket som helst bara du tänker utanför den mentala box du stängt in dig i.

Du får gärna utveckla med vad menar i vilken "mental box" jag har tydligen stängt in mig i. Och jag är skoltrött så jag kommer inte plugga mer.
Citera
2025-07-09, 21:27
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Du förstår uppenbarligen inte alls, vilket är ganska sorgligt. Du försöker inte ens dra nytta av vad jag skrev till dig om mitt eget jobb, något som borde få dig att reagera direkt och ställa frågor, antingen här eller i PM.

Du blir direkt defensiv, läser inte vad andra skriver, och istället för att ta till dig och tänka efter så vräker du ur dig spydigheter.

Jag hoppas att du lär dig att dra nytta av de som skriver till dig med enbart goda intentioner i framtiden, så att du slipper sitta här med en likadan tråd när du varit arbetslös i 6 år.

Dra åt helvete gubbjävel
Citera
2025-07-09, 21:28
Medlem
Du har tiden på din sida så försök att ta vara på den så gott du kan.

Vad jag hade gjort i din situation:

1) Du behöver se till att du sköter hälsan - ät bra, rör på dig och sov tillräckligt och på rätt tider. Detta är viktigt för att tackla att du just nu har det jobbigt mentalt.

2) Se till att du får ersättning. Det kan vara rusta & matcha eller något annat. Detta är viktigt även om det rör sig om små belopp. Det är viktigt att börja bygga kapital i tidig ålder. Det är det som gör livet enkelt senare i livet. Du behöver ha någon form av ersättning medans du söker jobb. Kolla upp vilka alternativ du har.

Det är bättre att gå på rusta & matcha och få ersättning samtidigt som du söker jobb än att inte du inte får någonting alls.

3) Försök att komma närmre arbetsmarknaden på olika sätt. Du kan gå på jobbmässor för att försöka nätverka. Du kan överväga att utbilda dig i ett bristområde (YH-utbildning). Du bör även kontakta företag direkt och överväga att söka dig längre ut där du har färre arbetssökande per arbetsplats.

4) Sikta på att söka 30-40 jobb per månad. Volym är viktigt och inse att många rekryterare kollar på CV:et först. Har du inte det som de eftersöker så läser de inte det personliga brevet. Försök därefter stärka ditt CV om du kan.

5) Överväg att starta eget (egen firma). Om du är kreativ och driven så kan detta hjälpa oerhört.

6) Inse att arbetsförmedlingen är ett skämt (vilket jag tror du redan gör). De kommer inte hjälpa dig... du måste ta tag i detta själv fullt ut.

När du väl hittar jobb, så vill jag att du sparar pengar som en dåre och säkrar upp din framtid. Det känns som en bra plan med tanke på den osäkerhet som råder.

Förhoppningsvis så blir arbetslösheten bättre med tiden.

Ge inte upp. Det kommer vända.
Citera
Medlem
Rickard.Anderssons avatar
Lastbilschaufför är brett, har du C eller CE? Har du YKB? Antar du har YKB, och minst C.

Vill du köra lastbil med bara C får du nog expandera ditt sökande och vara beredd på att flytta.

Största felet du gör oavsett behörighet är att du är för hemkär. Köp en husvagn och flytta dit jobben finns.
Senast redigerad av Rickard.Andersson 2025-07-09 kl. 21:32.
Citera
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du får gärna utveckla med vad menar i vilken "mental box" jag har tydligen stängt in mig i. Och jag är skoltrött så jag kommer inte plugga mer.

Jag tänkte om du faktiskt vill ha ett jobb. Det finns kanske yrken du inte tänkte dig från början som är ganska långt ifrån du tänkt dig?

För det handlar ju lite om arbetsmarknadens behov. Det känns som du riktat in dig på ett område där det råder överskott på arbetskraft.

Var är det underskott och vad kommer det att bli underskott i framtiden? Leta där.
Citera
Medlem
Citat:
Om jag hade svaret så hade jag inte skrivit detta så jag har ingen aning.

Det är det jag säger oxå. Försök ta reda på det?

Gå till en stor åkare och fråga. De befinner sig precis i semestertider, det kan komma in en sjukanmälan och därmed en lucka inom 20min.

Får du inget erbjudande så frågar du ut chefen efter konstruktiv kritik, om vad du behöver göra för att vara lite mer attraktiv nästa gång de anställer.
Om han är ärlig så kommer du få ett svar som du kan agera på.
Senast redigerad av Cooltrayne 2025-07-09 kl. 21:31.
Citera
2025-07-09, 21:29
Medlem
Masingas avatar
"utbildad som truckchaufför och lastbilschaufför"

Ta det inte på fel sätt men är du efterbliven Du ska bara veta vilka luffare det finns i lagerbranschen, att du som svensk inte får jobb med de behörigheterna är konstigt.
Citera
2025-07-09, 21:30
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Dra åt helvete gubbjävel

Det blir mer och mer uppenbart varför du sitter i den situation du sitter i grabben. Jag tycker uppriktigt synd om dig.
Citera
2025-07-09, 21:31
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Jag har sökt sådana jobb också men jag har tyvärr inte fått något

Vården går ju alltid ”på knäna”.
Du borde söka personlig assistans! Får du in foten nu på sommaren så har du snart fast jobb.
Citera
2025-07-09, 21:33
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det blir mer och mer uppenbart varför du sitter i den situation du sitter i grabben. Jag tycker uppriktigt synd om dig.

Och jag tycker synd om dig ditt inkompetenta jävla får
Citera
2025-07-09, 21:33
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
"utbildad som truckchaufför och lastbilschaufför"

Ta det inte på fel sätt men är du efterbliven Du ska bara veta vilka luffare det finns i lagerbranschen, att du som svensk inte får jobb med de behörigheterna är konstigt.

Tack?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in