Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-07-03, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigbaraboom84
3000 mil service
Toyota Corolla 2023
(Hybrid)
6000kr
Ser i appen den var olåst i 50 minuter.
Dyr timpeng.

Så du kan se i appen kostnaderna separerade, alltså delar etc och arbete för sig…?
Eller menar du att hela kostnaden bara var arbete…?
Citera
2025-07-03, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luohan
Inte det smartaste sättet att besvara en sån fråga på. Är du bilmekaniker med något att dölja kke… skumt svar oavsett.

Jaha…. På vilket sätt skulle det vara nåt skumt med mitt svar…?
Citera
2025-07-03, 17:12
Medlem
Freeze89s avatar
Jag driver en bilverkstad på en mindre norrländsk ort och det du skriver i TS tar ca 3-4 timmar för oss beroende på mekanikern och givetvis bil. Men aldrig mer än så.
Citera
2025-07-03, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenAvBajs
Jag har lagt ut över 11 000 för allt detta. Du menar att jag ska betala ytterligare några tusenlappar för att kolla om jag blivit lurad eller inte? Vad är det för land vi lever i? Kongo?

Kongo. Är det så långsökt tycker du? 😁
Du kan göra vad du vill. Vad var det för verkstad du tog bilen? Auktoriserad eller random chop chop?
Om du känner dig blåst, ta bilen nån annanstans och få åtgärderna kollade. Det är allt jag säger. Om det sen är din proffsmekpolare som gör det gratis är upp till dig.
Bekräftelse i andra hand kostar pengar.
Citera
2025-07-03, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jaha…. På vilket sätt skulle det vara nåt skumt med mitt svar…?

Mmm. Så det är skillnad på vätska och olja?
Du som kke är bilmek vet det då.
Och är du milmek då är ju det inte i ditt intresse att den faktiska kostnaden för åtgärdena i fråga kommer till ljus, eller?
Om vätska och olja är olika saker står jag korrigerad.
Men jag har lämnat min egen bil på service tillräckligt många för att veta att angiven tidsram för påstått jobb är bullshit.
Citera
2025-07-03, 17:18
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robinluva
Bromsvätska
Bara byta i behållare eller luftning runtom?

Luftning runt om såklart. Annars är det inget byte.

Man trycker igenom ny bromsvätska genom alla luftningsnipplar på bromsoken, tömmer så klart behållaren först och fyller på fräsch bromsvätska.

Skulle uppskatta max 20 minuter på en normal bil.
Citera
2025-07-03, 17:29
Medlem
Citat:
Och är du milmek då är ju det inte i ditt intresse att den faktiska kostnaden för åtgärdena i fråga kommer till ljus, eller?
Men jag har lämnat min egen bil på service tillräckligt många för att veta att angiven tidsram för påstått jobb är bullshit.

Så om nån är bilmekaniker så är denne enligt dig per automatik en lögnare…?

Jag reagerade på att du påstod att ” Bara bromsoljan tar säkert tre timmar.” vilket är ett tydligt tecken på att du har noll koll…

Jag kan upplysa dig att när jag bytte gjorde ett komplett byte av bromsvätska på min BMW 7serie på en auktoriserad verkstad för några år sedan så kostade det 475kr ink vätskan. Om det tagit 3 timmar så hade man aldrig kunnat ha det priset då det faktiska timpriset redan på den tiden låg på säkert det dubbla….

Så ett byte av bromsvätska på en erfaren välutrustad verkstad torde landa på ca 30 min.
Citera
2025-07-03, 17:29
Medlem
Citat:

Ja, det är skillnad på vätska och olja. Eller, olja är en vätska men vätska är inte en olja.

Och bromsvätska är inte en olja.
Citera
2025-07-03, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenAvBajs
Ja det kanske går på en skitbil från 90-talet. Lycka till att utföra momenten ovan inom listad tidsram för respektive på en modern bil där du behöver demontera grejer för att komma åt varje del som ska bytas. Växellådsolja ska bytas när oljan är kall. Du fyller på i två steg. Innan andra och sista steget ska oljan upp i 40 grader innan du fyller på. Vi pratar minst 1 timme och då det fan fort.

Varför ska växellådsoljan bytas kall?
Citera
2025-07-03, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrnyfiken
Ja, det är skillnad på vätska och olja. Eller, olja är en vätska men vätska är inte en olja.

Och bromsvätska är inte en olja.
Jo hydraulolja om det är hydrauliska bromsar
Citera
2025-07-03, 17:47
Medlem
Jag är rätt säker på att du lika gärna hade kunnat smort upp och låtit dom göra slarvsylta av ditt gamla kloakhål .
Citera
2025-07-03, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robinluva
Jo hydraulolja om det är hydrauliska bromsar

Så det är inte hydrauliska bromsar på en bil menar du?

Men ja. Det finns maskiner som använder olja till sina bromsar(dock inte ren hydraulolja vad jag vet?), men nu pratar vi personbilar i den här tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in