2025-07-05, 14:22
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Jag tycker att vi är lite tillbaka till kalla krigets tänket, där "More is better!" utan att utvärdera om det verkligen är bättre eller vi behöver det.
Jag tycker i första hand att vi måste komma ifrån tänket om att trycka in miljoner av en viss modell eller produkt i ett mobbförråd och sedan är vi liksom förberedda och till att verkligen hantera det vi har till vårt förfogande och kunna konvertera det till situationer som kan uppkomma.
Krig sliter enormt på personal och materiel, det går inte att föra krig med två brigader och några dussin artilleripjäser.
Vid en längre konflikt skulle vi i princip enbart kunna ha 2-3 bataljoner vid en front eller i rörliga operationer.
Volym är kvalitet i sig.
Citera
2025-07-05, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Krig sliter enormt på personal och materiel, det går inte att föra krig med två brigader och några dussin artilleripjäser.
Vid en längre konflikt skulle vi i princip enbart kunna ha 2-3 bataljoner vid en front eller i rörliga operationer.
Volym är kvalitet i sig.

Självklart behövs det en hel del, men mycket prylar innebär förutom mycket i inköp, mycket som ska underhållas och mycket som behöver förvaras med, samt mycket som kommer att kasseras med tiden oavsett.
Citera
2025-07-05, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Jag är absolut generellt för en upprustning, det blir kul att uppleva kalla kriget igen. Men - som du säger, hur skulle stridsförmågan vara om man investerade halva summan i ett svingrymt drönarsystem med ett gäng olika modeller och kanske svärmar? Uppenbarligen är drönare inte heller en fluga som gjort sitt i Ukraina, utan de blir bara bättre och bättre.

Som en sidenote: Hur mycket jag än uppskattar logiska köp, synergieffekter och samkörd materiel med grannländer, så hade jag fått mest ståfräs av en nyproducerad Bkan.

Drönare är mer flexibelt och passar för olika typer av miljöer. Det har framtiden för sig.
Har googlat om den där Bkan och ja det hade verkligen varit intressant att damma av och göra en ny uppdaterad version av den. Den skulle garanterat kunna bli en ny exportsucce om man kollar på tidigare fakta om den och bygger vidare med det, samt moderniserar den.
-Bkan hade världens högsta eldhastighet med 15 granater på 45 sekunder och en räckvidd på 2,5 mil.
Citera
2025-07-05, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Skall du ha K9, Leo2, CV90 att underhålla?
Rimligare vore Panzerhaubitz 2000 rent logistik mässigt, alternativt att FM skickar MAN-Archer till Ukraina och sätter Archer på CV90 chassiet.
Fast det kanske man borde bett BAE ta fram en sådan variant för ett antal år sedan.
MAN-Archer känns som totalt hål i huvudet för svensk del.

Skulle PzH 2000 vara bättre logistiskt? Det är bara vissa delar delar som är gemensamma med Leopard 2 , ser inte ut som någon jättevinst.

K9 är lättare, billigare och mer troligt vettigare leveranstid.

Just nu bra att vi köper från andra än Hägglunds och Bofors ändå, då deras orderböcker är fulla och de kan trissa upp priset när hela Europa ska spendera mer än dubbelt så mycket. Lindra försvarsutgiftsinflationen.
Citera
2025-07-05, 16:43
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Drönare är mer flexibelt och passar för olika typer av miljöer. Det har framtiden för sig.
Har googlat om den där Bkan och ja det hade verkligen varit intressant att damma av och göra en ny uppdaterad version av den. Den skulle garanterat kunna bli en ny exportsucce om man kollar på tidigare fakta om den och bygger vidare med det, samt moderniserar den.
-Bkan hade världens högsta eldhastighet med 15 granater på 45 sekunder och en räckvidd på 2,5 mil.

En bandad version av Archer hade varit optimalt. Eventuellt med utrymme för extraammunition. Det är synd att vi inte köpte loss strv121 för det chassiet hade ju kunnat vara användbart till lite av varje.

