Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-06-30, 16:58
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Kanske det. Jag fäste mig främst vid det som rörigt uppges i slutet av samma förhör, att han inte har något "sån där minutschema" för tunnelbanan, men går han en halvtimme innan brukar det gå bra.

Han har en uppfattning om ungefär hur det förhåller sig, men vet kanske inte tiderna på minuten.

Om man ska fästa sig vid ordalydelser, så kan han inte ha missat "sista tunnelbanan" vid T-Hötorget. Där gick tågen alla dagar till efter kl. 02. Han kan däremot ha missat en avgång där som innebär att han inte hinner med sitt tåg från T-Centralen. Den avgången gick från T-Hötorget kl. 23.44. Det utesluter inte att SE tror att det gäller föregående avgång.

Nej, han kunde byta rakt över plattform. 2-3 minuter bytestid bör för det mesta räcka. Men det innebär knappast betryggande marginal till sista tåget, särskilt som tunnelbanan var långt ifrån lika punktlig som idag. Makarnas tåg, exempelvis, var två och en halv minuter sent.

Ja, du har så klart rätt. Jag tänkte lite fel där. Rakt över plattformen är så klart det rätta.

Vi får inte glömma att SE gjort denna resa tidigare och kanske upplevt besvären när tågen var sena och de problem det innebar för hemresan.
Citera
2025-06-30, 17:00
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Gjorde han verkligen det?

AL skildrar en person som går efter LOP. En unik iakttagelse.

SE skildrar vad som hände på mordplatsen direkt efter skotten.

Den som av någon anledning håller tillbaka är SE.

Ja, 1989 kommer han plötsligt på att han sett mordet och GM också. Det är ju ett av flera bevis på att han är mytoman.

Så varför sa inte Lundin det redan 1986 enligt dig? Varför ”höll han tillbaka”?

Försök att använda bara en måttstock nu.

Här säger han plötsligt ”när jag såg mordet” i en skrivelse till PU 1989:

https://wpu.nu/images/thumb/2/2d/Pol-1989-02-16_E4426-00-F_PM_om_brev_av_Alf_Lundin_om_g%C3%A4rningsmannen_ som_m%C3%B6rdade_Olof_Palm e.pdf/page2-2400px-Pol-1989-02-16_E4426-00-F_PM_om_brev_av_Alf_Lundin_om_g%C3%A4rningsmannen_ som_m%C3%B6rd ade_Olof_Palme.pdf.jpg
Citera
2025-06-30, 17:02
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Alla mordplatsvittnen utom SE såg något av händelsen och/eller GM?

SE är det enda mordplatsvittne som inte ser någonting?

Han är också det enda mordplatsvittne som ser LJ, medan GM springer i trappen.

Nu får du väl bestämma dig?

Räknar du att SE ser LJ från mordplatsen till att SE "inte ser någonting"?

Blandar du bara och ger utan att koppla in hjärnan innan du knattrar fram ett inlägg?
Citera
2025-06-30, 17:09
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
En möjlig flrklaring, men det är något som skaver: Varför skulle SE av alla säga att han INTE såg varken GM eller händelsen. Det var knappt så att han uppfattade ett skott ... Medan andra som knappt hörde eller såg någonting, broderar ut sig.

Han kan dra till med LP-samtal, livräddning, språngmarsch efter poliserna, och andra påhitt, så varför kan han då inte säga att han såg en mörk gestalt med huvudbonad och något som fladdrade?

Det går inte ihop med den SE som rapporterats.

Han undviker det som hände, han undviker GM även om han var lik, han undviker att nämna trappen. Kan det vara där det bränns för honom?

I min lilla hypotes om hur det här gick till, så finns det någon grund för det han berättar om vad som utspelar sig på mordplatsen. Det kan finnas inslag av överdrifter och så vidare, men han hittar inte på ur det blå.

Det som hänt när han alls inte var närvarande, berättar han i huvudsak inget om. Det vill säga promenaden längs Sveavägen och själva mordet. Då tittar han på klockan med sådan iver att han missar allt i omgivningen.

GM-SE verkar agera i rakt motsatt anda och berättar om sådant han inte vet något om, men är mycket noga med att inte uppge något om sådant han har kännedom om.

