Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
20 gånger, då är det väl dags att försöka ta till sig saken också?
Ja, han placerar sig närmare händelsen än han i själva verket var. Att det är mycket betydelsefullt för honom att befinna sig intill den och vara närmast först, eller rentav allra först på plats framgår mycket tydligt om man begrundar det han säger i olika sammanhang.
Han har dock vett att inte se den mördare och det mord han aldrig sett och vars utseende och förlopp han inte hade en aning om. Dessutom är det så att han till att börja med inte nämner något om detta. Inte heller i första samtalet med PU där han verkar ligga nära sanningen. Att därefter plötsligt ändra sig och berätta att han i själva verket observerat GM och hela händelsen är givetvis inte tänkbart.
Så att det lite sena vittnet SE hittar på en otrolig historia om hur han missar det dramatiska och högljudda som utspelar sig rakt framför näsan på honom innebär, såvitt jag kan se, inga konstigheter.
Det svårförklarliga är, som vanligt, istället att GM-SE som i panik över att träffas av inslag i signalementen kontaktar PU och lämnar den otroliga historien om klocktittandet som förklaring till att missa det som händer. Han om någon kan ju lämna trovärdiga men förledande uppgifter om förloppet och GM:s utstyrsel. Men han berättar om ett vittne i gränden istället.
Där finns, för tjugoförsta gången, märkligheten som bör kunna ges en förklaring.
Jag har förstått exakt hur du tänker och detta gav bara en bekräftelse på vad jag redan visste om hur du ser på saken...
Problemet med din teori är att du tror att han ser LJ i gränden och då behöver han inte alls mixtra med något utan kan säga exakt som han upplever det...
Det är enligt mig Problemet med din teori enligt mig..
Alltså att han inte behöver hitta på klockan och att han klantigt inte ens bemödar sig att titta upp när skotten kommer !
Han behöver heller inte låtsas att inte se det som händer framför honom på brottsplatsen
Men då brukar du och enough-is-enough beskriva det som vanlig fredag och att folk springer fram till brottsplatsen eller att Lisbeth är hysterisk och att bilar körs upp på trottoaren är alltså inget Engström behöver märka..
Det är ren trams enligt mig för att hålla fast din teori att det är viktigare för Engström att vara några meter före för att sen glo på klockan !!