Sedan har jag funderat på en hybrid mellan stridsvagn och bandhaubits, om det går att på ett bra sätt kompromissa ihop de olika förmågorna.

Men här har vi även en tidsfaktor och då är det den sydkoreanska K9 som gäller.
Citera
2025-07-05, 16:46
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meanmanturbo
Yes jag fixade att läsa artikeln också. Min fundering är frågan hur mycket egentligen bandgående förmågan är viktig och om det inte är möjligheten att leverera i hyfsad tid som faktiskt är det viktiga. Sydkoreanerna har gott om kapacitet menar jag.
Måste ju bli högre precision med bandgående artilleri om man skjuter ifran annan mark än väg. Artilleripjäsen lär stå stadigare på larvfötter än med hjulgående där den bara har en liten platta emot marken.
Citera
2025-07-05, 16:52
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Sedan har jag funderat på en hybrid mellan stridsvagn och bandhaubits, om det går att på ett bra sätt kompromissa ihop de olika förmågorna.
Patria Amos/Nemo kan skjuta både direkt och indirekt eld. Den kan också avfyra indirekt under rörelse upp till fem gånger med olika vinkel och styrka så att alla granater träffar samma ställe samtidigt.

Sverige var med i projektet från början men svenska politiker tyckte det blev för dyrt och ville prioritera annat än försvaret.
Citera
2025-07-05, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Patria Amos/Nemo kan skjuta både direkt och indirekt eld. Den kan också avfyra indirekt under rörelse upp till fem gånger med olika vinkel och styrka så att alla granater träffar samma ställe samtidigt.

Sverige var med i projektet från början men svenska politiker tyckte det blev för dyrt och ville prioritera annat än försvaret.

Ja men det var för över 20 år sedan nu. Kanske dags att sluta gnälla om AMOS-avbeställningen vid det här laget. Det börjar bli jäkligt tjatigt när det ska komma dragandes med det i tid och otid efter alla år..

Mycket vatten har runnit under broarna sedan dess..

Sverige har sedan länge kompenserat för de uteblivna AMOS-pjäserna genom Mjölnerprojektet som sedan ett antal år är funktionssatt, och som gett den svenska arméns manöverbataljoner mycket hög eldkraft! Så att vi slipper alltså ligga sömnlösa över det hela..

Av försvarsmaktens alla utmaningar och problem så är avsaknaden av några AMOS inte något att ens rangordna på en lista.. Det är ett ickebekymmer.

Vad gäller den formidabla NEMO sedan så är det en granatkastare som Sverige faktiskt har beställt.
Senast redigerad av Macke85 2025-07-05 kl. 17:17.
Citera
2025-07-05, 17:09
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Det är varken en stridsvagn eller en bandhaubits.

Det jag tänker på är en "bandhaubits" som kan traversera tornet med hög hastighet, kan skjuta direktriktat och som har pansarskydd och sensorer motsvarande en stridsvagn.
Citera
2025-07-05, 17:12
Medlem
Citat:

Det jag tänker på är en "bandhaubits" som kan traversera tornet med hög hastighet, kan skjuta direktriktat och som har pansarskydd och sensorer motsvarande en stridsvagn.

En IKV med förmåga till indirekt eld?
Citera
2025-07-05, 17:12
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:

Det är ett modulanpassat vapensystem som man kan lägga på vilken plattform som helst. T.ex cv90 eller leopard.
Citera
2025-07-05, 20:25
Medlem
Citat:
Det är ett modulanpassat vapensystem som man kan lägga på vilken plattform som helst. T.ex cv90 eller leopard.

Ja men det är en granatkastare, inte en haubits.

Projektilvikt AMOS/NEMO är 12kg, för 155mm haubits är den 43kg. Du försöker jämföra äpplen och apelsiner. De spelar inte i samma liga, de har olika ändamål. Räckvidden är helt skiljda storleksordningar.

AMOS/NEMO är irrelevant i den här diskussionen då vi ha Mjölner som fyller samma roll som AMOS/NEMO, och granatkastare kan i vilket fall som helst inte byta ut ordentliga haubitsar på 155mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in