2024-08-12, 23:06
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markberedning
Alldeles nyss så skrev du "Själv skulle jag nog köpa billiga importbär för en del syften, och dyrare svenska för andra. Tror rätt många resonerar som jag." så inte har du några betänkligheter när det gäller att importera billiga bär som plockats av vem då? Jo, dom plockas av någon som inte har avtalsenlig lön i Sverige.
Du tycks tycka att utnyttja arbetare i andra länder går bra men inte låta dom komma till Sverige där vi kan kontrollera och se till att avtal följs.
Vilket hyckleri!!!
Jag tycker uppriktigt synd om den utländska arbetskraft som ska utnyttjas för att du ska kunna köpa billiga bär.
Håller med. I min ungdom planterade folk som bodde i småhus äppelträd på tomten. Plockade ner dem på hösten och gjorde äppelmos som konserverades eller så torkade man dem för att ha till vintern.

Nu är det ytters få som planterar fruktträd på tomten. Och de som köper hus med gamla äppelträd låter äpplena hänga kvar tills de ruttnar och trillar ner och kör dem sedan till komposten.

Att ta dem tillvara orkar man inte. Mindre jobb att köpa billig importfrukt i butiken.
Citera
2024-08-12, 23:10
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilog-80
Varför? Jag har aldrig någonsin sett/hört/läst att en Svensk velat arbeta med att plocka bär. Eller ens gjort det. Någonsin. (För eget behov givetvis men aldrig som inkomstrelaterat arbete)

Ytlänningar kan man sno tillbaka större delen av lönen via kost och logi som gör det hela lönsamt för arbetsgivaren. En ytterst oseriös hantering överlag som det blundas för eftersom vi "måste" ha sylt i kylskåpet.
Har inget att göra med vad de vill, dra in bidragen, ge dem fyra hinkar var och bussa ut dem i skogen. -Kom inte tillbaka förrän hinkarna är fulla om ni vill äta och ha en sovplats!
Citera
2024-08-12, 23:14
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Har inget att göra med vad de vill, dra in bidragen, ge dem fyra hinkar var och bussa ut dem i skogen. -Kom inte tillbaka förrän hinkarna är fulla om ni vill äta och ha en sovplats!

De vill inte anställa svenska bärplockare. Då blir det inte lönsamt.
Citera
2024-08-12, 23:19
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilog-80
De vill inte anställa svenska bärplockare. Då blir det inte lönsamt.
Somalier och afghaner då? Går det inte ta hit Thai och vad de nu tar hit får de nöja sig med svenskar, somalier, afghaner och det som finns att tillgå. Om dessas bidrag helt drogs in så skulle de arbeta, eller i de senare fallen kanske överväga att fly någon annan stans?

En jävla massa bidragsparasiter drar ju bara runt och gör ingenting som det är i dag..
Citera
2024-08-12, 23:26
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Men varför ser inte livsmedelsföretagen och myndigheterna till att arbetslösa svenskar ges möjlighet att plocka bär? Lön och villkor är numera enligt avtal. Så det finns inga arbetsrättsliga problem som jag förstår det.

Det finns gott om arbetslösa svenskar, och för de som saknar utbildning kan bärplockning vara ett steg in på arbetsmarknaden. Ja, det är ju till och med så att man kan se det som halvt vansinnigt att flyga in bärplockare från andra sidan jordklotet, när det finns gott om folk i Sverige.

Att diskutera: Är det så att bärföretag, livsmedelsföretag och myndigheter helt enkelt är tafatta? I så fall är det dags att vakna upp. 6.000 arbetstillfällen är verkligen inte fy skam, ens om de är säsongsbetonade.

