2025-06-30, 18:45
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag håller med. SE verkar vara en som plussar på, men inte hittar på saker helt och hållet.

Känner vi till andra personer som kontaktat polisen och som varit bekymrade för att deras signalement skulle kunna förväxlas med mördarens?

Jag jobbade en gång för länge sedan med en grek, som bodde i Täby av alla ställen, som fick sitta i timslånga förhör hos polisen när det begav sig, då han såg ut precis som "fantombilden". Även en halvblind, med porslinsögon kunde lätt se likheten som var slående. Han blev aldrig misstänkt för mordet och vad jag kunde bedöma var han ingen klassisk mördartyp utan ganska fredlig och social.

Det vore intressant att veta om SE var unik i detta avseende?

Dan Lundberg gick ju ut i media och hävdade att han måste vara Grandmannen.

Mycket misstänkt!1!
Citera
2025-06-30, 18:52
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Dan Lundberg gick ju ut i media och hävdade att han måste vara Grandmannen.

Mycket misstänkt!1!

Bodde DL granne med en vapensamlare? Drack DL lite för mycket senare i livet?

DL fick nog panik och kände sig tvungen att kontakta polisen? Med de "osannolika" mordspanarglasögonen på hopar sig "bevisen" mot DL...

En helt annan tolkning är att DL ville hjälpa polisen att "plocka bort ett felaktigt signalement" på Grandmannen?
Senast redigerad av ursprungligen 2025-06-30 kl. 18:57.
Citera
2025-06-30, 19:09
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Tidskriften NU 26 november 1987 (ej hängt med på sistone, så vet inte om den lagts ut tidigare).

https://imgur.com/a/GM9s75r

SE:s förekomst i artikeln som avhandlar tidpunkt för polisens ankomst till mordplatsen är sparsam.

"NU har talat med med ett av ögonvittnena vid mordplatsen, vitttnet E, som arbetade över i Skandiahuset ett tjugotal meter norr om mordplatsen. Han såg aldrig själva mordet. När han närmade sig den blödande mannen på trottoaren, fanns på plats två unga flickor och en stor ljus man med skägg.

- Jag tänkte det var viktigt att få fram ett bra signalement på mördaren, berättar vittnet E. Därför gick jag fram till Lisbet Palme och frågade hur mördaren var klädd. Hon tvekade någon sekund och som om hon tänkte efter. Sedan sade hon: mörkblå täckjacka.

- Jag frågade henne i vilken riktning mördaren flytt. Då pekade hon in mot Tunnelgatan. Jag tittade åt det hållet och fick se en man som stod blickstilla i hörnet Luntmakargatan/Tunnelgatan. Det var vittnet Lars som sedan började att springa efter mördaren."

Journalisten, som är historiker och vid liv, verkar ofta ha bidragit med artiklar om MOP i tidskriften.
Tack för den länken!

Kan reportern blandat ihop SEs observation av "Tompa Jahn" längre tid efter mordet? Artikeln är inte så tydlig hur SE egentligen formulerade sig?
Citera
2025-06-30, 19:10
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Bodde DL granne med en vapensamlare? Drack DL lite för mycket senare i livet?

DL fick nog panik och kände sig tvungen att kontakta polisen? Med de "osannolika" mordspanarglasögonen på hopar sig "bevisen" mot DL...

En helt annan tolkning är att DL ville hjälpa polisen att "plocka bort ett felaktigt signalement" på Grandmannen?

Följande inlägg av Bemp kontextualiserar Dan Lundberg på ett bra sätt i förhållande till SE:

Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Det du anser trovärdigt är tyvärr inte trovärdigt.

Att hitta på att han sprungit in i gränden tre minuter efter mordet och dikta ihop ett vittne som betraktat det hela är värdelöst i alibisyfte eller för att spela ut nån sorts förväxling. Vad skulle en sån här manöver syfta till? Ska vittnen som sett Engström skjuta Palme tänka: "Ja, han är ju jättelik men han kan det alltså inte vara. Han sprang tydligen därifrån först när polisen kom. Jag har uppenbarligen sett helt fel."

Vi vet hur resonemanget lyder sen. Han tänkte inte så klart. Han var desperat. Han var trängd och agerade inte rationellt.

Men det är ju bara fantasier. Hur kan det antas ge stöd åt nånting över huvud taget? Det går inte att basera en teori på spekulationer kring hur korkad en person måste vara för att funka som GM.

Varför säger Engström då detta som vittne?

