2025-07-08, 22:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
7 gånger har jag ställt denna fråga till dig, och du har undvikit att svara på den, och sen kommer du med detta?

Här har du citaten svart på vitt, det här är vad du har sagt, hur får du detta att gå ihop?

Tack för sammanställningen! Den bekräftar exakt det jag har sagt hela tiden. Nämligen: att om det är oacceptabelt att slå barn, så är det märkligt att du började väga graden av slaget, som om hur hårt avgör om det plötsligt är mindre oacceptabelt. Det var du som förde in det som en relevant faktor, inte jag. Jag har ifrågasatt varför det ens skulle spela roll, och du har konsekvent undvikit att svara på det.

Så att försöka vända hela diskussionen till att jag skulle vara motsägelsefull är rent trams. Jag har ställt samma tydliga fråga om och om igen: Varför är det relevant hur hårt man slår, om det är oacceptabelt att slå? Det du kallar slingrande är i själva verket min konsekvens och ditt totala ointresse att själv svara på kärnfrågan.

Så: ska du fortsätta älta det här, eller tänker du någon gång svara på själva frågan?
Citera
2025-07-08, 22:36
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Självklart ska du maila Ronja det borde du verkligen göra. Det gjorde ni ju med Bo Edvardsson också… fast då hittade ni på vad han sagt. Det är ett tydligt mönster: ni klarar inte att bemöta saklig kritik, så ni börjar fabulera ihop vad forskare "egentligen" tycker när deras egna texter inte passar ert narrativ.

Men till skillnad från era fejkmail och halmgubbar, så lutar jag mig faktiskt mot det Ronja själv säger i studien alltså hennes egna ord, svart på vitt. Att hon är försiktig med slutsatser är helt i linje med god vetenskaplig sed. Det innebär inte att resultaten är irrelevanta, snarare tvärtom. Det är just försiktiga forskare som brukar ha något viktigt att säga.

Så, maila på du. Men försök att inte hitta på vad hon svarar den här gången, för det är det ingen som tror på, men än ni i socdyrkarklubben då?

Om det var ett fakemail varför kontaktade du honom inte själv då för att dubbelkolla?

Jag kontaktar gärna Ronja. Hur mycket av ditt raljerande och ordbajsande vill du att jag tar med?
Hur mycket konspiration ska jag ta med?
Citera
2025-07-08, 22:37
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Går inte att garantera att barn som placeras inte fortsätter missbruka eller ändå hamnar ordentligt i kriminalitet eftersom det faktiskt beror på hur det varit i det biologiska hemmet om det har gett psykologiska skador för att det varit illa med våld osv eller om det varit en normal fungerande familj .

Unga som inte går att hantera av sina föräldrar eller familjehem måste ju vara någonstans när de är för unga att leva själva.
Vissa unga har i decennier kommit på driv förr hamnade de på uppfostringsanstalter eller sattes i enkla arbeten än längre tillbaka fick de gå till sjöss vid 16 år
Årsrapport 2025 skildrar brister i samhällets hantering av frihetsberövade barn
Rapporten "Ni måste hinna före" ger en unik inblick i frihetsberövade barn och ungas uppväxtvillkor och deras erfarenheter av frihetsberövandet. Rapporten bygger på djupintervjuer med 88 frihetsberövade barn och unga samt en enkät.

Resultaten är alarmerande – barnen vittnar om omfattande våldsutsatthet under uppväxten utan att samhället vidtagit tidiga åtgärder. Dessutom har barnen under frihetsberövandet inte fått det stöd de behöver för att lämna kriminaliteten bakom sig - istället berättar många barn om att de utsatts för övergrepp, maktmissbruk och bristande rehabilitering.

https://www.barnombudsmannen.se/aktuellt/arsrapport-2025/
Citera
2025-07-08, 22:39
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Självklart ska du maila Ronja det borde du verkligen göra. Det gjorde ni ju med Bo Edvardsson också… fast då hittade ni på vad han sagt. Det är ett tydligt mönster: ni klarar inte att bemöta saklig kritik, så ni börjar fabulera ihop vad forskare "egentligen" tycker när deras egna texter inte passar ert narrativ.

Men till skillnad från era fejkmail och halmgubbar, så lutar jag mig faktiskt mot det Ronja själv säger i studien alltså hennes egna ord, svart på vitt. Att hon är försiktig med slutsatser är helt i linje med god vetenskaplig sed. Det innebär inte att resultaten är irrelevanta, snarare tvärtom. Det är just försiktiga forskare som brukar ha något viktigt att säga.

Så, maila på du. Men försök att inte hitta på vad hon svarar den här gången, för det är det ingen som tror på, men än ni i socdyrkarklubben då?

Nej det var inte jag, det var ju DU!!!!

Titta med dina ögon och läs vad du skriver!

Citat:
Men hur vet du exakt vad som hänt och hur hårt mamman ska ha slagit sitt barn?

Ser du inte att det är du som skrivit detta, inte jag.
Citera
2025-07-08, 22:41
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Årsrapport 2025 skildrar brister i samhällets hantering av frihetsberövade barn
Rapporten "Ni måste hinna före" ger en unik inblick i frihetsberövade barn och ungas uppväxtvillkor och deras erfarenheter av frihetsberövandet. Rapporten bygger på djupintervjuer med 88 frihetsberövade barn och unga samt en enkät.