Visst kan man se det här ur perspektivet att arbetslösa i landet borde ta dessa jobb men om jag tillåter mig att passa på den aspekten just nu så kan jag tänka mig att det ur bärbolagens perspektiv är jävligt praktiskt att ha en hoper thailändare som inte vågar/kan klaga eller ställa krav på vettiga arbetsvillkor. Nog fan är det rent jävla vansinne att folk flygs in från andra sidan jordklotet för att plocka bär i Sverige. Om bärbolagen känner sig så tvingade i att stödja flygbolagen så kunde de ju bjuda svenska säsongsarbetare på thailandsresa istället. Det vore kanske något som skulle kunna locka en hel del till detta skogsarbete. . .
Jag kan inte heller komma ifrån att nuvarande prissättning måste vara helt fel för ekologiska svenska vildvuxna bär. Det borde vara en väldigt mycket mer exklusiv produkt som kan bära konkurrenskraftiga löner (och motivera frilansande plockare) snarare än att prismässigt försöka konkurrera med billiga odlade bär från sydligare länder.
Citera
2024-08-13, 00:07
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Visst kan man se det här ur perspektivet att arbetslösa i landet borde ta dessa jobb men om jag tillåter mig att passa på den aspekten just nu så kan jag tänka mig att det ur bärbolagens perspektiv är jävligt praktiskt att ha en hoper thailändare som inte vågar/kan klaga eller ställa krav på vettiga arbetsvillkor. Nog fan är det rent jävla vansinne att folk flygs in från andra sidan jordklotet för att plocka bär i Sverige. Om bärbolagen känner sig så tvingade i att stödja flygbolagen så kunde de ju bjuda svenska säsongsarbetare på thailandsresa istället. Det vore kanske något som skulle kunna locka en hel del till detta skogsarbete. . .
Jag kan inte heller komma ifrån att nuvarande prissättning måste vara helt fel för ekologiska svenska vildvuxna bär. Det borde vara en väldigt mycket mer exklusiv produkt som kan bära konkurrenskraftiga löner (och motivera frilansande plockare) snarare än att prismässigt försöka konkurrera med billiga odlade bär från sydligare länder.
Ja, det resonemanget instämmer jag i till 100% även om det skulle svida litet i plånboken.

Kämns som att bär- och livsmedelsindustrin inte förstått vilken exklusiv produkt de faktiskt hanterar. Vildvuxna, ekologiska, miljövänliga, nyttiga bär är ju som gjorda för att marknadsföras som en exklusiv produkt och förses med diverse deklarationer om ursprung, ekologi, nyttighet etc så att de klart särskiljer sig från odlade och importerade bär.

Väldigt många lokala livsmedelsprodukter har gått den vägen och därmed kunnat ta ut skäliga priser.

För skojs skull kan man jämföra blåbär och hjortron med Kalix löjrom. Alla tre produkterna kräver ordentlig manuell insats. Löjrommen förmodligen litet mer, men prisskillnaden är ännu större. Ett kilo blåbär kostar typiskt 50-75 kronor i butik. Hjortron 2-300. Men löjrommen kostar runt 2.000.
Citera
2024-08-13, 00:09
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markberedning
Alldeles nyss så skrev du "Själv skulle jag nog köpa billiga importbär för en del syften, och dyrare svenska för andra. Tror rätt många resonerar som jag." så inte har du några betänkligheter när det gäller att importera billiga bär som plockats av vem då? Jo, dom plockas av någon som inte har avtalsenlig lön i Sverige.
Du tycks tycka att utnyttja arbetare i andra länder går bra men inte låta dom komma till Sverige där vi kan kontrollera och se till att avtal följs.
Vilket hyckleri!!!
Jag tycker uppriktigt synd om den utländska arbetskraft som ska utnyttjas för att du ska kunna köpa billiga bär.
Ja, jag medger att jag vacklar. Helst vill jag inte köpa importerade bör alls. Men om det skulle bara ända alternativet, eller om prisskillnaden gentemot svenska skulle vara mycket stor så kanske jag blir så illa tvungen. Eller också ger jag mig ut och plockar egna.
Citera
2024-08-13, 23:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Livssynslurk
Ja, det är så det är, de är tafatta.
Finns mängder av folk som gladeligen skulle plocka bär, inte minst sommarjobbandes ungdomar och studenter.
Ungdomar. Skulle inte tro de.
Citera
2024-08-13, 23:48
Medlem
blibbottczkhentzhks avatar
De flesta har covid
Citera
2024-08-14, 09:54
Medlem
Sam.Boyds avatar
Bidragssystemen måste göras om.
Erbjuds jobb, så måste det accepteras annars dras bidragen in.

Gigekonomin måste integreras in i välfärdsstaten.
Citera
2024-08-15, 18:22
Medlem
madeinflens avatar
Kronans låga värde kanske
Citera
2024-08-28, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Fast det där med brottsligheten gäller knappast Thailändarna. Du länkar till en 13 år gammal artikel som berättar att det kommer en massa östeuropéer till Jokkmokk med omnejd.
Har du brottsstatistik för Thailändare i Sverige?

Jo visst är de mångdubbelt bättre är negermuhammed och arab-Ali, men ser gärna siffror. Och kostnad totalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in