2025-06-29, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
SE kan ha tittat på något avsnitt av Columbo eller Beretta och snappat upp lite om polisarbete på tv. Då kan nog SE trott att det var riskfritt att springa efter poliserna i gränden. (Det var Robert Blake som var mördaren i verkligheten, inte Peter Falk.)

Lite som att köra bakom en plogbil på vintern, man förväntar sig inte djup snö då....

Det blev alltså lite svårt att få ihop harig och sen känna att gränden var säkrad på några sekunder efter att polisen sprang !

Sen när han just gått in på Bohemia så kommer han alltså på att han istället kan gå till sin arbetplats på Skandia

Det är alltså teorin om Bohemia som vittne ?

Du har aldrig funderat på att Engström kan komma till Bohemia från ett annat håll?
Citera
2025-06-29, 23:10
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jo men det betyder ju ff inte att Gränden är säkrad utan att det inte hänt något med YN

Då skulle alltså Engström tänka att när han ser YN att nu är jag tillräckligt trygg att själv gå in I gränden ?

Då börjar han isåfall gå när YN är framme för dom möter väl inte varann I gränden ?

Då lämnar Engström 23:27 och är framme vid Bohemia 23:28 och går in och sätter sig och lämnar igen ca 23:32 för att han ångrar hela idén?

Sen traskar tillbaka till brottsplatsen och sen till Skandia?

Nu kan faktiskt efterspelsvittnet SE haft en liten och smidig finkalibrig pistol i handledsväskan som självförsvar och tyckte kanske inte att gränden var så farlig eftersom han var beväpnad?
Citera
2025-06-29, 23:12
Medlem
Citat:
Var kommer uppgiften ifrån om att SE satt ned när han drack kaffet?

Receptionsdisken var ganska hög så den inbjöd till att stå och dricka sitt kaffe vid den.

Där gick det också att ställa upp en telefon som SE kunde använda för att ringa hem.

Om väktarna inte hade uppsikt på Engström efter att han blev insläppt så är allt möjligt...
Citera
2025-06-29, 23:13
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Om väktarna inte hade uppsikt på Engström efter att han blev insläppt så är allt möjligt...

Nej, Roland kunde se att SE inte använt sitt eget kort för att komma längre in i byggnaden.

Så enda möjligheten var att väktarna tryckt in honom genom den inre dörren. Men något sådant nämner de inte.

Märklig sak att inte nämna på två långa jätteförhör. Jag tycker det känns tveksamt om det ens hänt.
Citera
2025-06-29, 23:13
Medlem
Citat:
Jag frågade om vad källan var till det. Men vi kan hitta på att SE var upp till sitt rum.

För mig betyder det ingenting i själva skuldfrågan.

Nej, vilken betydning skulle det ha, att Engström springer runt obevakad i arbetslokalerna några minuter efter att någon med hans signalemente har skjutit landets statsminister.

Du är ytterst kapabel U, men någon åklagare kommer du aldrig bli.

Du är mer en advokat-typ du.
Citera
2025-06-29, 23:17
Medlem
Citat:
Nu kan faktiskt efterspelsvittnet SE haft en liten och smidig finkalibrig pistol i handledsväskan som självförsvar och tyckte kanske inte att gränden var så farlig eftersom han var beväpnad?

Ställ upp hela din teori ang Bohemia med tider och allt så får jag granska det närmare !

Vilka signalement hade mannen på Bohemia?
Citera
2025-06-29, 23:18
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det blev alltså lite svårt att få ihop harig och sen känna att gränden var säkrad på några sekunder efter att polisen sprang !

Sen när han just gått in på Bohemia så kommer han alltså på att han istället kan gå till sin arbetplats på Skandia

Det är alltså teorin om Bohemia som vittne ?

Du har aldrig funderat på att Engström kan komma till Bohemia från ett annat håll?

Det finns en bättre förklaring.
SE kommer fram lite sent och ser LJ i gränden dit LP pekat.

Kaos utbryter på mordplatesn. SE håller sig i bakgrunden, men hör LP säga "mörkblå täckjacka".

Polisen dyker upp och springer in i gränden.

GS är brysk mot LP.

SE går till Bohemia för att samla tankarna.

SE bestämmer sig för att prata med polisen och lämna sitt vittnesmål.

Polisen frågar SE om han sett mördaren.

SE nekar till detta i "förhöret" och blir "avsnäst" av polisen.

SE tittar på sin klocka med mörk urtavla och tror att han kan hinna med tåget från Hötorget 23.32.

SE lunkar iväg mot Kungsgatan men missar tåget vid Hötorgets station och går tillbaka till Skandia 23.40

Inget mordplatsvittne kommer ihåg SE.
Citera
2025-06-29, 23:20
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Vad är det som blir möjligt då?

Hur ska vi fantisera här?
Citera
2025-06-29, 23:20
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Jo men det betyder ju ff inte att Gränden är säkrad utan att det inte hänt något med YN

Då skulle alltså Engström tänka att när han ser YN att nu är jag tillräckligt trygg att själv gå in I gränden ?

Då börjar han isåfall gå när YN är framme för dom möter väl inte varann I gränden ?

Då lämnar Engström 23:27 och är framme vid Bohemia 23:28 och går in och sätter sig och lämnar igen ca 23:32 för att han ångrar hela idén?

Sen traskar tillbaka till brottsplatsen och sen till Skandia?

AZ nämner att de stöter på en tjock kille med rock på mordplatsen. Kan vara SE, som då börjar gå.

Jag tänker mig att han någon gång efter Bohemia går till tunnelbanan som gick 23:32. Kommer dit 23:33 men väntar några minuter till för säkerhets skull om tåget skulle vara sent (det fanns ju inga elektroniska tavlor då). Sedan lämnar han stationen 23:38 och går direkt till Skandia.
Citera
2025-06-29, 23:27
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
AZ nämner att de stöter på en tjock kille med rock på mordplatsen. Kan vara SE, som då börjar gå.

Jag tänker mig att han någon gång efter Bohemia går till tunnelbanan som gick 23:32. Kommer dit 23:33 men väntar några minuter till för säkerhets skull om tåget skulle vara sent (det fanns ju inga elektroniska tavlor då). Sedan lämnar han stationen 23:38 och går direkt till Skandia.

Mycket talar för det. YN beskrev även den verkliga mördaren på DBG som "satt" så hennes kroppsuppfattning efter några glas vodka skiljer sig från de andra mordplatsvittnena där faktiskt.
Citera
2025-06-29, 23:32
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna

SE berättar för några kollegor på Skandia att han sprang bort till Kungsgatan. Han uppger att det var för att försöka stoppa en ambulans, men det är nog troligare att han försökte hinna med tåget och missade det som du skriver.
Citera
2025-06-29, 23:32
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
SE berättar för några kollegor på Skandia att han sprang bort till Kungsgatan. Han uppger att det var för att försöka stoppa en ambulans, men det är nog troligare att han försökte hinna med tåget och missade det som du skriver.

Henry Olofsson:

Och sedan ville han låna telefonen och ringa hem till sin fru och meddela att han kommer försent hem då för han missade sista T-banan och skulle ta nattbuss hem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in