Det kan vara sant. Ingen har förklarat hur det är ett orimligare alternativ än att han spånar ihop alltsammans för att helt utsiktslöst avleda eventuella misstankar.

Det kan vara nåt han hittar på eller kraftigt överdriver och drar för stora växlar på.

Avdelningsdirektör Dan Lundberg. Efter mordet kontaktar han polis och media och klargör att han är Grand-mannen. Han löste biljett till en föreställning strax före nio och slog sen en lov utanför biografen. Han var den mystiske man som vittnen såg.

Varför tror Dan att vittnen skulle avse honom av de hundratals människor som rört sig vid bion? Har Dan missat att de intressantaste iakttagelserna av en Grand-man görs flera timmar senare? Stämmer han över huvud taget in på beskrivningen? Varför tror han att polisen ska vara behjälpta av detta? Varför går han ut i media med saken?

Gör Dan så här för att han i själva verket spanade på Palme? Är han kanske mördaren?
Citera
2025-06-30, 19:19
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Följande inlägg av Bemp kontextualiserar Dan Lundberg på ett bra sätt i förhållande till SE:

Då måste DL vara "pusselbiten"?

DL kunde inte hålla sig från att lägga sig i utredningen!

Käjs klåst!
Citera
2025-06-30, 19:20
Medlem
Citat:
Punkt 3 på din lista är ett antagande.

Och resterande punkter kokar ner till: SE hade handledsväska. Precis som jag sa.

Vilket möjligen en man tre kvarter bort också hade. Om det inte var en annan sorts liten väska.

Det ensamt gör honom inte till trolig GM.

Tja, då finns det ingenting på Engström. Alltså är alla diskussioner meningslösa. Tycker du att tråden ska låsas?
Citera
2025-06-30, 19:45
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Tja, då finns det ingenting på Engström. Alltså är alla diskussioner meningslösa. Tycker du att tråden ska låsas?

Nej, det är intressant att försöka bena ut vad i hans historia som är sant och inte. Och försöka passa in hans lämnade uppgifter på ett efterspelsvittne och på en GM.

Då brukar det oftast bli så att uppgifterna passar in på efterspelsvittnet som ett självspelande piano. Allt faller sig naturligt och man behöver inte pressa in några kuber i runda hål.

Men när man målar upp GM-SE och försöker hävda att det blir trovärdigt är det ungefär som när Mr Bean målar på ett ansikte på en klassisk tavla:

https://i.etsystatic.com/20840304/r/il/f8ff4f/2612243730/il_794xN.2612243730_ng6t.jpg
Citera
2025-06-30, 19:52
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Att TP tog på sig en svart mask och bröt sig in med kofot i cykelstallet på Skandiahusets baksida tillsamman med sin medhjälpare för att leta efter efterblivna Stay-Behind-lokaler, är väl mest såna bilder som Chatgpt spottar ur sig på digitalfyllan?

Här är bilden som Chatgpt spottade ut när TP bröt sig in i Skandiahuset:

https://bashify.io/i/Ctd8Df

Det slår mig att han som betalade en förmögenhet för att göra en serie om Skandiamannen hade kunnat sparat en förmögenhet på att låta AI göra jobbet istället.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-06-30 kl. 19:57.
Citera
2025-06-30, 20:53
Medlem
Citat:
Nej, det är intressant att försöka bena ut vad i hans historia som är sant och inte. Och försöka passa in hans lämnade uppgifter på ett efterspelsvittne och på en GM.

Då brukar det oftast bli så att uppgifterna passar in på efterspelsvittnet som ett självspelande piano. Allt faller sig naturligt och man behöver inte pressa in några kuber i runda hål.

Men när man målar upp GM-SE och försöker hävda att det blir trovärdigt är det ungefär som när Mr Bean målar på ett ansikte på en klassisk tavla:

https://i.etsystatic.com/20840304/r/il/f8ff4f/2612243730/il_794xN.2612243730_ng6t.jpg

"Det är intressant att försöka bena ut vad i hans historia som är sant och inte"

Vad tror du?
Citera
2025-06-30, 21:48
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
"Det är intressant att försöka bena ut vad i hans historia som är sant och inte"

Vad tror du?
Det jag tror stämmer i hans historia är att han gick strax bakom paret Palme på Sveavägen och att han efter skotten sprang in mot gränden.

