2025-06-25, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bosse-kaka
Den bittra sanningen är nog att väldigt många i Sverige har ett riskbruk av alkohol även om de förnekar det själva.
Den bittra sanningen är att hälften av befolkningen har lägre IQ än genomsnittet.
2025-06-25, 17:25
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Den bittra sanningen är att hälften av befolkningen har lägre IQ än genomsnittet.

Så blir det ju per definition. Men det blir ju inte direkt bättre av att man super ner sig och försämrar sina funktioner. Man ser vilka som skriver upprört om PEth, det är uppenbart att flertalet ligger på nedre halvan.
2025-06-25, 17:27
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bosse-kaka
Den bittra sanningen är nog att väldigt många i Sverige har ett riskbruk av alkohol även om de förnekar det själva.

Bittert för dig kanske.

Så länge de kör bil nyktra, och har sina funktioner i behåll är det väl bara att tuta och köra?
2025-06-25, 17:29
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Ett snitt på ~1,26 µmol/L PEth bland 142 rattfyllon talar ju ändå för att Transportstyrelsens 0,3 är löjligt lågt satt om man nu ändå envisas med att ha ett gränsvärde över huvud taget.

Nej inte alls för rattyfylleri och nedsatta kognitiva funktioner är två olika saker. Vid upptäckt rattfylleri är det redan för sent, någon kanske dött eller blivit skadad för livet dessutom. PEth>0,3 syftar till att upptäcka och få personerna att sluta köra bil med förhöjd risk tills man fått ordning på sitt drickande och alltså undvika olyckor med eller utan rattfylleri.
2025-06-25, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Ett snitt på ~1,26 µmol/L PEth bland 142 rattfyllon talar ju ändå för att Transportstyrelsens 0,3 är löjligt lågt satt om man nu ändå envisas med att ha ett gränsvärde över huvud taget.

Jag tycker iofs att det är intressant att de nämnde 700 ng/mL (~1.0 µmol/L) PEth som gränsvärde för att indikera om det skulle kunna vara aktuellt med ett körkortsingripande.

Men visst, studien visar inget om hur (o)lämplig någon är att inneha ett körkort baserat på PEth-värden.

Jag tolkar ”driving aptitude assessment” som att man vid 700 ng/mL förslagsvis kan bli utredd för alkoholskador.
2025-06-25, 17:54
Medlem
Det är märkligt tyst från dom politiska partierna angående Peth skandalen.
Jag har svårt att tro att dom gillar det, det är nog något annat som håller deras kritik borta.
Både Aftonbladet och Expressens ledarsidor fördömer kraftigt Transportstyrelsen häxjakt på människor.
Jag tror det är något ännu värre som ska döljas som ännu inte har kommit fram i debatten.
Då får vi ta till fula knep i stället för att stoppa Peth testerna.

Många beslutsfattare, läkare och politiker dricker mycket alkohol.
Att samla information om dom och anmäla dom till sociala myndigheter och transportstyrelsen skulle nog få fart på beslut nya regler för Peth tester.
Då gäller det att inte bara anmäla utan att ha bevis för hög alkoholkonsumtion.
Gärna på riksdagspolitiker.
Senast redigerad av 155bb12 2025-06-25 kl. 17:59.
2025-06-25, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 155bb12
Jag har svårt att tro att dom gillar det, det är nog något annat som håller deras kritik borta.
Både Aftonbladet och Expressens ledarsidor fördömer kraftigt Transportstyrelsen häxjakt på människor.
Jag tror det är något ännu värre som ska döljas som ännu inte har kommit fram i debatten.
Då får vi ta till fula knep i stället för att stoppa Peth testerna.

Många beslutsfattare, läkare och politiker dricker mycket alkohol.
Att samla information om dom och anmäla dom till sociala myndigheter och transportstyrelsen skulle nog få fart på beslut nya regler för Peth tester.
Då gäller det att inte bara anmäla utan att ha bevis för hög alkoholkonsumtion.
Gärna på riksdagspolitiker.
Obligatorisk provtagning av Riksdagens ledamöter för PEth och narkotika, där resultaten blir offentlig handling. Kommer de aldrig att rösta för.
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Så blir det ju per definition. Men det blir ju inte direkt bättre av att man super ner sig och försämrar sina funktioner. Man ser vilka som skriver upprört om PEth, det är uppenbart att flertalet ligger på nedre halvan.
Tror du att du själv ligger i den övre halvan, tillsammans med dina 20000 par finska enäggstvillingar?
2025-06-25, 18:11
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 155bb12

Det beror på att det inte finns någon skandal. 40 fall 2024 som enbart baserades på PEth-prover över 0,3 och utan läkarutlåtande, varav majoriteten av värdena var betydligt högre än 0,3. En höna av en fjäder.

