Citat:
Ursprungligen postat av
invandrar-leffe
Visst kan man se det här ur perspektivet att arbetslösa i landet borde ta dessa jobb men om jag tillåter mig att passa på den aspekten just nu så kan jag tänka mig att det ur bärbolagens perspektiv är jävligt praktiskt att ha en hoper thailändare som inte vågar/kan klaga eller ställa krav på vettiga arbetsvillkor. Nog fan är det rent jävla vansinne att folk flygs in från andra sidan jordklotet för att plocka bär i Sverige. Om bärbolagen känner sig så tvingade i att stödja flygbolagen så kunde de ju bjuda svenska säsongsarbetare på thailandsresa istället. Det vore kanske något som skulle kunna locka en hel del till detta skogsarbete. . .
Jag kan inte heller komma ifrån att nuvarande prissättning måste vara helt fel för ekologiska svenska vildvuxna bär. Det borde vara en väldigt mycket mer exklusiv produkt som kan bära konkurrenskraftiga löner (och motivera frilansande plockare) snarare än att prismässigt försöka konkurrera med billiga odlade bär från sydligare länder.
Ja, det resonemanget instämmer jag i till 100% även om det skulle svida litet i plånboken.
Kämns som att bär- och livsmedelsindustrin inte förstått vilken exklusiv produkt de faktiskt hanterar. Vildvuxna, ekologiska, miljövänliga, nyttiga bär är ju som gjorda för att marknadsföras som en exklusiv produkt och förses med diverse deklarationer om ursprung, ekologi, nyttighet etc så att de klart särskiljer sig från odlade och importerade bär.
Väldigt många lokala livsmedelsprodukter har gått den vägen och därmed kunnat ta ut skäliga priser.
För skojs skull kan man jämföra blåbär och hjortron med Kalix löjrom. Alla tre produkterna kräver ordentlig manuell insats. Löjrommen förmodligen litet mer, men prisskillnaden är ännu större. Ett kilo blåbär kostar typiskt 50-75 kronor i butik. Hjortron 2-300. Men löjrommen kostar runt 2.000.