Citat:
Ursprungligen postat av
Nariiouh
Nej som sagt begär jag inte peer-reviewade källor. Jag skrev precis att jag begär ytterst minsta belägg för dina påståenden.
Bland annat:
När du säger ”många drabbade”.
När du hänvisar till fel i utredningar där soc ljuger eller förvränger.
När du påvisar ett systemfel.
När du påstår att godtyckliga bedömningar/beslut görs/tas.
Och där har vi det igen: krav på "minsta belägg", men en total blindhet inför att det du försvarar varje dag består av just obelagda påståenden, subjektiva tolkningar och lösa antaganden från socialtjänsten.
Du efterfrågar bevis för att:
Många drabbas? Läs IVO:s egna granskningar. De visar på allvarliga brister i en betydande andel av granskade ärenden.
Socialtjänsten ljuger eller förvränger? Se t.ex. JO-beslut där dokumentation visat att felaktigheter förekommit ibland så grova att de påverkat domslut.
Systemfel? Det faktum att domstolar i över 95 % av fallen dömer enligt socialtjänstens rekommendation utan oberoende granskning av underlagen är ett systemfel i sig.
Godtyckliga beslut? Ja, när barn tvångsplaceras baserat på riskbedömningar som inte bygger på faktiska händelser utan på "tänk om", då är det godtycke.
Du vill ha konkreta exempel? De finns men det verkar inte vara det du söker. Det du egentligen gör är att ställa krav på absolut bevisning från systemkritiker, samtidigt som du nöjer dig med att socialtjänstens dokument "känns trovärdiga".
Så du får välja: Antingen ställer vi lika krav på båda sidor eller så erkänner vi att dagens maktbalans gör det omöjligt för enskilda att försvara sig. Och om du tycker att det är rättssäkert, då är vi inte ens i samma diskussion längre.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nariiouh
Ja det är väl jättebra att det uppdagas? Har någon sagt något annat?
Händelserna i sig ifrågasätter ingen, utan det är när du applicerar det på allt och alla. Då vill vi såklart veta var du fått det ifrån och hur du kan göra en så godtycklig bedömning av läget.
Ja, det är bra att fel uppdagas. Problemet är bara att det nästan aldrig sker utan att drabbade själva lägger månader på att begära ut handlingar, jämföra uppgifter, JO-anmäla eller driva ärenden i domstol allt medan socialtjänsten fortsätter arbeta vidare som om inget hänt.
Och nej, ingen har sagt att alla fall är fel. Det du reagerar på är inte att jag generaliserar det är att jag vågar påstå att systemet i sin struktur tillåter och ibland till och med uppmuntrar godtycke, utan transparens eller konsekvenser.
Det är nämligen inte en bedömning jag gör i blindo, det är en slutsats utifrån:
Återkommande kritik från JO och IVO
Fällningar i domstol efter rena lögner i utredningar
Lex Sarah-anmälningar som sopas under mattan
Och en mängd vittnesmål från drabbade föräldrar där samma mönster går igen: sekretess som skydd för maktmissbruk
Men varje gång man lyfter systemkritik dyker någon upp med "men alla är inte så!" Nej. Men det räcker med att det kan hända och att det saknas oberoende kontrollmekanismer för att det ska vara ett demokratiskt problem.
Så när du säger "vi vill bara veta var du fått det ifrån", då är det dags att börja läsa de källor du förnekar att du redan sett. Du kan inte ha läst dem som du resonerar. Du har fått alla svar du behöver på dina frågor. Det är en enkel googling bort. Vågar du se sanningen är frågan?