2025-06-25, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Linn hänger nu ut läkaren med namn på Facebook.

Bifogat är en bild där läkarens namn framgår. På inlägget följer diverse kommentarer om vad man skulle ha gjort med läkaren om man själv hade blivit drabbad.

Linn förstår verkligen inget. Har man på sig att visa på att man dragit ner på sitt drickande är det inte relevant hur många låga prover man har, det är förekomsten av för höga prover som är det viktiga. Ansvarslöshetens fula tryne igen. Rattfyllot skulle kunna hävda något typ "Jag har bara blivit ertappad med rattfylleri en gång det senaste året, majoriteten av mina körningar har jag INTE blivit ertappad. Varför tar ni inte hänsyn till alla dessa som är >99% av gångerna?"
Det är väl bra då kan ju läkaren bemöta kritiken
Hon har väl också ett ansvar
2025-06-25, 18:37
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milla2025
Det är väl bra då kan ju läkaren bemöta kritiken
Hon har väl också ett ansvar

Läkaren har inte gjort något fel. Det är Linn som inte klarat av att dra ner på drickandet.
2025-06-25, 18:47
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
OK du kan alltså inte svara utan bara klagar ospecificerat. Jag har skrivit flera gånger vad Linn själv sagt på bl.a. Facebook, helt sanningsenligt från min sida. Om du anser att något är felaktigt måste du vara konkret och inte komma med ogrundade och svepande anklagelser.
Nej, det är väl specificerat hur du sprider påhittade uppgifter om Linn på ett sätt som är kränkande för henne och hennes läkare (se historiken i tråden). Det är förtal. Linns läkare har intygat att det varken funnits något beroende eller något missbruk. Den uppfattning som Linn och läkarna framfört är att körkortet aldrig borde ha dragits in. Du försvarar Transportstyrelsen och sprider påhittade uppgifter.
2025-06-25, 18:49
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Läkaren har inte gjort något fel. Det är Linn som inte klarat av att dra ner på drickandet.
Du har ingen aning om hur mycket hon har druckit och när.
2025-06-25, 18:52
Medlem
Citat:
Det är det här som människor som du aldrig någonsin kommer att fatta, allt för många med så svartvit/snäv anal onormal verklighetsuppfattning som ni har sitter på beslutande positioner i samhället.
Totalt utan kontakt med hur vanligt folk reagerar, vad dom känner ilska för och inte minst hur dom kommer att agera mot någon som behandlar dom orättvist och illa.

Läkare utan empati och speciellt Transportstyrelsen har nu öppnat upp Pandoras Ask.
Missnöjet med Peth testerna vars konsekvenser nu skickar hyggligt vanligt folk utan tidigare kontakt med myndigheter, polis, rättsväsende som makar, pappor, mammor, kusiner etc i misär och olycka nör dom blir av med både körkort och jobb.
Det enda dom gjort är att ha druckit alkohol på en nivå som är mångdubbelt lägre än i vad övriga EU länder gör.
Samtidigt som samhället inte mäktar med den importerade brottsligheten som spränger och mördar dagligen.

Jag är rädd för att vi inte är långt borta från någon våldsam händelse från dom som drabbats av Transportstyrelsens häxjskt.
Senast redigerad av 155bb12 2025-06-25 kl. 19:33.
2025-06-25, 18:58
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Linn förstår verkligen inget. Har man på sig att visa på att man dragit ner på sitt drickande är det inte relevant hur många låga prover man har, det är förekomsten av för höga prover som är det viktiga. Ansvarslöshetens fula tryne igen. Rattfyllot skulle kunna hävda något typ "Jag har bara blivit ertappad med rattfylleri en gång det senaste året, majoriteten av mina körningar har jag INTE blivit ertappad. Varför tar ni inte hänsyn till alla dessa som är >99% av gångerna?"
Du avslöjar dig själv som en mycket störd person som inte kan sluta förtala Linn och sprida lögner i tråden. Hon hade förstås ingen aning om att hennes körkort skulle dras in när hon skickade in sin ansökan om körkortstillstånd för C-körkort. Att du fortsätter att spamma tråden på detta störda sätt är helt oacceptabelt.
2025-06-25, 19:05
Medlem
Var på nyanställningsundersökning där dem tog alkoholprov via blodprov.

Har fått ett mail där läkaren skriver
Citat:
Jag har fått svar på de prov du tog i samband med nyanställningsundersökningen och vill återkoppla dessa till dig innan din arbetsgivare får dessa.

Är detta vanligt att man blir kontaktad först? Festat en del nu under sommaren
2025-06-25, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 155bb12
Så här skriver ordföranden för Läkarförbundet Sofia Rydgren.
Samtidigt som dom krossar människors liv som aldrig kört rattfulla.
Fy fan vilket hyckleri.

Läkarförbundet
31 augusti 2023 ·
Vår ordförande Sofia Rydgren Stale skriver:

Idag presenterade regeringen tilläggsdirektiven till den utredning där bland annat frågan om anmälningsplikt ingår. Utredaren ska lämna förslag på hur lagstiftningen ska kunna ändras så att (vissa?) offentliganställda ska ges en lagstadgad skyldighet att rapportera personer som lever i Sverige utan tillstånd. Utredaren ska också undersöka vilka konsekvenser det skulle kunna få för oss om vi inte följer denna skyldighet.

❗️ Jag blev läkare för att bota människor, inte anmäla dem.

Även om regeringen höll öppet för att det kan finnas vissa ömmande situationer (exempelvis inom sjukvården) där undantag kan göras känner jag ändå en stor ilska och oro över att man i Sverige 2023 ens tillsätter en sådan här utredning. För jag vidhåller min kritik. Jag tycker inte att man ska gå vidare med utredningsförslaget, det hör inte hemma i vården eller i ett demokratiskt samhälle.

