Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-06-30, 11:51
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
En möjlig flrklaring, men det är något som skaver: Varför skulle SE av alla säga att han INTE såg varken GM eller händelsen. Det var knappt så att han uppfattade ett skott ... Medan andra som knappt hörde eller såg någonting, broderar ut sig.

Han kan dra till med LP-samtal, livräddning, språngmarsch efter poliserna, och andra påhitt, så varför kan han då inte säga att han såg en mörk gestalt med huvudbonad och något som fladdrade?

Det går inte ihop med den SE som rapporterats.

Han undviker det som hände, han undviker GM även om han var lik, han undviker att nämna trappen. Kan det vara där det bränns för honom?

Det hade blivit svårt för honom att peka ut en figur som liknade honom själv: Så var ju jag klädd!

Alf Lundin är en bekräftad mytoman som bara sökte uppmärksamhet. Det har han vidgått själv. Ändå sa han inte att han såg mordet eller GM trots att han hade kunnat hitta på det. Han sa bara att han såg en mystisk figur, ungefär som SE också säger att han såg en mystisk figur.

Tre år senare, 1989, kommer Lundin plötsligt på att han nog såg mordet i alla fall. Men inledningsvis sa han alltså inte det, och det är ju väldigt genomskinligt att komma på det i efterhand. SE kanske bara inte var lika korkad som Lundin på den punkten.
Citera
2025-06-30, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
20 gånger, då är det väl dags att försöka ta till sig saken också?

Ja, han placerar sig närmare händelsen än han i själva verket var. Att det är mycket betydelsefullt för honom att befinna sig intill den och vara närmast först, eller rentav allra först på plats framgår mycket tydligt om man begrundar det han säger i olika sammanhang.

Han har dock vett att inte se den mördare och det mord han aldrig sett och vars utseende och förlopp han inte hade en aning om. Dessutom är det så att han till att börja med inte nämner något om detta. Inte heller i första samtalet med PU där han verkar ligga nära sanningen. Att därefter plötsligt ändra sig och berätta att han i själva verket observerat GM och hela händelsen är givetvis inte tänkbart.

Så att det lite sena vittnet SE hittar på en otrolig historia om hur han missar det dramatiska och högljudda som utspelar sig rakt framför näsan på honom innebär, såvitt jag kan se, inga konstigheter.

Det svårförklarliga är, som vanligt, istället att GM-SE som i panik över att träffas av inslag i signalementen kontaktar PU och lämnar den otroliga historien om klocktittandet som förklaring till att missa det som händer. Han om någon kan ju lämna trovärdiga men förledande uppgifter om förloppet och GM:s utstyrsel. Men han berättar om ett vittne i gränden istället.

Där finns, för tjugoförsta gången, märkligheten som bör kunna ges en förklaring.

Jag har förstått exakt hur du tänker och detta gav bara en bekräftelse på vad jag redan visste om hur du ser på saken...

Problemet med din teori är att du tror att han ser LJ i gränden och då behöver han inte alls mixtra med något utan kan säga exakt som han upplever det...

Det är enligt mig Problemet med din teori enligt mig..

Alltså att han inte behöver hitta på klockan och att han klantigt inte ens bemödar sig att titta upp när skotten kommer !

Han behöver heller inte låtsas att inte se det som händer framför honom på brottsplatsen

Men då brukar du och enough-is-enough beskriva det som vanlig fredag och att folk springer fram till brottsplatsen eller att Lisbeth är hysterisk och att bilar körs upp på trottoaren är alltså inget Engström behöver märka..

Det är ren trams enligt mig för att hålla fast din teori att det är viktigare för Engström att vara några meter före för att sen glo på klockan !!
Citera
2025-06-30, 13:29
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag har förstått exakt hur du tänker och detta gav bara en bekräftelse på vad jag redan visste om hur du ser på saken...

Problemet med din teori är att du tror att han ser LJ i gränden och då behöver han inte alls mixtra med något utan kan säga exakt som han upplever det...

