2025-07-08, 22:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Kan du inte repetera dig några gånger till? Verkar vara allt ni kan.

Studien säger inte det du tror den säger. Det är inte något ”grand” bevis för socialtjänstens misslyckande.

Jo det är precis vad den gör din tomte.

Citat:
Sammanfattning av studien:
Syfte:
Att undersöka hur LVU-omhändertaganden motiveras, genomförs och upplevs – både av socialtjänsten och de omhändertagna ungdomarna själva. Fokus ligger på relationen mellan rättsliga beslut och socialt arbete i praktiken.

🔍 Viktiga fynd:
1. Socialtjänstens arbete präglas av otydlighet och tolkningsutrymme
– Det saknas tydliga riktlinjer för vad som utgör "bristande omsorg" eller "hemförhållanden som skadar barnet".
– Beslut om LVU fattas ofta på lösa och subjektiva grunder snarare än hård evidens.
– Samma händelse tolkas olika beroende på vilken socialsekreterare som gör bedömningen.

2. Domstolar ifrågasätter sällan socialtjänstens påståenden
– Rätten gör ingen självständig bevisprövning i praktiken.
– Domstolen agerar snarare som en stämpelmyndighet där socialtjänstens version oftast godtas.

3. LVU-placeringarna leder ofta till instabilitet för barnen
– Ungdomarna i studien beskrev att LVU inte löste några problem, utan skapade fler – som avbrutna skolgångar, flytt mellan olika boenden, känsla av övergivenhet och brist på stöd.
– Flera beskrev traumatiska erfarenheter av att plötsligt ryckas upp från sin miljö och förlora all kontroll.

4. Det saknas eftervård och långsiktig uppföljning
– Socialtjänsten överger ofta ungdomarna efter LVU-placeringen.
– Barnens och familjernas erfarenheter tas sällan på allvar i det efterföljande arbetet.

📉 Slutsats:
LVU används ofta som en slutlösning när andra insatser misslyckats – inte som en sista utväg.
Systemet bygger på lös evidens, ogenomskinlig maktutövning och ett rättssystem som inte gör sitt jobb.
Barnets röst får inte det genomslag som lagstiftningen säger att den ska ha.

"Studien visar tydligt att LVU-systemet brister i både rättssäkerhet och barnperspektiv. Besluten baseras ofta på subjektiva tolkningar och godtas av domstolen utan prövning. Och barnen mår inte bättre efteråt – ofta tvärtom."
Citera
2025-07-08, 22:14
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Årsrapport 2025 skildrar brister i samhällets hantering av frihetsberövade barn

Resultaten är alarmerande – barnen vittnar om omfattande våldsutsatthet under uppväxten utan att samhället vidtagit tidiga åtgärder. Dessutom har barnen under frihetsberövandet inte fått det stöd de behöver för att lämna kriminaliteten bakom sig - istället berättar många barn om att de utsatts för övergrepp, maktmissbruk och bristande rehabilitering.

https://www.barnombudsmannen.se/aktuellt/arsrapport-2025/

När staten tar barn ska de garantera att de gör det för barnen far bättre av det. Väldigt lite talar för det. Att daska barnen på händerna rättfärdigar inte att placera dem på sånna här hem.

Åh en till artikel.

Som ytterligare en gång inte säger det du vill få fram. Det är alltså korrekta omhändertaganden men med fel eller dåliga insatser. Vad hade du velat att man gör istället? Frågat denna fråga tidigare också utan att få något svar.

Citat:
Om du hade haft någon koll på argumentationen som förts hade du förstått att vi argumenterar om att det existerar legitimitet bakom dessa rörelser.
Men du kan inte ens läsa en artikel så det är ingen som hade en förhoppning om att du hade greppat det.

Okej du väljer att ytterligare en gång inte svara på frågan.
Nej det existerar inte legitimitet bakom dessa rörelser av den anledning att det förekommer brister hos soc.
Denna rörelse är inte ens intresserad av att soc ska förändras och förbättras, dessa vill enbart ha hem sina barn och att soc ska avvecklas helt och hållet. Att inga barn ska omhändertas.
Tillvägagångssätt? Allt från hot till terrorattentat.
Citera
2025-07-08, 22:15
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Åh en till artikel.

Som ytterligare en gång inte säger det du vill få fram. Det är alltså korrekta omhändertaganden men med fel eller dåliga insatser. Vad hade du velat att man gör istället? Frågat denna fråga tidigare också utan att få något svar.