Resultaten är alarmerande – barnen vittnar om omfattande våldsutsatthet under uppväxten utan att samhället vidtagit tidiga åtgärder. Dessutom har barnen under frihetsberövandet inte fått det stöd de behöver för att lämna kriminaliteten bakom sig - istället berättar många barn om att de utsatts för övergrepp, maktmissbruk och bristande rehabilitering.

https://www.barnombudsmannen.se/aktuellt/arsrapport-2025/

Oj hela 88!! barn och en enkät.

Din artikel förändrar ändå inte det Adina säger, att man inte kan garantera att ett barn blir BÄTTRE av en placering om dom redan har problematik. Jag frågar dig ytterligare en gång, vad hade du sett att man gör för detta barn istället?
Citera
2025-07-08, 22:42
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh

Din artikel förändrar ändå inte det Adina säger, att man inte kan garantera att ett barn blir BÄTTRE av en placering om dom redan har problematik. Jag frågar dig ytterligare en gång, vad hade du sett att man gör för detta barn istället?
Du säger att du förstår läget bättre än barnombudsmannen.

Med argumentationen "Oj hela 88!! barn och en enkät."

Klart ett barn sviket av skolsystemet.
Citera
2025-07-08, 22:44
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Du säger att du förstår läget bättre än barnombudsmannen.

Med argumentationen "Oj hela 88!! barn och en enkät."

Klart ett barn sviket av skolsystemet.

Nä men jag har intelligens nog att inte ta en artikel som bevis för något systematiskt fel.

Kan du svara på frågan nu istället?
Citera
2025-07-08, 22:46
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Nä men jag har intelligens nog att inte ta en artikel som bevis för något systematiskt fel.

Kan du svara på frågan nu istället?
Skärp dig.
Du har inte ställt någon fråga, du har kommet med strunt.

Make till arrogans att avfärda forskare, ombudsmän m.m. med usla argument som dessa.
Sanslöst uselt.
Citera
2025-07-08, 22:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nej det var inte jag, det var ju DU!!!!

Titta med dina ögon och läs vad du skriver!
JA vad är det som är så konstigt med det?

Citat:
Ser du inte att det är du som skrivit detta, inte jag.
ja vad är det som är så konstigt med det? Det är ju en relevant fråga att ställa sig när man hör något sådant som utomstående utan en aning om vad som faktiskt hänt.

Det kan ju vara så att soc gör en höna av en fjäder i vanlig ordning av en ögonblicksbild utan kontext.
Citera
2025-07-08, 22:50
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Skärp dig.
Du har inte ställt någon fråga, du har kommet med strunt.

Make till arrogans att avfärda forskare, ombudsmän m.m. med usla argument som dessa.
Sanslöst uselt.

Så då ställer jag bara frågan iom dina svårigheter. Här kommer den.

Citat:
Hur hade du velat att man istället gör för att hjälpa barn?
Citera
2025-07-08, 22:51
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
JA vad är det som är så konstigt med det?

ja vad är det som är så konstigt med det? Det är ju en relevant fråga att ställa sig när man hör något sådant som utomstående utan en aning om vad som faktiskt hänt.

Det kan ju vara så att soc gör en höna av en fjäder i vanlig ordning av en ögonblicksbild utan kontext.

Fast du sa ju att aga aldrig är okej? Men för att avgöra om det är aga ska man alltså behöva veta hur hårt det var för att soc inte ska ha hittat på? För om det inte är specificerat exakt i Nm så överdriver soc?
Citera
2025-07-08, 22:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Och du fortsätter att göra bort dig din lilla barnplågare... Det här borde alla ta på allvar.

Citat:
Sammanfattning av kritik mot LVU och tvångsvård i Barnombudsmannens årsrapport 2025

📌 Barn får inte information om sina rättigheter
Barn som tvångsomhändertas får ofta bristfällig eller ingen information alls om sina rättigheter. Detta gäller både innan, under och efter placering. Det strider mot barnkonventionen och principen om barnets rätt att komma till tals.

📌 Barns delaktighet är bristfällig
Barn upplever att de inte får säga sitt eller att deras åsikter inte tas på allvar i samband med tvångsomhändertaganden och beslut om vård enligt LVU. Detta pekar på bristande rättssäkerhet och ett vuxenperspektiv som trumfar barnets röst .

📌 Brist på uppföljning av barns situation
Barnombudsmannen konstaterar att det saknas systematisk uppföljning av hur barn har det i sina placeringar, trots att det är en lagstadgad skyldighet. Det innebär att barn kan fara illa även i den tänkta "tryggheten" av LVU-vård utan att någon upptäcker det i tid .

📌 Socialtjänstens dokumentation och rättssäkerhet brister
BO lyfter att det finns ett strukturellt problem med att barns egna berättelser och erfarenheter ofta inte dokumenteras korrekt. Det innebär att felaktiga eller ofullständiga beskrivningar kan ligga till grund för långtgående beslut om tvångsvård .

📌 Barns utsatthet i vårdmiljöer
Barn vittnar om hot, våld, kontroll och isolering inom de institutioner där de placeras – ibland värre än i hemmet de togs ifrån. Detta gäller särskilt HVB och SiS, men är relevant även för andra typer av tvångsplaceringar .

📌 Kritik mot domstolarnas roll
Barnombudsmannen påpekar att det i många fall inte finns tillräcklig rättslig prövning av barnets bästa i domstol, utan att beslut ofta baseras ensidigt på socialtjänstens uppgifter – något som riskerar att bli rättsosäkert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in