2025-07-04, 19:45
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
40 st är alldeles för mycket!
Larvfötter sliter som satan på vanlig asfalt (har själv sett det), så dessa är helt förvisade till snö och sankmark.
Jag tror mer på ett drönarsystem för den arktiska miljön och försöka får fram ett system hur man på vanlig archer kan göra om dem och anpassa dem för arktisk miljö.
Jag är absolut generellt för en upprustning, det blir kul att uppleva kalla kriget igen. Men - som du säger, hur skulle stridsförmågan vara om man investerade halva summan i ett svingrymt drönarsystem med ett gäng olika modeller och kanske svärmar? Uppenbarligen är drönare inte heller en fluga som gjort sitt i Ukraina, utan de blir bara bättre och bättre.

Som en sidenote: Hur mycket jag än uppskattar logiska köp, synergieffekter och samkörd materiel med grannländer, så hade jag fått mest ståfräs av en nyproducerad Bkan.
Citera
2025-07-04, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Jag är absolut generellt för en upprustning, det blir kul att uppleva kalla kriget igen. Men - som du säger, hur skulle stridsförmågan vara om man investerade halva summan i ett svingrymt drönarsystem med ett gäng olika modeller och kanske svärmar? Uppenbarligen är drönare inte heller en fluga som gjort sitt i Ukraina, utan de blir bara bättre och bättre.

Som en sidenote: Hur mycket jag än uppskattar logiska köp, synergieffekter och samkörd materiel med grannländer, så hade jag fått mest ståfräs av en nyproducerad Bkan.

Jag tycker att vi är lite tillbaka till kalla krigets tänket, där "More is better!" utan att utvärdera om det verkligen är bättre eller vi behöver det.
Jag tycker i första hand att vi måste komma ifrån tänket om att trycka in miljoner av en viss modell eller produkt i ett mobbförråd och sedan är vi liksom förberedda och till att verkligen hantera det vi har till vårt förfogande och kunna konvertera det till situationer som kan uppkomma.
Citera
2025-07-04, 20:06
Medlem
vad är det för skillnad på bandahubits och stridsvagn?
Citera
2025-07-04, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2

När man skjuter med haubits så använder man sig av koordinater och ser egentligen inte målet, medan stridsvagn skjuter visuellt.
Fördelen med haubits är att man är mer skyddad vid eldgivning för att fienden inte ser en. Det som främst är viktigt är att ha så korrekta koordinator som möjligt.
Citera
2025-07-04, 21:31
Medlem
Varför satsa på tanks och annat rullande skrot som är dyrt att köpa in och som måste underhållas konstant och som är lätta mål för drönare?

Kommer ryssen så kan det vara bra att ha ett enormt luftförsvar samt även ubåtar, och givetvis en hög med Carl Gustaf ifall att ryssarna skulle mot stor förmodan komma med tanks.
Jag förstår att Finland köper in tanks då Ryssland gränsar till Finland men att Sverige satsar på detta är enligt min åsikt bara löjligt.
Citera
2025-07-04, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Det beror sannolikt på att K9 väger mer, den tränger undan snön, det är i många fall likadant med strv122 vs strf90

CV90 kravlar sig fram bra i snö.
https://www.youtube.com/watch?v=tY-UpygOee8
Citera
2025-07-04, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2

Väldigt stor skillnad, även om de vid första anblick kan se väldigt kan se väldigt lika ut.

En bandhaubits skjuter indirekt eld, alltså upp till 3-4 mil bort där den inte själv kan se, utan andra enheter eller drönare ger koordinater.

Stridsvagn skjuter direktriktad eld, alltså på saker vagnen själv kan se, max runt 2 km.

Stridsvagnen har mycket tjockt pansar som skyddar mot väldigt mycket saker.

Bandhaubitsen har mycket tunt pansar som bara skyddar mot eld från eldhandvapen och splitter från fiendens artilleri.

En stridsvagn vill anfalla och vara där fienden är. En bandhaubits vill vara så långt från fienden som möjligt, hamnar den i strid och kan skjuta direktriktad eld har saker gått ordentligt år helvete.

Så helt olika roller och förmågor, även om de ser väldigt lika ut för någon som inte är så insatt.
Senast redigerad av meanmanturbo 2025-07-04 kl. 23:42.
Citera
2025-07-05, 00:33
Medlem
90 chassi med RCH 155 modul.
Citera
2025-07-05, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Kan man inte sparka igång gamla Bandkanon 1?
Kanske inte så miljövänlig som en tesla men de mullrar fint. Låter som ett jetplan på marken.
Vad jag har för mig så finns det fortfarande ingen som skjuter lika snabbt som denna pjäs.
Visst sköt bandkanon 1A/C snabbt. Snabbare än vad våra ARCHER kan. Men de kunde inte välja ammunitionstyp. Utan då måste magasinet tömmas. Den var för tung och gick väldigt sakta. Räckvidd vid skott var också ganska kort.

Det de kunde ha gjort var att sätta Bandkanon på ett Leo1-2 chassi istället för att skrota den. Så kunde den ha fortsatt några år. Den skrotades ganska fort efter uppgradering. Men de hade svårt med reservdelar på slutet och blev tvungna att få dessa nytillverkade.

Så att satsa på nytt som typ K9 är bättre.
Senast redigerad av slurppen 2025-07-05 kl. 01:13.
Citera
2025-07-05, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenryG
90 chassi med RCH 155 modul.
RCH 155 är en utveckling från banddrivna Donar. Som var en lättare version av Pzh2000.

Men ja ett RCH torn på möjligen ett stridsvagns chassi som uppgraderad Leo1 eller Leo2.
Men vem ska stå för den utvecklingen. Istället för att satsa på redan vidareutvecklade lösningar.
K9 finns redan i olika versioner etc.
Citera
2025-07-05, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intekvn
CV90 kravlar sig fram bra i snö.
https://www.youtube.com/watch?v=tY-UpygOee8
Läste angående en övning att finnarna tycke K9 tog sig bättre fram i snön än de svenska vagnarna.
Citera
2025-07-05, 13:55
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meanmanturbo
Allt annat än K9 skulle bli en riktig skräll.
Skall du ha K9, Leo2, CV90 att underhålla?
Rimligare vore Panzerhaubitz 2000 rent logistik mässigt, alternativt att FM skickar MAN-Archer till Ukraina och sätter Archer på CV90 chassiet.
Fast det kanske man borde bett BAE ta fram en sådan variant för ett antal år sedan.
MAN-Archer känns som totalt hål i huvudet för svensk del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in