Okej du väljer att ytterligare en gång inte svara på frågan.
Nej det existerar inte legitimitet bakom dessa rörelser av den anledning att det förekommer brister hos soc.
Denna rörelse är inte ens intresserad av att soc ska förändras och förbättras, dessa vill enbart ha hem sina barn och att soc ska avvecklas helt och hållet. Att inga barn ska omhändertas.
Tillvägagångssätt? Allt från hot till terrorattentat.
Nonsens argument.
Citera
2025-07-08, 22:20
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jo det är precis vad den gör din tomte.

Duktigt av dig att lyckas få AI att tycka precis som du själv

Jag citerar personen som gjort studien och lämnar det där.

"– Det är dock viktigt att vara försiktig när man tolkar konsekvenserna av mina resultat. Vi ska inte tolka dem som att vi ska sluta omhänderta barn, det finns skäl till att dessa barn placeras utanför hemmet. Men vi måste göra mer för att se till så att barnen får den uppväxt de förtjänar. Det är också viktigt att betona att jag studerar tvångsvård. Resultaten kan vara mycket annorlunda för frivilliga placeringar, säger Ronja Helénsdotter"
Citera
2025-07-08, 22:21
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Exakt. Du slingrar dig varje gång frågan ställs. Om du själv säger att det aldrig är okej att slå barn, varför är styrkan i slaget ens relevant? Det är en rak, tydlig fråga. Att du inte kan svara på den säger egentligen allt.

Hahaha är du seriös nu?

Det här är ju exakt detta jag frågat dig flera gånger. Det är du som har sagt detta, inte jag.

Du var den som frågade hur hårt kvinnan slog. Och du har sagt att slå barn alltid är oacceptabelt.

Jag citerade dig när du sagt detta. Sen har du konsekvent vägrat svara på min fråga om varför hur hårt man slår skulle vara relevant.

Behöver jag ta fram citaten igen?
Citera
2025-07-08, 22:24
Medlem
Ajogens avatar
Citat:

"– Det är dock viktigt att vara försiktig när man tolkar konsekvenserna av mina resultat. Vi ska inte tolka dem som att vi ska sluta omhänderta barn, det finns skäl till att dessa barn placeras utanför hemmet. Men vi måste göra mer för att se till så att barnen får den uppväxt de förtjänar. Det är också viktigt att betona att jag studerar tvångsvård. Resultaten kan vara mycket annorlunda för frivilliga placeringar, säger Ronja Helénsdotter"

Citat:
Jag förstod texten väl. Du däremot måste vara smått hjärnskadad om du fick fram den här slutsatsen av texten.
Du är också sorgligt korkad som tror att någon av oss har sagt att barn aldrig ska omhändertas. Du vet inte vad du argumenterar för, med och emot. Du bara skränar.
Igen ditt särpuckade mongo. vi argumenterar för korrekt hantering av omhändertagande. Ett lågbegåvat pucko som du borde t.o.m. insett det vid det här laget.
Senast redigerad av Ajogen 2025-07-08 kl. 22:27.
Citera
2025-07-08, 22:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Tack, du bekräftar min poäng: Hon säger att vi måste göra mer för att barnen ska få den uppväxt de förtjänar just för att LVU-placeringar i dag ofta inte fungerar.

Och ja, självklart säger hon inte att man ska sluta omhänderta alla barn. Det är ingen som hävdar det. Hon säger att resultaten gäller tvångsomhändertaganden, vilket ju också är det vi diskuterar. Att hon som forskare uttrycker sig försiktigt är helt naturligt.

Det förändrar dock inte det faktum att:

1. Domstolar i praktiken inte gör självständig prövning

2. Barnets perspektiv ofta saknas

3. LVU leder till instabilitet, uppbrott och trauma

4. Eftervården är obefintlig

5. Oklara kriterier styr besluten

Så ja, jag citerar hela studien och gjorde en sammanfattning vad studien gav för resultat med hjälp av AI. Du kör cherry-picking i vanlig ordning och fokuserar på det som passar ditt sjuka narrativ. Dvs att soc aldrig gör fel och aldrig fuskar och aldrig någonsin omhändertar barn felaktigt, vilket är att leva i en alldeles uppenbar lögn.
Citera
2025-07-08, 22:27
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Tack, du bekräftar min poäng: Hon säger att vi måste göra mer för att barnen ska få den uppväxt de förtjänar just för att LVU-placeringar i dag ofta inte fungerar.

Och ja, självklart säger hon inte att man ska sluta omhänderta alla barn. Det är ingen som hävdar det. Hon säger att resultaten gäller tvångsomhändertaganden, vilket ju också är det vi diskuterar. Att hon som forskare uttrycker sig försiktigt är helt naturligt.