❗️ Jag blev läkare för att stötta människor, inte övervaka dem.

Som läkare ska jag alltid ha patientens hälsa som det främsta målet och om möjligt bota, ofta lindra och alltid trösta. Som läkare ska jag aldrig frångå principen om människors lika värde och aldrig utsätta en patient för diskriminerande behandling eller bemötande. Detta får varje blivande läkare lära sig på läkarutbildningen och det står också i Läkarförbundets etiska regler. Och det är etiska principer som både jag och mina kollegor tar mycket allvarligt på och som vi har förbundit oss att följa. Jag kan omöjligt se hur en lag om anmälningsplikt ska kunna förenas med dessa viktiga etiska regler.

Utredaren ska, enligt regeringens direktiv, granska frågan förutsättningslöst och objektivt och ta hänsyn till Barnkonventionen och andra internationella konventioner som Sverige förbundit sig att följa. Jag förutsätter därför att utredningens slutsatser landar i det för mig helt uppenbara – en lag som straffar vårdpersonal om de inte anmäler vårdsökande nödställda människor är ett mycket dåligt och omänskligt förslag.

❗️Jag blev läkare för att hjälpa människor, låt mig fortsätta med det
Ojdå, tror det blev eventuellt lite fel med denna.

Rubriken på denna är: jag är läkare, inte gränspolis!

Samtidigt som hon är verksam i skåne där man Peth testar flitigast, så en PEth polis har hon inget emot o vara, inom PEth kan hon jaga människor, men inte jaga papperslösa.
2025-06-25, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MakkaPappa
Var på nyanställningsundersökning där dem tog alkoholprov via blodprov.

Har fått ett mail där läkaren skriver

Är detta vanligt att man blir kontaktad först? Festat en del nu under sommaren
Hur mycket jag än är emot dom kränkande Peth testerna och vill stoppa dom.
Så har jag respekt och förståelse för att arbetsgivare vill använda sig av det.
Det är en helt annan sak att söka ett arbete där Peth tester krävs än att oseriösa läkare anger sina egna patienter när dom söker vård för ryggvärk.
Då är det frivilligt när man söker ett jobb där Peth tester krävs.
Senast redigerad av 155bb12 2025-06-25 kl. 19:42.
2025-06-25, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Ojdå, tror det blev eventuellt lite fel med denna.

Rubriken på denna är: jag är läkare, inte gränspolis!

Samtidigt som hon är verksam i skåne där man Peth testar flitigast, så en PEth polis har hon inget emot o vara, inom PEth kan hon jaga människor, men inte jaga papperslösa.
Instämmer, men det verkar som Dalarna är värst i klassen, otippat? Not
Mitt tidigare inlägg.

Det är nog en större skandal bakom politikernas tystnad angående Transportstyrelsen.

Labbläkaren Göran Schedvin är mycket kritiskt till hur Peth testernas resultat används och vilka konsekvenser det får skötsamma människor.
Han har börjat sammanställa hur olika regioner/vårdcentraler hanterar Peth testerna.
Det kommer bli mycket intressant att se slutresultatet.

En region, Dalarna sticker ut rejält, och det råkar att vara där som Transportstyrelsen har sitt säte.
Där är flera läkare både anställda av regionen och av Transportstyrelsen och sitter alltså på dubbla stolar.
Skulle landets alla vårdcentraler testa lika mycket som dom fem största användarna i Dalarna skulle Peth testerna kosta samhället en halv miljard om året.
2025-06-25, 19:46
Avslutad
Citat:
Det beror på att det inte finns någon skandal. 40 fall 2024 som enbart baserades på PEth-prover över 0,3 och utan läkarutlåtande, varav majoriteten av värdena var betydligt högre än 0,3. En höna av en fjäder.

Ansvarslösheten lyser med sitt fula tryne. Varför kan man inte kräva att den som får ett första prov över 0,3 drar ner på drickandet för att få ner värdena framåt och klara körkort och jobb? Linn klarade inte detta och skyllde ifrån sig på Transportstyrelsen. Vi måste ha ett system som kräver att den enskilde tar ansvar för sina egna handlingar.

Du "glömmer bort" att Transportstyrelsens egna läkare sätter diagnoser, "hittepådiagnoser" och lägger till "övriga omständigheter" som gör att de inte räknas in i de 40 fallen... deras egen statistik är inte ens värd kattpiss.
2025-06-25, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du avslöjar dig själv som en mycket störd person som inte kan sluta förtala Linn och sprida lögner i tråden. Hon hade förstås ingen aning om att hennes körkort skulle dras in när hon skickade in sin ansökan om körkortstillstånd för C-körkort. Att du fortsätter att spamma tråden på detta störda sätt är helt oacceptabelt.
Enligt bedömande läkare hade hon ett riskbruk, dvs visst hade Linn problem med spriten.

Hennes tester starta 2023 hösten isamband med anställningen, våren 2024 skickades provsvaren in till TS, juli 8 återkalla TS körkortet.

Det är en lång tidslinje Linn testas under, hon hade uppenbart problem med alkohol, vi vet 5 värden var höga under denna tid, över 20 tester utfördes.
Bedömning bör hamna vart TS bekräftade ett missbruk, spec när Linn var medveten om PEth testerna då det är ett krav vid hennes anställning.
Utöver det försökte läkare med 15-metoden för att Linn skulle förstå sitt alkoholintag.

Tycker inte man ska skönmåla något med Linn, hon hade uppenbart problem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in