Citat:
Ursprungligen postat av
kroppskultur
Här måste jag tjafsa mot lite, om de är något man kan göra med AI så det nog att göra dem just oförutsägbara, en AI slår te.x. deep blue, datorn som var först med att besegra en stormästare i schack med att lära sig själv och slå just mänsklig förutsägbarhet
Just "Deep Blue" är inte en riktigt bra AI att jämföra med. Dels är schack extremt förutsägbart i inledningsskedet, (gambitbiblioteken) dels använde Deep Blue beräkningsstyrka för att spela igenom ett stort antal iterationer när partiet väl hettade till (människan har "vett" på att inte exploatera uppenbart dåraktiga drag). Jag tror heller inte att det finns dokumenterat att någon modern AI har presterat bättre i schack, även om det finns utmärkta schackautomater.
Problemet för et "stridspilotAI är att fatta beslut snabbt och med litet information. Sedan kan AI tränas långt i mönsterigenkänning (beteende, metod,) och kan ge snabb respons, men det är troligen fortfarande så att en mänsklig pilot kan prestera "bättre" i en tävlingssituation. AI behöver tid för att vara "påhittig" och intuition och oväntade drag är inte deras starka sida. Men var detta landar (hehe) är ju inte lätt att veta.
Jag tror att AI kommer att användas stort för att avlasta piloten så att denne är på topp när det behövs som bäst, och i "Loyal Wingman"-rollen passar det troligen bra med en orädd, lydig AI-pilot som kan riskeras utan att skapa känslomässiga problem i befälskedjan.