Citat:
Ursprungligen postat av
Knattarna
Jag förstår. Men säger han verkligen att han inte känner till avgångstiderna från Hötorget vid Kungsgatan? För så här säger han på ett ställe i förhöret den 25 april:
Stig Engström: Ja, jag vet att jag bör vara på väg när klockan är halv, och jag lämnar därför rummet 23:15 .
FHL: När är tåget som du planerar att åka med, när går det?
Stig Engström: Det går någon minut över halv.
FHL: Och du hade liksom, jag skall hinna med tåget?
Stig Engström: Ja.
FHL: Några minuter över halv, varifrån?
Stig Engström: Jag är tvungen och springa till tunnelbanenedgången vid Kungsgatan eftersom tunnelbanenedgången vid Tunnelgatan stänger relativt tidigt på eftermiddagen, någon gång vid sex, sju-tiden. Vid sju-tiden tror jag, sju, åtta-tiden.
Han säger alltså att tåget vid Kungsgatan går
”någon minut över halv”. Det låter ju ganska exakt och borde syfta på avgången 23:32?
Kanske det. Jag fäste mig främst vid det som rörigt uppges i slutet av samma förhör, att han inte har något "sån där minutschema" för tunnelbanan, men går han en halvtimme innan brukar det gå bra.
Han har en uppfattning om ungefär hur det förhåller sig, men vet kanske inte tiderna på minuten.
Om man ska fästa sig vid ordalydelser, så kan han inte ha missat "sista tunnelbanan" vid T-Hötorget. Där gick tågen alla dagar till efter kl. 02. Han kan däremot ha missat en avgång där som innebär att han inte hinner med sitt tåg från T-Centralen. Den avgången gick från T-Hötorget kl. 23.44. Det utesluter inte att SE tror att det gäller föregående avgång.
Citat:
Ursprungligen postat av
ursprungligen
Det bör väl noteras att de två minuter som bytet fick ta på T-Centralen innebar att byta plattform.
Dalulven vet att berätta att just rulltrappor ofta blockeras av personer som "går åt fel håll" i rulltrappan.
2 minuter är därför en tid som SE erfarenhetsmässigt visste att var osäker?
Nej, han kunde byta rakt över plattform. 2-3 minuter bytestid bör för det mesta räcka. Men det innebär knappast betryggande marginal till sista tåget, särskilt som tunnelbanan var långt ifrån lika punktlig som idag. Makarnas tåg, exempelvis, var två och en halv minuter sent.