Det är enligt mig Problemet med din teori enligt mig..

Alltså att han inte behöver hitta på klockan och att han klantigt inte ens bemödar sig att titta upp när skotten kommer !

Han behöver heller inte låtsas att inte se det som händer framför honom på brottsplatsen

Men då brukar du och enough-is-enough beskriva det som vanlig fredag och att folk springer fram till brottsplatsen eller att Lisbeth är hysterisk och att bilar körs upp på trottoaren är alltså inget Engström behöver märka..

Det är ren trams enligt mig för att hålla fast din teori att det är viktigare för Engström att vara några meter före för att sen glo på klockan !!

Var LP hysterisk redan när SE kom fram?

Har du hittat "bilar som körs upp på trottoaren" innan SE kom fram?

Vad bygger du det på?
Citera
2025-06-30, 13:42
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Skulle vara intressant att höra hur Thomas Pettersson tänker nuförtiden. Det här är en betalartikel, men någon som är prenumerant kanske kan berätta lite mer om vad som står där:
Fem år sedan Palme-utpekandet: ”Bröt oss in i Skandiahuset”
Hans avslöjande i magasinet Filter ledde fram till polisens
presskonferens där Skandiamannen Stig Engström pekades ut som
misstänkt Palme-mördare.
Fem år senare försöker Thomas Pettersson distansera sig från
mordmysteriet som dominerat 17 år av hans liv.
Det går sådär.
- Jag tänkte att när jag är klar med det här så släpper jag det. Så har det
inte riktigt blivit. Det har varit svårt, säger Thomas Pettersson, 67, i en
stor intervju med GP.

https://www.gp.se/krim/fem-ar-sedan-palme-utpekandet-brot-oss-in-i-skandiahuset.1b001099-621b-4156-83c8-865d5837c5f8
”Bröt oss in i Skandiahuset”

Har TP "Brutit sig in i Skandiahuset" tillsammans med en medgärningsman?

TP försökte lägga vuxensagan SE bakom sig, men dras ändå med i dåligt sällskap och bryter sig in i Skandiahuset med okänd MedGärningsman.

Undrar om de hittade vapenfett eller vapendelar i Skandiahuset?

Vad kan det finnas för "hemligheter" kvar i Skandiahuset efter den omfattande renoveringen som får en besatt frilansjournalist att bryta sig in där?
Citera
2025-06-30, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Var LP hysterisk redan när SE kom fram?

Har du hittat "bilar som körs upp på trottoaren" innan SE kom fram?

Vad bygger du det på?

Jag bygger ?

Nej detta är när man vill ha Engström att komma ut vid skottögonblicket
Citera
2025-06-30, 13:48
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Jag bygger ?

Det var inte en enda bil som körde upp på trottoaren innan polis och ambulans kom.
Citera
2025-06-30, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Det var inte en enda bil som körde upp på trottoaren innan polis och ambulans kom.

Svängde inte HJ upp lite på trottoaren?

Oavsett så var inte poängen att just bilen kom upp på trottoaren utan snarare att 3st bilar gör U-,svängar och kör upp mot brottsplatsen och att folk springer ut från bilarna..

Detta måste ju ske medans Engström går mot brottsplatsen om han ska hinna se LJ I gränden..
Citera
2025-06-30, 14:02
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Svängde inte HJ upp lite på trottoaren?

Oavsett så var inte poängen att just bilen kom upp på trottoaren utan snarare att 3st bilar gör U-,svängar och kör upp mot brottsplatsen och att folk springer ut från bilarna..

Detta måste ju ske medans Engström går mot brottsplatsen om han ska hinna se LJ I gränden..

E5751-1-A:

Taxibilen ställde sig liksom hindrande framför [Maskat] bil. Taxibilen ställde sig snett med fronten aningen mot trottoaren vid Tunnelgatan.

Då [Maskat] fått stopp på sin bil, vilket han var tvungen att göra, eftersom taxibilen ställde sig hindrande framför honom, så observerade han att det låg en person på gångbanan på Tunnelgatan.

