Citat:
Ursprungligen postat av
45Lokar
Kan man inte sparka igång gamla Bandkanon 1?
Kanske inte så miljövänlig som en tesla men de mullrar fint. Låter som ett jetplan på marken.
Vad jag har för mig så finns det fortfarande ingen som skjuter lika snabbt som denna pjäs.
- Det finns inte 40st Bkan och har aldrig funnits 40st Bkan.
- Det finns inga produktionsunderlag kvar för Bkan.
- Bkan kan enbart hantera en enda ammunitionstyp.
- BKan kan bara hantera en enda laddningsstorlek.
- BKan kan inte skjuta MRSI-skjutningar.
- BKan har för kort skottvidd.
- BKan kan inte använda vanliga 15,5cm granater.
- BKan är för tung.
- BKan är för opålitlig.
- BKan har för kort räckvidd.
- BKan kräver massvis med komponenter (notabelt motorer) som inte längre går att tillverka.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kammadaj
Jag tror mer på ett drönarsystem för den arktiska miljön och försöka får fram ett system hur man på vanlig archer kan göra om dem och anpassa dem för arktisk miljö.
Tja, så länge vi inte vill uppträda i Arktis vintertid i.s.f. För vintertid i Arktis så måste varenda drönare har IRV-kamera och varje batteridriven drönare, kommer att ha drastiskt reducerad räckvidd. Ska du ha räckvidd som en artilleripjäs med en drönare under vintern, så kommer det att kräva bensindrift.
Citat:
Ursprungligen postat av
slurppen
RCH 155 är en utveckling från banddrivna Donar. Som var en lättare version av Pzh2000.
Men ja ett RCH torn på möjligen ett stridsvagns chassi som uppgraderad Leo1 eller Leo2.
Men vem ska stå för den utvecklingen. Istället för att satsa på redan vidareutvecklade lösningar.
K9 finns redan i olika versioner etc.
Eftersom det tornet kan monteras på ett ASCOD-chassi (
NEMESIS), så går det rimligen även att montera på ett CV90-chassi.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Skall du ha K9, Leo2, CV90 att underhålla?
Rimligare vore Panzerhaubitz 2000 rent logistik mässigt, alternativt att FM skickar MAN-Archer till Ukraina och sätter Archer på CV90 chassiet.
Fast det kanske man borde bett BAE ta fram en sådan variant för ett antal år sedan.
MAN-Archer känns som totalt hål i huvudet för svensk del.
PzH2000 skulle innebära att vi skulle få ett nytt chassi, med en ny motor (samma som i K9) och en ny växellåda att underhålla.