Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-06-30, 15:46
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Men det är ju den jag ifrågasatte

Det kan först likna det du påstår att Engström vill vara närmare..

Men då syftar du på att Engström bara vill vara lite närmare skottögonblicket och mer poäng än så är det inte ?

Det är en tolkning som med allt annat Engström säger , men att vara så säker som du verkar vara på dina tolkningar förvånar mig lite !

Jag gör som många andra här och överdriver min övertygelse lite för att bryta igenom bruset i tråden.

Har jag tur kommer någon kanske att läsa några av inläggen om dessa inte är allt för intetsägande?

Mycket tyder på att SE ville placera sig närmare mordplatsen i skottögonblicket än han i själva verket var.
Citera
2025-06-30, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag gör som många andra här och överdriver min övertygelse lite för att bryta igenom bruset i tråden.

Har jag tur kommer någon kanske att läsa några av inläggen om dessa inte är allt för intetsägande?

Mycket tyder på att SE ville placera sig närmare mordplatsen i skottögonblicket än han i själva verket var.

Men som du skrivit innan alla vittnen som ljuger är inte GM men några har dock en agenda !

Att bara kategoriskt påstå att Engström bara hittar på saker enbart för att göra sig märkvärdig blir enligt mig något man bara slänger ut sig !

Därav menade jag på att om Engström är på Bohemia iklädd en jacka så hade det varit en märklig lögn av Engström som påstår han var klädd i rock !
Citera
2025-06-30, 16:12
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Men som du skrivit innan alla vittnen som ljuger är inte GM men några har dock en agenda !

Att bara kategoriskt påstå att Engström bara hittar på saker enbart för att göra sig märkvärdig blir enligt mig något man bara slänger ut sig !

Därav menade jag på att om Engström är på Bohemia iklädd en jacka så hade det varit en märklig lögn av Engström som påstår han var klädd i rock !

En del slänger ur sig att SE är en osannolik mördare utan att ha några fakta som tyder på det.

"Alla ska trivas!"
Citera
2025-06-30, 16:18
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Alf Lundin är en bekräftad mytoman som bara sökte uppmärksamhet. Det har han vidgått själv. Ändå sa han inte att han såg mordet eller GM trots att han hade kunnat hitta på det. Han sa bara att han såg en mystisk figur, ungefär som SE också säger att han såg en mystisk figur.

Tre år senare, 1989, kommer Lundin plötsligt på att han nog såg mordet i alla fall. Men inledningsvis sa han alltså inte det, och det är ju väldigt genomskinligt att komma på det i efterhand. SE kanske bara inte var lika korkad som Lundin på den punkten.

En avsevärd skillnad är att SE befann sig utefter GM:s flyktlinje medan denne sprang i trappen.

Så pass nära var aldrig AL. Han kokade soppa på en massmedia-spik.

Det förefaller olikt SE att hålla tillbaka när det skulle bres smör på historien.
Citera
2025-06-30, 16:26
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Behövde han verkligen placera sig närmare?

Han gick strax bakom GM och sneddade vid reklampelaren några sekunder efter denne?

Han var framme och pratade med LP innan hon hade hunnit bli hysterisk?

Han var en av de första på plats och hjälpte till med livräddningen?

Han tittade in mot Tunnelgatan medan GM befann sig i trappen.
Citera
2025-06-30, 16:30
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Behövde han verkligen placera sig närmare?

Han gick strax bakom GM och sneddade vid reklampelaren några sekunder efter denne?

Han var framme och pratade med LP innan hon hade hunnit bli hysterisk?

Han var en av de första på plats och hjälpte till med livräddningen?

Han tittade in mot Tunnelgatan medan GM befann sig i trappen.

Allt tyder på att SE själv tyckte att han behövde det.

Du verkar inte fatta att det SE berättar om är ett steg i denna förflyttning.

Hade SE varit GM skulle så klart mordplatsvittnena redan pekat ut honom som mördaren.
Citera
2025-06-30, 16:38
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Allt tyder på att SE själv tyckte att han behövde det.

Du verkar inte fatta att det SE berättar om är ett steg i denna förflyttning.

Hade SE varit GM skulle så klart mordplatsvittnena redan pekat ut honom som mördaren.

Så han ljuger om att han hörde ett skott, pratade med LP och hjälpte till med livräddningen?

Däremot kan han inte ha ljugit om att han såg LJ.

Du verkar inte fatta att mordplatsvittnena inte såg så mycket. De enda som kunde betrakta GM under en något längre tid än några sekunder, LJ och YN, ger uppgifter som stämmer in på SE.
Citera
2025-06-30, 16:42
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Så han ljuger om att han hörde ett skott, pratade med LP och hjälpte till med livräddningen?

Däremot kan han inte ha ljugit om att han såg LJ.