Det förändrar dock inte det faktum att:

1. Domstolar i praktiken inte gör självständig prövning

2. Barnets perspektiv ofta saknas

3. LVU leder till instabilitet, uppbrott och trauma

4. Eftervården är obefintlig

5. Oklara kriterier styr besluten

Så ja, jag citerar hela studien och gjorde en sammanfattning vad studien gav för resultat med hjälp av AI. Du kör cherry-picking i vanlig ordning och fokuserar på det som passar ditt sjuka narrativ. Dvs att soc aldrig gör fel och aldrig fuskar och aldrig någonsin omhändertar barn felaktigt, vilket är att leva i en alldeles uppenbar lögn.

Nej nu sätter du ord i munnen på henne. Sluta tolka och läs istället det som faktiskt står.

Tvinga mig inte maila henne som vi fick maila Bo.
Citera
2025-07-08, 22:28
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Nej nu sätter du ord i munnen på henne. Sluta tolka och läs istället det som faktiskt står.

Maila henne.
Citera
2025-07-08, 22:33
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Men hur vet du exakt vad som hänt och hur hårt mamman ska ha slagit sitt barn?

Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Om det aldrig är acceptabelt, varför spelar det då roll hur hårt man slår? Det går ju inte ihop eller hur?

Citat:
Hur hårt är det ok att slå barn? Vad har jag sagt som får dig att tro kring den här situationen som får dig att tro att jag är av åsikten att alla anklagelser är automatiskt korrekta? Jag frågade dig varför DU tog upp just "hur hårt", hur är det relevant undrar jag, förstår du vad jag frågar?

Citat:
Men min fråga var, varför spelar det roll hur hårt man slår? Jag har aldrig någonsin påstått att varje anklagelse skulle vara sann hur kom du fram till det? Min fråga var, Om det är fel att slå, vilket du håller med om, varför skulle det då vara relevant hur hårt man slår

Citat:
Din förra motsägelse om hur det alltid är oacceptabelt att slå barn samtidigt som du lägger vikt i hur hårt man slår valde du att totalt bara ignorera.

Citat:
Varför är det relevant hur hårt man slår ett barn?

Det är min fråga som du nu undvikit flera gånger, hur kan jag vara tydligare?

Citat:
Varför är det relevant hur hårt man slår ett barn? Om det är oacceptabelt att slå barn.

Citat:
Varför är det relevant hur hårt man slår, skit i detta fall, det är en generell fråga varför du anser hur hårt man slår ett barn är relevant!

Varför kan du inte svara på det?

7 gånger har jag ställt denna fråga till dig, och du har undvikit att svara på den, och sen kommer du med detta?

Citat:
Exakt. Du slingrar dig varje gång frågan ställs. Om du själv säger att det aldrig är okej att slå barn, varför är styrkan i slaget ens relevant? Det är en rak, tydlig fråga. Att du inte kan svara på den säger egentligen allt.

Här har du citaten svart på vitt, det här är vad du har sagt, hur får du detta att gå ihop?
Citera
2025-07-08, 22:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Självklart ska du maila Ronja det borde du verkligen göra. Det gjorde ni ju med Bo Edvardsson också… fast då hittade ni på vad han sagt. Det är ett tydligt mönster: ni klarar inte att bemöta saklig kritik, så ni börjar fabulera ihop vad forskare "egentligen" tycker när deras egna texter inte passar ert narrativ.

Men till skillnad från era fejkmail och halmgubbar, så lutar jag mig faktiskt mot det Ronja själv säger i studien alltså hennes egna ord, svart på vitt. Att hon är försiktig med slutsatser är helt i linje med god vetenskaplig sed. Det innebär inte att resultaten är irrelevanta, snarare tvärtom. Det är just försiktiga forskare som brukar ha något viktigt att säga.

Så, maila på du. Men försök att inte hitta på vad hon svarar den här gången, för det är det ingen som tror på, men än ni i socdyrkarklubben då?
Citera
2025-07-08, 22:35
Medlem
Citat:
Igen så motsäger du dig själv.
Det är klart tydligt. Om staten ska ta hand om ett barn ska det göras för att det kan garantera att barnet far bättre av det.
Ser det så ut i de artiklarna som visas om höjd dödlighet och utsatthet av kriminella?
Går inte att garantera att barn som placeras inte fortsätter missbruka eller ändå hamnar ordentligt i kriminalitet eftersom det faktiskt beror på hur det varit i det biologiska hemmet om det har gett psykologiska skador för att det varit illa med våld osv eller om det varit en normal fungerande familj .

Unga som inte går att hantera av sina föräldrar eller familjehem måste ju vara någonstans när de är för unga att leva själva.
Vissa unga har i decennier kommit på driv förr hamnade de på uppfostringsanstalter eller sattes i enkla arbeten än längre tillbaka fick de gå till sjöss vid 16 år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in