• 3
  • 4
2025-06-26, 01:45
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Om det är nån gång man ska pruta så är det på privatpersoner.

Visst, lite känsla får man ju ha men samtidigt har det hänt att man gett ett skambud och det gått igenom för att säljaren kanske var less på att inte få varan såld nån gång.

Ligger en bil ute för 200k och inte blivit såld på 1 månad så skulle inte jag ha några problem att bjuda 150k rakt av.
Minns när jag köpte min andra bil, då fick jag ner den från 55k till 42k vilket jag tycker var helt okej då enda felet var en spricka i rutan och hål i avgassystemet.

Har sålt en del på blocket och rena skambud svarar jag inte alls på i början men det har hänt att om jag inte fått varan såld på ett tag så har jag ändå gått med på skambudet.
Får man inte varan såld så är det kanske trots allt ett tecken på att varan är för dyr men man kan även sälja varan vid fel tidpunkt.
Typiska vinter och sommargrejer brukar det kunna vara bra fynd på, tex längdskidor som säljs under sommaren är mer svårsålda och en moped som säljs mitt i vintern är också mer svårsåld.
Lägger man ut moppen på våren när alla fjortisar söker moppe är den mycket mer lättsåld.
Citera
2025-06-26, 11:06
Medlem
BlessedPowers avatar
Blir svårt att hitta någon som vill köpa en begagnad säng för 33 tusen. Jag önskar dig lycka till med försäljningen. Jag vet att det är ett helvete att ha att göra med kunder på marketplace och blocket.
Citera
2025-06-26, 19:34
Medlem
tomatlarss avatar
Man är ju ganska dum om man inte försöker pruta på annonser. Sedan vem vill ha en begagnad säng?
Citera
2025-06-26, 19:57
Medlem
godboys avatar
Det beror väl på vad det är man ska sälja.

Mjuka möbler som sängar och soffor är väl mer svårsålda än hårda möbler som bord och köksstolar. Det ska mycket till för att jag ens ska kunna tänka mig att köpa en begagnad säng eller soffa. Ett bord är en annan sak.

Köpte för några år sen en transport-rullstol begagnad för att ha till morsan när jag tog ut henne samt tog med henne på läkarbesök. Nog för att det finns lånerullstolar på sjukhusen och vårdcentralen men detta kändes mycket smidigare än att behöva gå från parkeringen, hämta en rulle, hämta morsan i bilen osv. Ringde på en annons bara någon mil från där jag bodde och de skulle ha 800 kr. Ringde och frågade om den var gott skick och det var den enligt säljaren, så jag åkte och köpte den, jävla bra köp! Sen när morsan dog något år senare så gav jag bort den till någon som behövde.

Sen har vissa säljare helt orimliga tankar om vad deras grejer är värda, och då är det inte konstigt att det är svårt att sälja. Själv orkar jag inte sätta ut annonser för småsaker, tycker inte det är värt helt enkelt, för mycket jobb. Så jag ger hellre bort det eller kastar det.
Citera
2025-06-28, 02:41
Medlem
Angående sängen hade jag tänkt,33K för en nersprutad säng ?nää...
Eller, undrar varför det är halva priset,är ju bara ett par veckor gammal, har mormor dött i sängen?

Bilar är väl det vanligaste att pruta på då tex en repa är väldigt dyr att fixa.
Pruta på bilar: säljaren lovar att bilen är blank,fin och välskött.Jag som är mer pedantisk håller inte med.
Då jag kollat bilen är den repig och inte servad i tid ,alltså prutar jag till priset jag anser den vara värd. Alltså, jag jämför skicket/ priset med andra bilar jag kollat in, justerar mitt bud därefter, kanske inte 50% off,då men...

Rolex är dyra klockor som man flashar att man har råd med, vem köper en sån begagnad, då visar man ju att man inte har råd= bara ortengrabbarna budar på begagnade lyxklockor, lågt...

Tycker inte pruta är fel, varken när jag är säljare eller som köpare.
Man justerar priset så båda är nöjda och känner att man gjort en skaplig affär...take it or leave it ,enkelt sagt.

Rika vill flasha med sina dyra bilar och lyxprylar, visa att de har råd,de vill och behöver inte köpa begagnat.
Därför faller lyxprylar/bilar snabbt och mycket i pris.

De som köper begagnat har väl ofta inte råd med nytt och håller hårt i plånboken= prutar.

Sen finns också de människor som lever på att köpa/ sälja.De sitter och kollar in Blocket och andra annonser efter saker de kan sälja vidare och tjäna på.
Klart att de prutar för att få bättre marginal, se var gränsen går.

Om någon erbjuder 50% är det väl bara att säga nej,irriterande, visst,men inte svårare än så.
Eller kör sakerna till återvinningen,tippen, speciellt du som retar dig så på prutarna och anser dig rik, släng skiten då bara.
Senast redigerad av Cuttherope 2025-06-28 kl. 02:55.
Citera
2025-06-28, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope

Rolex är dyra klockor som man flashar att man har råd med, vem köper en sån begagnad, då visar man ju att man inte har råd= bara ortengrabbarna budar på begagnade lyxklockor, lågt...

Nej
Citera
2025-06-28, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
Jag har lagt upp tre saker till försäljning:

En säng jag köpte för 76 000 kr, använd i 3 veckor – säljer för 33 000 kr.
Folk erbjuder 10 000 kr.
En Rolex, marknadsvärde minst 215 000 kr – jag lägger ut den för 200 000.
Folk kastar ur sig 150–160 trots att jag har full koll på värdet.
Min bil är ute för 30 000 kr under billigast på marknaden.
Jag får bud på halva priset – ofta från privatpersoner.
Bilfirmor erbjuder mer.
Vad är det här? Många verkar leva på avbetalning, men går ändå runt i märkeskläder och fejkklockor för att se rika ut. Men när det gäller riktiga värden – då försöker man pruta som om det vore en loppis.

Jag har alltid betalat kontant, aldrig prutat, aldrig tvekat. När jag köpte bilen provkörde jag den inte ens. Jag tog en snabb titt och betalade direkt.

Visst, en del tycker att pruta är "lite kul". Men ärligt – om du inte har råd, varför ens försöka förnedra dig själv med oseriösa bud? Det är som att kliva in i en visning för en lägenhet i Karlatornet för 15 miljoner och erbjuda 1,5.

Det handlar inte om pengarna – jag bryr mig inte om 50 eller 100 tusen hit eller dit.
Det handlar om respekt.
Och självrespekt.

Sån prutning hör hemma i mellanöstern. Inte i Sverige.

Hade förstått om jag lagt ut mina saker dyrt. Men jag ligger betydligt under alla andra.

Fast ibland kan det ju var värt att iallafall lägga ett bud?

Jag har ibland sett saker jag varit ute efter att köpa som är alldeles för högt prissatta, och som legat ute till försäljning länge för att ingen vill köpa det.
Exempelvis en begangnad soffa där priset är obetydlig lägre än nypriset i butik.
Tänker att man då bör kunna höra av sig och erbjuda att köpa föremålet till ett lägre pris ifall de inte hittar någon annan köpare. Har dock aldrig provat göra så då jag är en svensk som aldrig prutar!🙂
Citera
2025-06-28, 07:47
Medlem
standard var väl förr att säljaren tänkte ut ett pris la på 10% ock köparen fick sen pruta 10 % alla nöjda ock glada , för nått år sen när jag skulle sälja en begagnad mobil, sålde den billigt för 1000 kr, ville många bjuda 500 kr vissa skrev bara "500"
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in