Sedan vill jag än en gång rekommendera alla att ägna några timmar åt denna utmärkta text, om inte redan gjort det.

https://drive.google.com/file/d/1EdmI7O1WTAdJ5qTpvHyT-K0gJc-82pfq/view

Klas Gustavsson kommenterar på Walls blogg:
"Jo, men som jag tar upp i texten så låter alltså Svenska Dagbladet Ölvebro påstå att ”alla som har något vett i skallen” har insett att Engström är oskyldig, utan att mötas av invändningar. Leif GW blir inte motsagd när han målar upp oss som inte sover med Håkan Ströms PM under huvudkudden, som mindre vetande. Det är inte så att det har saknats raljans från alla de som kritiserat oss som inte kommer runt Engström. Jag hoppas att du läser texten."

Det fetade, snacka om understatement, inte minst i den här tråden.

https://gunnarwall.wordpress.com/2025/05/12/palmemordsarkivets-mattias-kressmark-rapporterar-fran-rattegangsspelet-i-lund/#comment-53459
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-06-30 kl. 22:09.
Citera
2025-06-30, 21:56
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:

Vad tror du?

Att han är sanningsenlig mot väktarna. Sedan när han kommit hem och fått sova på saken börjar han få utlopp för sina tidigare tendenser att slira på sanningen och söka uppmärksamhet. Men då är det för sent att ändra på storyn han gav till väktarna alltför mycket. Han kan till exempel inte plötsligt hitta på att han såg GM.

Han tidigarelägger sin ankomst till mordplatsen. Han ser LJ och blir ”nyfiken” på honom som han själv uttryckte det, men vågar inte gå och leta efter honom förrän polisen kommit. Under tiden drar han i Palmes ben och säger ”jag vet att han ska ligga i framstupa sidoläge, varför gör ni så här”. Detta kan han sedan förvränga till livräddning.

En liten stund efter att polisen sprungit i gränden tassar han försiktigt in. Då vågar han. Men när han kommer till korsningen hittar han inte LJ. Sedan ”uppgraderar” han denna eskapad till att jaga och tappa bort poliser.

In på Bohemia för att lugna nerverna. En snabbis tillbaka till brottsplatsen för att fråga en polis om det är okej att han går. Sedan en vända till tunnelbanan på Kungsgatan som han missar. Sedan direkt till Skandia. Ingen kommer ihåg honom.
Citera
2025-06-30, 22:15
Medlem
Citat:
Att han är sanningsenlig mot väktarna. Sedan när han kommit hem och fått sova på saken börjar han få utlopp för sina tidigare tendenser att slira på sanningen och söka uppmärksamhet. Men då är det för sent att ändra på storyn han gav till väktarna alltför mycket. Han kan till exempel inte plötsligt hitta på att han såg GM.

Han tidigarelägger sin ankomst till mordplatsen. Han ser LJ och blir ”nyfiken” på honom som han själv uttryckte det, men vågar inte gå och leta efter honom förrän polisen kommit. Under tiden drar han i Palmes ben och säger ”jag vet att han ska ligga i framstupa sidoläge, varför gör ni så här”. Detta kan han sedan förvränga till livräddning.

En liten stund efter att polisen sprungit i gränden tassar han försiktigt in. Då vågar han. Men när han kommer till korsningen hittar han inte LJ. Sedan ”uppgraderar” han denna eskapad till att jaga och tappa bort poliser.

In på Bohemia för att lugna nerverna. En snabbis tillbaka till brottsplatsen för att fråga en polis om det är okej att han går. Sedan en vända till tunnelbanan på Kungsgatan som han missar. Sedan direkt till Skandia. Ingen kommer ihåg honom.

Låt säga att han hittar på en del saker och lämnar några saker osagda och kanske tillomed försöker ändra på utstämplingstiden medvetenhet..

Det är väl en sak att överdriva eller hitta på lite bland vänner och arbetskollegor men är det inte väldigt sällsynt att som centralt vittne göra det ?

Jag tänker att man lite slarvigt säger att : ja men Engström bredde gärna på lite i Täby och gillade att stå i rampljuset !

Men att göra det lite lätt och ledigt i en av Sveriges viktigaste och tragiskaste ögonblick är lite magstarkt

Jag måste påstå att det krävs ett jävla psyke att få TV-tid i Rapport bara 1 månad efter att Svenska folket fortfarande är i sorg och då hitta på en språngmarsch och lite annat

Visst kan man kanske säga att kan du ljuga lite för vänner så kan du göra det i Palmeutredningen !!

Men det säger lite om Engström faktiskt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in