• 1
  • 2
2025-07-04, 10:13
Medlem
Dn länk till artikel bakom betalvägg jag inte har tillgång till själv, hittar nån nått bättre länka på

https://www.dn.se/sverige/archer-rac...pa-larvfotter/

Kan inte se då mycket i artikeln, försvaret vill ha 40. Står nått om att det är fördelar med att ha bandgående också.

Min misstanke är att det mycket rör sig om produktionskapacitet. Handlar mest troligt om Sydkoreanska K9, de bygger ju produktion i Europa

Någon som hittat npt mer och/eller faktiskt kan läsa artikeln?
Citera
2025-07-04, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meanmanturbo
Dn länk till artikel bakom betalvägg jag inte har tillgång till själv, hittar nån nått bättre länka på

Kan inte se då mycket i artikeln, försvaret vill ha 40. Står nått om att det är fördelar med att ha bandgående också.

Min misstanke är att det mycket rör sig om produktionskapacitet. Handlar mest troligt om Sydkoreanska K9, de bygger ju produktion i Europa

Från artikeln. Man vill ha 40 bandgående pjäser till två bataljoner som i första hand ska verka i norra Skandinavien. Koreanska K9 nämns eftersom att både Norge och Finland köpt dessa. Ett logiskt val nu när vi i Nato ska kunna verka som en enhet.

Motiveringen är att vägnätet är glest i norr vilket kan vara ett problem för hjulgående pjäser.
Citera
2025-07-04, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Från artikeln. Man vill ha 40 bandgående pjäser till två bataljoner som i första hand ska verka i norra Skandinavien. Koreanska K9 nämns eftersom att både Norge och Finland köpt dessa. Ett logiskt val nu när vi i Nato ska kunna verka som en enhet.

Motiveringen är att vägnätet är glest i norr vilket kan vara ett problem för hjulgående pjäser.

Yes jag fixade att läsa artikeln också. Min fundering är frågan hur mycket egentligen bandgående förmågan är viktig och om det inte är möjligheten att leverera i hyfsad tid som faktiskt är det viktiga. Sydkoreanerna har gott om kapacitet menar jag.
Citera
2025-07-04, 11:54
Medlem
Kan man inte sparka igång gamla Bandkanon 1?
Kanske inte så miljövänlig som en tesla men de mullrar fint. Låter som ett jetplan på marken.
Vad jag har för mig så finns det fortfarande ingen som skjuter lika snabbt som denna pjäs.
Citera
2025-07-04, 12:02
Medlem
Busgriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meanmanturbo

Ja, har artikeln, de vill ha haubits som kan operera i väglöst land, läs norra Finland.
Citera
2025-07-04, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Kanske inte så miljövänlig som en tesla men de mullrar fint. Låter som ett jetplan på marken.
Vad jag har för mig så finns det fortfarande ingen som skjuter lika snabbt som denna pjäs.

Varför? Uråldrig teknik från 60-talet som byggdes i 26 exemplar. Finns väl max 2-3 kvar på museer i landet. Vad jag känner till finns en i Strängnäs och en i Boden.
Citera
2025-07-04, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Varför? Uråldrig teknik från 60-talet som byggdes i 26 exemplar. Finns väl max 2-3 kvar på museer i landet. Vad jag känner till finns en i Strängnäs och en i Boden.

Den gör sitt jobb o skyfflar iväg granater som ingen annan kanon.
Den är jäklig maffig att se på när den kommer. Marken skakar.
Bara ljudet får en att känna sig väldigt liten.

Tekniken går troligen lätt att uppdatera. Vad jag vet så hade bandkanonen lika modernt positionssystem och eldledningssystem som haubits 77.
Kanske man behöver hänga på extra pansar men det är snabbt fixat.

OM det nu måste vara en bandgående kanon?
Varför fungerar inte Archer? Måste den ha vägar med sina dumperdäck?
Citera
2025-07-04, 12:29
Medlem
Citat:
Den gör sitt jobb o skyfflar iväg granater som ingen annan kanon.
Den är jäklig maffig att se på när den kommer. Marken skakar.
Bara ljudet får en att känna sig väldigt liten.

Tekniken går troligen lätt att uppdatera. Vad jag vet så hade bandkanonen lika modernt positionssystem och eldledningssystem som haubits 77.
Kanske man behöver hänga på extra pansar men det är snabbt fixat.

Tänker du nyproducerade med tanke på att nästa alla har gått till skroten? Snabbare och troligen billigare att köpa från hyllan.

Men en Archer på ett förlängt Leopardchassi skulle vara ett intressant alternativ. Man vinner mycket på att ha så få olika plattformar som möjligt.
Citera
2025-07-04, 12:30
Medlem
BadPostures avatar
Citat:

Jag håller med! Det var jävligt synd att de fördes ur rullorna, men de var kanske helt slutkörda?
Jag fick vara med vid slutceremonin, när de sköt sina sista skott. Både kåpa och propp behövdes..
Citera
2025-07-04, 13:09
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
I Norge visar tester att K9-pjäsen till och med har lättare att ta sig fram i djup snö än de stridsfordon man köpt från Sverige, enligt Grønnvoll.

Detta är ju lite pikant.

I övrigt är det väl bara att haka på den norska optionen som nämns. Vore fantastiskt om staten för en gångs skulle kunde undvika kladd.
Citera
2025-07-04, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Detta är ju lite pikant.

I övrigt är det väl bara att haka på den norska optionen som nämns. Vore fantastiskt om staten för en gångs skulle kunde undvika kladd.
Det beror sannolikt på att K9 väger mer, den tränger undan snön, det är i många fall likadant med strv122 vs strf90
Citera
2025-07-04, 13:24
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Det beror sannolikt på att K9 väger mer, den tränger undan snön, det är i många fall likadant med strv122 vs strf90

Så kan det säkert vara. Sen har de ju rejäla vintrar i Korea också så kanske inte förvånande att den är bra i snö.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in