Ansvarslösheten lyser med sitt fula tryne. Varför kan man inte kräva att den som får ett första prov över 0,3 drar ner på drickandet för att få ner värdena framåt och klara körkort och jobb? Linn klarade inte detta och skyllde ifrån sig på Transportstyrelsen. Vi måste ha ett system som kräver att den enskilde tar ansvar för sina egna handlingar.
2025-06-25, 18:16
Medlem
Det är nog en större skandal bakom politikernas tystnad angående Transportstyrelsen.

Labbläkaren Göran Schedvin är mycket kritiskt till hur Peth testernas resultat används och vilka konsekvenser det får skötsamma människor.
Han har börjat sammanställa hur olika regioner/vårdcentraler hanterar Peth testerna.
Det kommer bli mycket intressant att se slutresultatet.

En region, Dalarna sticker ut rejält, och det råkar att vara där som Transportstyrelsen har sitt säte.
Där är flera läkare både anställda av regionen och av Transportstyrelsen och sitter alltså på dubbla stolar.
Skulle landets alla vårdcentraler testa lika mycket som dom fem största användarna i Dalarna skulle Peth testerna kosta samhället en halv miljard om året.
2025-06-25, 18:23
Medlem
Citat:
Vi måste ha ett system som kräver att den enskilde tar ansvar för sina egna handlingar.
Ja, läkarna som anger och tjänstemännen på Transportstyrelsen kommer garanterat få ta ansvar för sina handlingar.
2025-06-25, 18:28
Medlem
fakbabs avatar
Linn hänger nu ut läkaren med namn på Facebook.

Citat:
Äntligen har jag ett namn på personen som förstört mitt liv.
Hävdar att jag ”ej slutat dricka mellan provtagningarna”. Här har handläggaren ENDAST BIFOGAT MINA FÖRHÖJDA PROVER. Man bifogar EJ mina låga provsvar TAGNA I MELLAN de förhöjda som bevisar att jag EJ dricker i mellan.
Denna läkare verkar INTE fått läsa mitt LÄKARINTYG utan gör en bedömning utifrån handläggare Laila Lundgrens formulering där hon radar upp endast mina förhöjda peth. 90% av mina provsvar som är i LÄGSTA referens redovisas EJ.
Slutar aldrig förvånas av denna korrupta myndighet. Det fullständigt KOKAR i mig

Bifogat är en bild där läkarens namn framgår. På inlägget följer diverse kommentarer om vad man skulle ha gjort med läkaren om man själv hade blivit drabbad. En person skriver:

Citat:
Om jag fått namn skulle jag veta vad jag skulle göra.

och

Citat:
Blir väl bara en notis för det skjuts ändå en hel del i detta land?

Linn förstår verkligen inget. Har man på sig att visa på att man dragit ner på sitt drickande är det inte relevant hur många låga prover man har, det är förekomsten av för höga prover som är det viktiga. Ansvarslöshetens fula tryne igen. Rattfyllot skulle kunna hävda något typ "Jag har bara blivit ertappad med rattfylleri en gång det senaste året, majoriteten av mina körningar har jag INTE blivit ertappad. Varför tar ni inte hänsyn till alla dessa som är >99% av gångerna?"
Senast redigerad av fakbab 2025-06-25 kl. 18:34.
2025-06-25, 18:31
Medlem
Citat:
Linn hänger nu ut läkaren med namn på Facebook.

Bifogat är en bild där läkarens namn framgår. På inlägget följer diverse kommentarer om vad man skulle ha gjort med läkaren om man själv hade blivit drabbad.

Linn förstår verkligen inget. Har man på sig att visa på att man dragit ner på sitt drickande är det inte relevant hur många låga prover man har, det är förekomsten av för höga prover som är det viktiga. Ansvarslöshetens fula tryne igen. Rattfyllot skulle kunna hävda något typ "Jag har bara blivit ertappad med rattfylleri en gång det senaste året, majoriteten av mina körningar har jag INTE blivit ertappad. Varför tar ni inte hänsyn till alla dessa som är >99% av gångerna?"
Härligt, karma.
Det skall nog lära oseriösa läkare att inte jävlas med sina egna patienter.
Låt äkta läkare som bryr sig om sina patienter som t ex Göran Schedvin lära sina kollegor lite mänsklighet.

Min framtidsspaning om att vårdcentralerna, speciellt dom privata snart kommer stoppa Peth tester kommer allt närmare.
Bra, självsanering av oseriösa läkare som anger sina egna patienter.
Senast redigerad av 155bb12 2025-06-25 kl. 18:37.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in