• 1
  • 2
2025-06-25, 12:08
Medlem
Monerokungens avatar
Jag har lagt upp tre saker till försäljning:

En säng jag köpte för 76 000 kr, använd i 3 veckor – säljer för 33 000 kr.
Folk erbjuder 10 000 kr.
En Rolex, marknadsvärde minst 215 000 kr – jag lägger ut den för 200 000.
Folk kastar ur sig 150–160 trots att jag har full koll på värdet.
Min bil är ute för 30 000 kr under billigast på marknaden.
Jag får bud på halva priset – ofta från privatpersoner.
Bilfirmor erbjuder mer.
Vad är det här? Många verkar leva på avbetalning, men går ändå runt i märkeskläder och fejkklockor för att se rika ut. Men när det gäller riktiga värden – då försöker man pruta som om det vore en loppis.

Jag har alltid betalat kontant, aldrig prutat, aldrig tvekat. När jag köpte bilen provkörde jag den inte ens. Jag tog en snabb titt och betalade direkt.

Visst, en del tycker att pruta är "lite kul". Men ärligt – om du inte har råd, varför ens försöka förnedra dig själv med oseriösa bud? Det är som att kliva in i en visning för en lägenhet i Karlatornet för 15 miljoner och erbjuda 1,5.

Det handlar inte om pengarna – jag bryr mig inte om 50 eller 100 tusen hit eller dit.
Det handlar om respekt.
Och självrespekt.

Sån prutning hör hemma i mellanöstern. Inte i Sverige.

Hade förstått om jag lagt ut mina saker dyrt. Men jag ligger betydligt under alla andra.
Citera
2025-06-25, 12:12
Medlem
MrDonutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen

Folk erbjuder 10 000 kr.
Bilfirmor erbjuder mer.
Vad är det här? Många verkar leva på avbetalning, men går ändå runt i märkeskläder och fejkklockor för att se rika ut. Men när det gäller riktiga värden – då försöker man pruta som om det vore en loppis.

Jag har alltid betalat kontant, aldrig prutat, aldrig tvekat. När jag köpte bilen provkörde jag den inte ens. Jag tog en snabb titt och betalade direkt.

Visst, en del tycker att pruta är "lite kul". Men ärligt – om du inte har råd, varför ens försöka förnedra dig själv med oseriösa bud? Det är som att kliva in i en visning för en lägenhet i Karlatornet för 15 miljoner och erbjuda 1,5.

Det handlar inte om pengarna – jag bryr mig inte om 50 eller 100 tusen hit eller dit.
Det handlar om respekt.
Och självrespekt.

Hade förstått om jag lagt ut mina saker dyrt. Men jag ligger betydligt under alla andra.

Lär dig göra affärer istället för gnälla på dom som kan.
Citera
2025-06-25, 12:13
Medlem
Citat:

Folk erbjuder 10 000 kr.
Bilfirmor erbjuder mer.

Det handlar om respekt.
Och självrespekt.

De som har bra med pengar sitter antagligen inte och kollar efter begagnade sängar på blocket?
Citera
2025-06-25, 12:14
Medlem
zombie-nations avatar
Det är ju du som inte har pengar eftersom du vill sälja saker. De vet det och kollar hur desperat du är. De är inte dina vänner, LoL.
Citera
2025-06-25, 12:14
Medlem
Citat:

Folk erbjuder 10 000 kr.
Bilfirmor erbjuder mer.

Det handlar om respekt.
Och självrespekt.

Bönder har pengar och Rolexklockor är de inte intresserade av. Jag tror det är nån annan kategori av människor du råkat ut för.
Citera
2025-06-25, 12:16
Medlem
Tomtekukars avatar
Låter som om Skatteverket, KFM och polisen borde granska TS. Hur har DU finansierat inköpen av dessa varor du nu måste sälja?
Citera
2025-06-25, 12:17
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Citat:

Japp, och nu sitter du här med dina osålda prylar bland alla fattiga orten slödder.

Ja som du säger köper folk gärna grejer i butik dyrt, för de kan använda krediter/lån, men privat handel är det skambud som gäller.
Senast redigerad av MrSwedeGliderRunt 2025-06-25 kl. 12:19.
Citera
2025-06-25, 12:26
Medlem
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDonuts
Lär dig göra affärer istället för gnälla på dom som kan.
Du får lära mig. Kanske bättre att skänka bort det.

