Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-07-03, 15:53
Moderator
Gromguttens avatar
Som grund ligger ibland en momentlista där varje delmoment har en systematiserad førväntad arbetstid som sedan summeras upp i det som debiteras. Den som kan gør flera moment samtidigt, inte minst om det är väntetid på skiften etc. Då blir arbetstiden summan av momenten, inte av hur lång tid den var på lyften.

Därfør är det bra att känna meken och betala før den egentliga tiden.

Därfør hatar de att man sitter och väntar på att servicen skall bli klar eftersom man har kontroll på var bilen är, om dørrarna är øppna, om huven är øppen eller vad det nu kan vara via appen. Mycket lättare att säga inlämning kl 7 så ringer vi när den är klar (vid 15) när man redan 1030 ser den parkeras før hämtning efter att de plockade in den 0845 som man gjorde førr.
Citera
2025-07-03, 16:05
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Trollar du? Du skrev första inlägget 13:01 och 51 minuter senare hade växellådan pajat?

Däremot tycker jag diskussionen är relevant och att man genar i kurvorna rejält ibland och att man struntar i vissa byten om "allt verkar OK". Litar inte på hantverkare i allmänhet och bilverkstäder i synnerhet, "kan själv".

Nej jag hämtade den och den havererade. Bärgaren har precis hämtat bilen. Det var vatten istället för olja i tråget. Riktiga fuskare!
Citera
2025-07-03, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Du tycker att det gått fort? Jo visst försegår det en del fusk i bilverkstäder men tidsramen här är då inget som hissar varningsflaggor. Momenten som listades tar enskilt under minuten för en inbiten mekaniker, undantagsvis tändstift som kanske tar 10 minuter. Ventilspel kontrolleras i första hand med hörsel och finns där inga missljud så undersöks det inte ytterligare.

Och där visade du att du dagdrömmer och inte har så bra koll på bilar….
Citera
2025-07-03, 16:31
Medlem
Blaskas avatar
Det du listar tar aldrig längre tid än så.
Citera
2025-07-03, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Man kan dessutom jobba lite effektivt och tex låta oljan rinna ur diffen medans man byter tändstift.
Olja rinner ur diffen på en minut.
Citera
2025-07-03, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Man kan dessutom jobba lite effektivt och tex låta oljan rinna ur diffen medans man byter tändstift.
Olja rinner ur diffen på en minut. å byta stift på vissa bilar tar lång tid, tex GM s v8or.
Citera
2025-07-03, 16:38
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Och där visade du att du dagdrömmer och inte har så bra koll på bilar….

Under minuten per moment skriver personen. Största trollet i tråden.
Citera
2025-07-03, 16:40
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Som grund ligger ibland en momentlista där varje delmoment har en systematiserad førväntad arbetstid som sedan summeras upp i det som debiteras. Den som kan gør flera moment samtidigt, inte minst om det är väntetid på skiften etc. Då blir arbetstiden summan av momenten, inte av hur lång tid den var på lyften.

Därfør är det bra att känna meken och betala før den egentliga tiden.

Därfør hatar de att man sitter och väntar på att servicen skall bli klar eftersom man har kontroll på var bilen är, om dørrarna är øppna, om huven är øppen eller vad det nu kan vara via appen. Mycket lättare att säga inlämning kl 7 så ringer vi när den är klar (vid 15) när man redan 1030 ser den parkeras før hämtning efter att de plockade in den 0845 som man gjorde førr.

Precis det jag menar. Men vem sitter kvar och väntar på en vardag när man måste jobba. Verkstäder lär ha väldigt bra vinstmarginaler.
Citera
2025-07-03, 16:41
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Enklast är väl att kontrollera om det är gjort. 4h låter lagom men då har jag skruvat med bilar i 30 år också. Tändstift, kylvätska. ventilspel, bromsvätska, diff olja går ju väldigt fort. Oljan i automatlåda är väl det som kan ta längst tid men det beror ju på vad du har för bil också vilket du inte ens nämner.

Har du ens kontrollerat något själv eller vill du bara klaga?

Hur kontrollerar man om oljor och vätskor är bytta? Ska jag behöva dränera och kolla?
Citera
2025-07-03, 16:42
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollopskonfekt
Att lämna in en bil för byte av olja på diffar eller växellåda är alltid att ta en risk. Hur vet du att det är gjort och att det är rätt olja? Du måsta ju kolla oljan för att vara helt säker. Jag byter alltid om det är möjligt olja själv. Då vet jag att det blir rätt olja och att det blir gjort också.

Och hur gör jag det?
Citera
2025-07-03, 16:43
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Vad är det för bil du behöver kontrollera ventilspel på? Vad jag vet så har moderna bilar hydrualiska lyftare som självjusterar. Så tickar det inte, trots dessa, så är det ju inget man lägger tid på att riva ner ventilkåpa(or) för att kika på.

En japansk bil och enligt servicebokens intervall så ska detta kontrolleras.
Citera
2025-07-03, 16:46
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PederBergman
Hade du hellre velat att de sölade ?

Det är väl självklart? Jag fick ju punga ut lika mycket för 4 timmars arbete ändå, även om de initialt sa att det skulle ta fram till eftermiddagen. Då kan de lika gärna söla och göra jobbet korrekt istället för att hälla i vatten i diffen eller inte ens byta något alls. Vilken Svensson hade trott att man kan bli lurad av svenskar som driver företag? Det är inte Afrika tänker de.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in