Det vill säga, han breder ut sig om och skriver in sig som central gestalt i förloppet efter det att han i själva verket har lämnat platsen. Men han har inte sett något av det han faktiskt har fullständig kännedom om, nämligen promenaden längs Sveavägen, hur mordet gick till och hur han själv såg ut. Han har till och med förberett en liten historia som förklarar varför han missar just detta.

Citat:
Det hade blivit svårt för honom att peka ut en figur som liknade honom själv: Så var ju jag klädd!

GM-SE hade givetvis, när han kontaktar PU i panik över att ett par inslag i signalementet träffar honom, kunnat berätta att GM var iförd sådant som fanns i signalementen men som inte träffade honom. Och han hade kunnat lämna trovärdiga uppgifter.
Citera
2025-06-30, 17:16
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Nu får du väl bestämma dig?

Räknar du att SE ser LJ från mordplatsen till att SE "inte ser någonting"?

Blandar du bara och ger utan att koppla in hjärnan innan du knattrar fram ett inlägg?

Han ser ingenting av GM eller händelsen, vilket framgick tidigare.

Du är trådmästaren i missförstånd. Måste man förklara allting i enkel svenska för dig?
Citera
2025-06-30, 17:17
Medlem
Roerligs avatar
Tidskriften NU 26 november 1987 (ej hängt med på sistone, så vet inte om den lagts ut tidigare).

https://imgur.com/a/GM9s75r

SE:s förekomst i artikeln som avhandlar tidpunkt för polisens ankomst till mordplatsen är sparsam.

"NU har talat med med ett av ögonvittnena vid mordplatsen, vitttnet E, som arbetade över i Skandiahuset ett tjugotal meter norr om mordplatsen. Han såg aldrig själva mordet. När han närmade sig den blödande mannen på trottoaren, fanns på plats två unga flickor och en stor ljus man med skägg.

- Jag tänkte det var viktigt att få fram ett bra signalement på mördaren, berättar vittnet E. Därför gick jag fram till Lisbet Palme och frågade hur mördaren var klädd. Hon tvekade någon sekund och som om hon tänkte efter. Sedan sade hon: mörkblå täckjacka.

- Jag frågade henne i vilken riktning mördaren flytt. Då pekade hon in mot Tunnelgatan. Jag tittade åt det hållet och fick se en man som stod blickstilla i hörnet Luntmakargatan/Tunnelgatan. Det var vittnet Lars som sedan började att springa efter mördaren."

Journalisten, som är historiker och vid liv, verkar ofta ha bidragit med artiklar om MOP i tidskriften.
Citera
2025-06-30, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
En del slänger ur sig att SE är en osannolik mördare utan att ha några fakta som tyder på det.

"Alla ska trivas!"

Nja om du syftar på att folk påstår att det är korrekt att han ska vara misstänkt så ja...
Citera
2025-06-30, 17:28
Medlem
Citat:
I min lilla hypotes om hur det här gick till, så finns det någon grund för det han berättar om vad som utspelar sig på mordplatsen. Det kan finnas inslag av överdrifter och så vidare, men han hittar inte på ur det blå.

Det som hänt när han alls inte var närvarande, berättar han i huvudsak inget om. Det vill säga promenaden längs Sveavägen och själva mordet. Då tittar han på klockan med sådan iver att han missar allt i omgivningen.

GM-SE verkar agera i rakt motsatt anda och berättar om sådant han inte vet något om, men är mycket noga med att inte uppge något om sådant han har kännedom om.

Det vill säga, han breder ut sig om och skriver in sig som central gestalt i förloppet efter det att han i själva verket har lämnat platsen. Men han har inte sett något av det han faktiskt har fullständig kännedom om, nämligen promenaden längs Sveavägen, hur mordet gick till och hur han själv såg ut. Han har till och med förberett en liten historia som förklarar varför han missar just detta.

GM-SE hade givetvis, när han kontaktar PU i panik över att ett par inslag i signalementet träffar honom, kunnat berätta att GM var iförd sådant som fanns i signalementen men som inte träffade honom. Och han hade kunnat lämna trovärdiga uppgifter.

Du kan aldrig bestämma dig helt över vilka saker som är överdrivna och vilka som är rena påhitt...