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det är ju du som inte har pengar eftersom du vill sälja saker. De vet det och kollar hur desperat du är. De är inte dina vänner, LoL.
Nej jag har inga pengar helt rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Låter som om Skatteverket, KFM och polisen borde granska TS. Hur har DU finansierat inköpen av dessa varor du nu måste sälja?
Jag tycker det med. Om du kan få KFM skatteverket och polisen ta min förmögenhet från min ledger så blir jag djupt imponerad Jag har ca 30k på revolut. Och xx Miljoner på min ledger. Men ge du tips.

Citat:
Ursprungligen postat av Skitipottan
Då vet vi att du är miljonär.. eller inte.
Precis så

Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Japp, och nu sitter du här med dina osålda prylar bland alla fattiga orten slödder.

Ja som du säger köper folk gärna grejer i butik dyrt, för de kan använda krediter/lån, men privat handel är det skambud som gäller.

Njaa fattig vetefan. Jag är mest nyfiken hur svenskar som är så hatiska mot folk från mellanöstern är nästan värre än dom från mellanöstern.
Citera
2025-06-25, 12:33
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
De som har bra med pengar sitter antagligen inte och kollar efter begagnade sängar på blocket?
Detta är svaret på TS fråga.

De som surfar och bevakar begagnat-annonser är de som vill göra en så bra affär som möjligt. Dvs betala så lite det går, för så mycket de kan få.

Det borde vara självklart att det knappt finns en enda människa, varken rik eller medelklass, som vill betala mer än 10,000 för någons begagnade säng.
Det spelar ingen roll att den kostade 70,000 ny, den tappade nästan allt värde så fort du började använda den.
Har man råd med en säng för 30,000 så köper man inte en begagnad, även om den kostat det dubbla.

TS jämförelse med att bjuda 1,5 miljoner för en 15 miljonerslägenhet, tycker jag faller platt, eftersom han inte blivit erbjuden en tiondel av värdet.
Det är snarare som att någon erbjuder strax över 10-11 miljoner för en 15 miljonerslägenhet. Det är allt annat är dumt och "förnedrande", om du faktiskt får lägenheten för det priset.

Begagnatmarknaden är köparnas marknad, inte säljarnas.
Om man som säljare, förväntar sig att få "top dollar" för sina begagnade prylar, så är man helt fel ut.
Citera
2025-06-25, 13:01
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Detta är svaret på TS fråga.

De som surfar och bevakar begagnat-annonser är de som vill göra en så bra affär som möjligt. Dvs betala så lite det går, för så mycket de kan få.

Det borde vara självklart att det knappt finns en enda människa, varken rik eller medelklass, som vill betala mer än 10,000 för någons begagnade säng.
Det spelar ingen roll att den kostade 70,000 ny, den tappade nästan allt värde så fort du började använda den.
Har man råd med en säng för 30,000 så köper man inte en begagnad, även om den kostat det dubbla.

TS jämförelse med att bjuda 1,5 miljoner för en 15 miljonerslägenhet, tycker jag faller platt, eftersom han inte blivit erbjuden en tiondel av värdet.
Det är snarare som att någon erbjuder strax över 10-11 miljoner för en 15 miljonerslägenhet. Det är allt annat är dumt och "förnedrande", om du faktiskt får lägenheten för det priset.

Begagnatmarknaden är köparnas marknad, inte säljarnas.
Om man som säljare, förväntar sig att få "top dollar" för sina begagnade prylar, så är man helt fel ut.
Hört ifrån bekanta att det är väldigt svårt att sälja soffor, framför allt dyrare för folk köper hellre ny. Torde gälla ännu mer sängar om vi snackar madrasser.

Möbler absolut köparnas marknad.

Ts är "rik" men måste sälja 3 veckor gamla impulsköp.
Citera
2025-06-25, 13:08
Medlem
ormbitens avatar
Alla vill göra klipp när dom köper något, speciellt nysvenskar.

Turkisk basar är det nya och moderna när det gäller kapitalvaror av alla dom slag.

Bara för att någon säger att något är värt ett visst belopp så behöver det ju inte vara sanningen.
Citera
2025-06-25, 13:26
Avstängd
Citat:

När det gäller bilen och klockan så är det garanterat bara folk från mellanöstern som har skickat sina skambud. Det gör de alltid.

När det gäller sängen så har folk erbjudit 10 000 för att det finns ingen säng som är värd mer än så. Du är dum i huvudet som betalar 76 000 för en säng.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in