Taxibilen var alltså kvar ute i gatan och ställde sig ”hindrande” framför en bakomvarande bil.

Möjligen att taxibilens främre hörn var framme och nosade på trottoarkanten lite, men HJ har alltså inte ”kört upp” på själva trottoaren. Och hans taxi är återspeglad i SE:s förhör.
Citera
2025-06-30, 14:12
Medlem
Citat:
E5751-1-A:

Taxibilen ställde sig liksom hindrande framför [Maskat] bil. Taxibilen ställde sig snett med fronten aningen mot trottoaren vid Tunnelgatan.

Då [Maskat] fått stopp på sin bil, vilket han var tvungen att göra, eftersom taxibilen ställde sig hindrande framför honom, så observerade han att det låg en person på gångbanan på Tunnelgatan.

Taxibilen var alltså kvar ute i gatan och ställde sig ”hindrande” framför en bakomvarande bil.

Möjligen att taxibilens främre hörn var framme och nosade på trottoarkanten lite, men HJ har alltså inte ”kört upp” på själva trottoaren. Och hans taxi är återspeglad i SE:s förhör.

Men poäng är att han kan berätta en bättre berättelse än det han gör i förhör..

Att han väljer att se på klockan och varken se eller höra något från mordplatsen är märkligt för nu förminskar han faktiskt det han borde se !

Gör han detta för att få ut något ?

Nej jag granskar det noga och där jag och Roerlig skiljer oss helt åt är att jag inte kan se att han ljuger sig till något ?

Han är inte först på brottsplatsen oavsett

Ser inte GM ändå

Framme pga att han står och försöker se sin mörka urtavla vid samma sekund som han ändå varit ..

Jag ser alltså ingen vits med att dribbla sig till något..
Citera
2025-06-30, 14:18
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

De kan ha skymts av reklampelaren?

Nej, vad jag vet så kördes inga bilar upp på trottoaren innan polisen gjorde just det och då borde SE redan kommit fram?
Citera
2025-06-30, 14:22
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Sannolikt förhöll det sig inte så.

Han vet när tåget hemåt från T-Centralen avgår. Det är detta han missar.

Från T-Hötorget till T-Centralen går tre linjer och han är förmodligen inte kunnig om minuttalen. Han uppger också att han inte känner till avgångstiderna. Men han vet ungefär hur lång tid det tar att ta sig från tjänsterummet till T-Centralen.

Det tåg han bör hinna med från T-Hötorget går alltså 23.32. Men han hinner även om han tar nästa avgång. Den innebar dock för snålt tilltagen bytestid (ca 2 minuter) för att man på förhand skulle kunna bespetsa sig på den för byte till sista tåget på den linjen. Men förmodligen skulle han hinna.

Relevanta avgångar T-Hötorget på timme 23 mot T-Centralen: .24 .29 .32 .44 .49 .52

Det är den tokiga 12-minutersluckan efter avgången .32 som gör att SE är i så god tid att åklagaren fann det orimligt. Vilket det alltså inte var.

Alla tunnelbanans linjer gick på samma minuttal från kl. 21, så SE var väl bekant med rutten och förutsättningarna.

Det bör väl noteras att de två minuter som bytet fick ta på T-Centralen innebar att byta plattform.
Dalulven vet att berätta att just rulltrappor ofta blockeras av personer som "går åt fel håll" i rulltrappan.

2 minuter är därför en tid som SE erfarenhetsmässigt visste att var osäker?
Citera
2025-06-30, 14:30
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag bygger ?

Det går faktiskt att spekulera om att SE såg det hela först på långt håll. Uppgiften att han kom fram efter AH och SG tyder på just detta.

SE känner till exempel inte till att både AH och SG kom springande från två olika håll vilket tyder på att SE kom fram lite sent.

SE kan därför inte berätta om sina iakttagelser som skulle placera honom längre från mordplatsen än där han vill påstå att han befann sig.

Ser man SE som ett efterspelsvittne är detta verkligen inte svårt att förklara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in