Men jag har tagit upp denna språngmarsch in i gränden som ovanligt modigt av Engström?

Hävdar du att han går eller springer till Luntmakargatan ?
Citera
2025-06-30, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Som sagt, väskan är det enda konkreta. Men att tro att en person med uppenbara mytomantendenser (enligt min uppfattning) måste vara GM bara för att han ljuger känns inte så fruktbart. Då är det alltså en ren slump att just en mytoman var GM och drog en typiskt uppmärksamhetssökande mytomanberättelse om sin roll på mordplatsen.

Klas anser sig vara expert på ”misstänkt ljugande” efter en incident i grundskolan då hans klasskompis märkte ut sig i sitt agerade efter ett brandlarm. Det motsvarar tydligen 100 högskolepoäng i ljugarbedömande.

Efter den erfarenheten kan han lugnt avfärda CA:s misstänkta ljugande som bagatellartat (trots att CA inte har några övriga mytomantendenser utan bara bevisat ljugit när han varit skyldig till brott) medan SE:s ljugande är oförklarligt (trots att han redan hade en mytomanhistorik som att t.ex. ha hittat på att han designat Skandias berömda paraplylogotyp).

"Som sagt, väskan är det enda konkreta"

Då resonerar/spekulerar jag kring den på följande vis:

1.Mördaren springer på DBG. I alla fall är det högst troligt att han gör det.
2. Enligt vittnet YN har han en handledsväska.
3. SE har sprungit en liknande rutt som mördaren.
4. Engström har en handledsväska.

Vi har då två män med rock/jacka och en handledsväska som med några minuters mellanrum sprungit in på Tunnelgatan. Ja, rock/jacka är väldigt vanligt och enligt Flashback var handledsväskan ingen raritet på 80-talet men är det inte ett märkligt sammanträffande? Det pratas om en oerhörd slump att SE ska kliva ut på Sveavägen nära på samtidigt som OP går förbi, hur står sig det i förhållande till två springande män med handledsväskor ?
Citera
2025-06-30, 18:26
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24

Vi har då två män med rock/jacka och en handledsväska som med några minuters mellanrum sprungit in på Tunnelgatan. Ja, rock/jacka är väldigt vanligt och enligt Flashback var handledsväskan ingen raritet på 80-talet men är det inte ett märkligt sammanträffande? Det pratas om en oerhörd slump att SE ska kliva ut på Sveavägen nära på samtidigt som OP går förbi, hur står sig det i förhållande till två springande män med handledsväskor ?

Jag snor här ett intressant klipp från stora MOP-tråden.

Inversion fallacies:

https://www.youtube.com/watch?v=lperRPzzV_g

Efter att ha tagit del av klippet undrar jag om du tänker helt rätt i ditt inlägg?
Det går ganska lätt att applicera det som sägs i klippet på din lista.

(Disclaimer: För er som får en anafylaktisk chock av perukdamm avråds från att titta på klippet.)

Edit: Professor D är återgiven i rätt proportioner i klippet och jag har uteslutit honom som mördaren med hjälp av kroppsformen, även om han ser ut att "inte kunna springa med en yngre mans vighet".
Citera
2025-06-30, 18:35
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24

Punkt 3 på din lista är ett antagande.

Och resterande punkter kokar ner till: SE hade handledsväska. Precis som jag sa.

Vilket möjligen en man tre kvarter bort också hade. Om det inte var en annan sorts liten väska.

Det ensamt gör honom inte till trolig GM.
Citera
2025-06-30, 18:36
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Jag håller med. SE verkar vara en som plussar på, men inte hittar på saker helt och hållet.

Känner vi till andra personer som kontaktat polisen och som varit bekymrade för att deras signalement skulle kunna förväxlas med mördarens?

Jag jobbade en gång för länge sedan med en grek, som bodde i Täby av alla ställen, som fick sitta i timslånga förhör hos polisen när det begav sig, då han såg ut precis som "fantombilden". Även en halvblind, med porslinsögon kunde lätt se likheten som var slående. Han blev aldrig misstänkt för mordet och vad jag kunde bedöma var han ingen klassisk mördartyp utan ganska fredlig och social.

Det vore intressant att veta om SE var unik i detta avseende?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in