2025-07-04, 00:06
  #421
Medlem
bithaxs avatar
Det ylas och gnälls inom denna skitbranch i år.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/larmet-fran-branschen-kris-for-de-svenska-baren/

Bärföreragen klarar inte av att rekrytera från Sveriges 9,5% arbetslösa. I stället måste de få hit bärplockare från Thailand för att man kan mygla och betala ut skitlöner som inte svenska arbetslösa vill ha då bidragen är högre.
__________________
Senast redigerad av bithax 2025-07-04 kl. 00:08.
Citera
2025-07-04, 00:07
  #422
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Har du brottsstatistik för Thailändare i Sverige?

Jo visst är de mångdubbelt bättre är negermuhammed och arab-Ali, men ser gärna siffror. Och kostnad totalt.

Mycket bordellverksamhet.
Citera
2025-07-04, 00:47
  #423
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panzeradler
Ja du, gosse!

Det är inte bättre på landsbygden ska jag säga. Som skogsägare anser jag mig ha god inblick men du som uppenbarligenvet bättre, får gärna förklara varför det är öststatare som utför röjningsarbeten åt de stora skogsföretagen och inte inhemsk arbetskraft?

Skoägarna betalar för lite för att inhemsk arbetskraft ska lockas. Skogsägarna har inte råd med mer för alla skatter och försäkringar. Vi behöver få in alla skatter och försäkringspremier för att kunna ta hand om hitresta Afghaners skolgång och för att täcka upp för dessa öststatares stölder. Om vi inte hade dessa Afghaner och öststatare här skulle kanske skogsägarna ha råd med inhemsk personal igen, precis som på 50-talet.
Citera
2025-07-04, 01:06
  #424
Medlem
Pungpuckels avatar
Jag minns förra året, skriverierna om hur bär företagen behandlade gästarbetare, själva skrattade åt saken och skröt om sina pengar dom håvade in.

De jävla asen kan gått ha det, önskar dom konkurs.
Vill folk ha bär så är det bara ut och plocka.
Citera
2025-07-08, 19:09
  #425
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Skoägarna betalar för lite för att inhemsk arbetskraft ska lockas. Skogsägarna har inte råd med mer för alla skatter och försäkringar. Vi behöver få in alla skatter och försäkringspremier för att kunna ta hand om hitresta Afghaners skolgång och för att täcka upp för dessa öststatares stölder. Om vi inte hade dessa Afghaner och öststatare här skulle kanske skogsägarna ha råd med inhemsk personal igen, precis som på 50-talet.

Fan vet om det sitter i pengarna egentligen. En duktig bärplockare kan tjäna bra om det är ett gott bärår.

Tyvärr hör man ingen som säger något om verkligheten i bärplockningssvängen och någon strategi för att hantera den. En fundamental förutsättning är nämligen denna: Tungt kroppsarbete är en specialitet som kräver träning och gradvis tillvänjning för att klara.

Har du inte plockat bär förut är du totalt knäckt dagen efter att du plockat två hinkar lingon. Och det finns ingen ovan människa som tar upp kampen med östasiatiska risbönder som vant sig vid hårt kroppsarbete sedan tidiga barnaår.

Det är lika omöjligt som att skicka upp en otränad människa i ringen mot en tungviktsboxare.

Däremot går det säkert att hantera de här fysiska förutsättningarna bara man erkänner att de existerar.

Det finns över en halv miljon öppet arbetslösa och kan vi inte rekrytera 10 000 dugliga bärplockare bland dessa kan vi lika gärna ge upp hoppet om dem totalt.

Förslag: Du får bidrag till resa + logi och akassa för 6 timmar första veckan. Andra veckan akassa för 4 timmar, veckan därpå 2 timmar och sista veckan 0.
Citera
2025-07-08, 20:16
  #426
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Fan vet om det sitter i pengarna egentligen. En duktig bärplockare kan tjäna bra om det är ett gott bärår.

Tyvärr hör man ingen som säger något om verkligheten i bärplockningssvängen och någon strategi för att hantera den. En fundamental förutsättning är nämligen denna: Tungt kroppsarbete är en specialitet som kräver träning och gradvis tillvänjning för att klara.

Har du inte plockat bär förut är du totalt knäckt dagen efter att du plockat två hinkar lingon. Och det finns ingen ovan människa som tar upp kampen med östasiatiska risbönder som vant sig vid hårt kroppsarbete sedan tidiga barnaår.

Det är lika omöjligt som att skicka upp en otränad människa i ringen mot en tungviktsboxare.

Däremot går det säkert att hantera de här fysiska förutsättningarna bara man erkänner att de existerar.