Du verkar inte fatta att mordplatsvittnena inte såg så mycket. De enda som kunde betrakta GM under en något längre tid än några sekunder, LJ och YN, ger uppgifter som stämmer in på SE.

Jaha. Är det de nötta gamla dubbla måttstockarna som ska luftas i tråden igen?

"Du verkar inte fatta att mordplatsvittnena inte såg så mycket." gäller tydligen bara andra mordplatsvittnen och inte SE.

Mordplatsvittnet SE måste däremot ha sett mängder av detaljer som du fantiserar ihop?
Citera
2025-06-30, 16:46
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
En avsevärd skillnad är att SE befann sig utefter GM:s flyktlinje medan denne sprang i trappen.

Så pass nära var aldrig AL. Han kokade soppa på en massmedia-spik.

Det förefaller olikt SE att hålla tillbaka när det skulle bres smör på historien.

Så varför höll Alf Lundin ”tillbaka” när han kunde hitta på vad som helst?

Lundin var en bekräftad mytoman som hade kunnat hitta på precis vad som helst. Ändå säger han inledningsvis inte att han såg mordet eller GM.

Dubbla måttstockar igen.
Citera
2025-06-30, 16:49
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Så varför höll Alf Lundin ”tillbaka” när han kunde hitta på vad som helst?

Lundin var en bekräftad mytoman som hade kunnat hitta på precis vad som helst. Ändå säger han inledningsvis inte att han såg mordet eller GM.

Dubbla måttstockar igen.

Gjorde han verkligen det?

AL skildrar en person som går efter LOP. En unik iakttagelse.

SE skildrar vad som hände på mordplatsen direkt efter skotten.

Den som av någon anledning håller tillbaka är SE.
Citera
2025-06-30, 16:52
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jaha. Är det de nötta gamla dubbla måttstockarna som ska luftas i tråden igen?

"Du verkar inte fatta att mordplatsvittnena inte såg så mycket." gäller tydligen bara andra mordplatsvittnen och inte SE.

Mordplatsvittnet SE måste däremot ha sett mängder av detaljer som du fantiserar ihop?

Alla mordplatsvittnen utom SE såg något av händelsen och/eller GM?

SE är det enda mordplatsvittne som inte ser någonting?

Han är också det enda mordplatsvittne som ser LJ, medan GM springer i trappen.
Citera
2025-06-30, 16:52
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Jag förstår. Men säger han verkligen att han inte känner till avgångstiderna från Hötorget vid Kungsgatan? För så här säger han på ett ställe i förhöret den 25 april:

Stig Engström: Ja, jag vet att jag bör vara på väg när klockan är halv, och jag lämnar därför rummet 23:15 .

FHL: När är tåget som du planerar att åka med, när går det?

Stig Engström: Det går någon minut över halv.

FHL: Och du hade liksom, jag skall hinna med tåget?

Stig Engström: Ja.

FHL: Några minuter över halv, varifrån?

Stig Engström: Jag är tvungen och springa till tunnelbanenedgången vid Kungsgatan eftersom tunnelbanenedgången vid Tunnelgatan stänger relativt tidigt på eftermiddagen, någon gång vid sex, sju-tiden. Vid sju-tiden tror jag, sju, åtta-tiden.
Han säger alltså att tåget vid Kungsgatan går ”någon minut över halv”. Det låter ju ganska exakt och borde syfta på avgången 23:32?

Kanske det. Jag fäste mig främst vid det som rörigt uppges i slutet av samma förhör, att han inte har något "sån där minutschema" för tunnelbanan, men går han en halvtimme innan brukar det gå bra.

Han har en uppfattning om ungefär hur det förhåller sig, men vet kanske inte tiderna på minuten.

Om man ska fästa sig vid ordalydelser, så kan han inte ha missat "sista tunnelbanan" vid T-Hötorget. Där gick tågen alla dagar till efter kl. 02. Han kan däremot ha missat en avgång där som innebär att han inte hinner med sitt tåg från T-Centralen. Den avgången gick från T-Hötorget kl. 23.44. Det utesluter inte att SE tror att det gäller föregående avgång.

Citat:
Det bör väl noteras att de två minuter som bytet fick ta på T-Centralen innebar att byta plattform.
Dalulven vet att berätta att just rulltrappor ofta blockeras av personer som "går åt fel håll" i rulltrappan.

2 minuter är därför en tid som SE erfarenhetsmässigt visste att var osäker?

Nej, han kunde byta rakt över plattform. 2-3 minuter bytestid bör för det mesta räcka. Men det innebär knappast betryggande marginal till sista tåget, särskilt som tunnelbanan var långt ifrån lika punktlig som idag. Makarnas tåg, exempelvis, var två och en halv minuter sent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in