Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Logiskt felslut, kan ju lika gärna betyder att socialtjänsten gjort en korrekt utredning i 95% av fallen.
Att 95 % av domarna går på socialtjänstens linje utan oberoende granskning är just poängen. Det säger inget om att utredningarna är korrekta, bara att systemet saknar kontrollmekanismer. Ett rättssäkert system bygger inte på blind tillit, utan på insyn och prövning.
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Något exempel öht på det?
Exempel? Fallet Adam i Uppdrag granskning (2025). Pojkens mamma anklagade pappan för övergrepp. Trots att pappan friades i domstol och att Adam själv upprepade gånger sa att inget hade hänt, fortsatte socialtjänsten i sju års tid att agera som om anklagelserna var sanna utan nya bevis.
Det är ett tydligt exempel på godtycke och hur subjektiva riskbedömningar kan väga tyngre än både rättsstatens principer och barnets egna ord. Det är just detta ni i socdyrkarklubben ständigt förnekar. Det är ett SYSTEMFEL som gör detta haveri möjligt och det SKADAR BARN .
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Nej men herregud han säger väl det han menar, något som helst konkret exempel, utöver att du påstår att det är så, om det finns, kan du presentera ett endaste exempel då? Som styrker det du påstår. Är verkligen inte så svårt som du gör det till.
Fallet Adam i Uppdrag granskning (2025). Pappan friades från anklagelser om övergrepp, pojken förnekade allt i samtal och ändå agerade socialtjänsten i sju år som om han var skyldig. Om inte det är godtycke, vad är det då?
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Men ditt påstående om att socialtjänsten kommer med överaskningsbevis i domstol, att föräldrar inte får ta del av handlingar etc, du har presenterat noll belägg för det.
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Ge oss ett enda exempel som inte bara är din åsikt (den är alla som deltagit i tråden väldigt trötta på att höra, för du repeterar den dagarna i ända) så kan vi diskutera exemplet. Men istället för att bara ge oss ett av dessa "många" exempel, så pratar du runt det hela tiden, det är en självklarhet att om man kommer med påståenden om systemfel ska man kunna underbygga sitt argument med NÅGOT som bekräftar ens tes, det här är så extremt grundläggande så det är helt absurt att du ifrågasätter det.
Exempel? Fallet Adam i Uppdrag granskning (2025). Pappan friades från anklagelser om övergrepp, och pojken själv förnekade att något hänt och ändå agerade socialtjänsten i sju års tid som om pappan var skyldig. Beslut fattades om fortsatt tvångsvård och umgängesinskränkningar utan nya bevis.
Och detta är bara det som råkade komma fram. På grund av sekretess är det i princip omöjligt för enskilda att granska hur socialtjänsten agerat i detalj. Föräldrar får ofta inte ens ut dokumentation i tid medan socialtjänsten kan lägga fram ensidigt material i domstol utan insyn eller motpartens möjlighet att bemöta det.
Det är just den kombinationen brist på insyn, maktobalans och godtyckliga tolkningar som utgör systemfelet som ni socdyrkare väljer att blunda för.
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Det du påstår att socialtjänsten gör, med godtycklighet etc, är ju exakt vad du själv gör när du undanhåller information etc, skillnaden är ju att vi faktiskt har lagstiftning som möjliggjör parterna att ta del av material, men i denna diskussion är det du som hänvisar till material som du sen inte låter någon ta del av. Vi ska helt sonika acceptera dina påståenden, så funkar inte världen, dags att inse det nu.
Skillnaden är att jag inte har makt att tvångsomhänderta någons barn baserat på mina personliga tolkningar det har socialtjänsten. Och det är just därför det ställs högre krav på dem än på mig i ett internetforum.
Jag hänvisar till offentligt material, som t.ex. fallet Adam i Uppdrag granskning (2025), JO-ärenden och IVO-granskningar. Du är fri att kolla upp dem men du verkar hellre skjuta budbäraren än bemöta innehållet. Det är inte jag som undanhåller information. Det är systemet som gör det med hjälp av sekretess, dokumentationsbrister och informationsöverläge.
Så jo, jag har insett hur världen funkar. Frågan är om du har gjort det.