Det finns över en halv miljon öppet arbetslösa och kan vi inte rekrytera 10 000 dugliga bärplockare bland dessa kan vi lika gärna ge upp hoppet om dem totalt.

Förslag: Du får bidrag till resa + logi och akassa för 6 timmar första veckan. Andra veckan akassa för 4 timmar, veckan därpå 2 timmar och sista veckan 0.

Precis och det finns en aspekt till: Det är ett säsongsjobb, och en ganska kort säsong. Så är det rätt område att sätta in den satsningen beskriver? Det finns 10 000 personer bland denna halva miljon som har förutsättningar för att klara jobbet fysiskt, men de skulle kanske göra ännu större nytta för samhället och sig själva inom ett område där de har jobb hela året?

Men jag är helt enig om att vi behöver andra vägar att få folk i arbete än idag.
Citera
2025-07-08, 20:33
  #427
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Precis och det finns en aspekt till: Det är ett säsongsjobb, och en ganska kort säsong. Så är det rätt område att sätta in den satsningen beskriver? Det finns 10 000 personer bland denna halva miljon som har förutsättningar för att klara jobbet fysiskt, men de skulle kanske göra ännu större nytta för samhället och sig själva inom ett område där de har jobb hela året? Men jag är helt enig om att vi behöver andra vägar att få folk i arbete än idag.

Runt en månad räknas väl bärsäsongen till?

Jag tänker mig att andra, tredje året går det fortare att ta sig in i jobbet eftersom man har en del muskelminne kvar.

Hursomhelst måste man hitta på något kreativt för att skola in folk i hårt kroppsarbete. 8 timmar om dagen direkt är inte ett alternativ.

Det är som att ta en isterbukad kontorsråtta och jaga ut honom att springa ett maratonlopp direkt. Det slutar bara med skador.
Citera
2025-07-08, 20:59
  #428
Medlem
Här borde man tvinga ut en drös arbetslösa och vägrar dom så nollas bidragen eller så får man återvända hem!
Citera
2025-07-09, 13:43
  #429
Medlem
berra77s avatar
Mycket okunskap i tråden.

1. Någon pratar om skogsägarna och deras roll. De har nästan ingen roll alls i bärplockning. Det är bär/sylt-branchen. I vissa fall har någon skogsägare fått en symbolisk summa för att bärföretagen skall få plocka på deras mark.

2. Säsongen, i slutet av Juni börjar blåbärssäsongen, parallellt kommer hjortronsäsongen igång i mitten av juli och är igång cirka en månad. Därefter kommer lingonsäsongen igång och lingon går bra att plocka tills snön kommer. 3,5 till 4 månader är bärsäsongen.
Citera
2025-07-09, 19:03
  #430
Avslutad
Många av dessa bärplockare bärplockare vet att dom inte får en enda spänn. Däremot en enkelresa hemåt som betalning. Rycktet sprider sig snabbt. Och därmed inga framtida bärplockare.
Citera
2025-07-10, 04:42
  #431
Medlem
Likadant inom skogsbruket. Det beräknas finnas ungefär 1 miljon hektar skog som är i behov av åtgärder i form av röjning, plantering och gallring.

Det finns nu mera knappt kvar några ungdomar på landsbygden som vanligtvis är lämpliga för dessa jobb. Vi har massarbetslöshet bland svenska ungdomar men de ungdomarna gömmer sig i städerna.

I fjol läste jag en lång artikel om skogsplantering. Vad var det märkliga med innehållet? Jo, det var en svensk flicka bland alla polacker som planterade skog. På min tid fanns det inga öststatare inom skogsbruket. Nu är det legio.

Thailändare demonstrerar utanför den svenska ambassaden i Bangkok med krav på att få komma till Sverige och plocka bär! Jo, det är faktiskt sant.

Svenska ungdomar ska alla bli influencers och miljonärer innan de fyllt 25. Samt ägare till en lyxig lägenhet i Stockholms innerstad.

Städerna måste rökas ut på de arbetslösa.
Citera
2025-07-10, 06:10
  #432
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Det ylas och gnälls inom denna skitbranch i år.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/larmet-fran-branschen-kris-for-de-svenska-baren/

Bärföreragen klarar inte av att rekrytera från Sveriges 9,5% arbetslösa. I stället måste de få hit bärplockare från Thailand för att man kan mygla och betala ut skitlöner som inte svenska arbetslösa vill ha då bidragen är högre.
Just denna mening är briljant:

Bärföreragen klarar inte av att rekrytera från Sveriges 9,5% arbetslösa.

Den säger en hel del om det svenska tillståndet och svensk politik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in