2025-06-25, 13:37
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik justerad (tidigare "Är ALLA i sverige fattiga bönder?").

Mod.
Citera
2025-06-25, 13:38
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Privatekonomi --> E-handel, frakt och konsumentfrågor
/Moderator
Citera
2025-06-25, 13:53
Medlem
När nån lägger ut grejer billigare än marknadspris är chanserna goda att de sitter i knipa och behöver kapital fort, så det är inte orimligt att vissa tar dessa bud, om ingen annan hör av sig.

Och som köpare betalar jag hellre få kro or än många kronor.

Jag ser inget konstigt alls.
Citera
2025-06-25, 13:54
Medlem
Håller med utom bildelen
Att inte provköra är bara dumt
och sen är det skillnad på att pruta och värderingsjustering
om något som påverkar värderingen inte framgick i annonsen leder det självklart till avdrag

sen är begagnatmarknaden överlag iskall
Citera
2025-06-25, 14:46
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
Jag har lagt upp tre saker till försäljning:

En säng jag köpte för 76 000 kr, använd i 3 veckor – säljer för 33 000 kr.
Folk erbjuder 10 000 kr.
En Rolex, marknadsvärde minst 215 000 kr – jag lägger ut den för 200 000.
Folk kastar ur sig 150–160 trots att jag har full koll på värdet.
Min bil är ute för 30 000 kr under billigast på marknaden.
Jag får bud på halva priset – ofta från privatpersoner.
Bilfirmor erbjuder mer.
Vad är det här? Många verkar leva på avbetalning, men går ändå runt i märkeskläder och fejkklockor för att se rika ut. Men när det gäller riktiga värden – då försöker man pruta som om det vore en loppis.

Jag har alltid betalat kontant, aldrig prutat, aldrig tvekat. När jag köpte bilen provkörde jag den inte ens. Jag tog en snabb titt och betalade direkt.

Visst, en del tycker att pruta är "lite kul". Men ärligt – om du inte har råd, varför ens försöka förnedra dig själv med oseriösa bud? Det är som att kliva in i en visning för en lägenhet i Karlatornet för 15 miljoner och erbjuda 1,5.

Det handlar inte om pengarna – jag bryr mig inte om 50 eller 100 tusen hit eller dit.
Det handlar om respekt.
Och självrespekt.

Sån prutning hör hemma i mellanöstern. Inte i Sverige.

Hade förstått om jag lagt ut mina saker dyrt. Men jag ligger betydligt under alla andra.

De som köper dyra sängar, Rolexklockor och dyrare bilar är ofta sådana som helst handlar av en återförsäljare än köper begagnat av privatpersoner. De får då garantier och åtminstone något större säkerhet att grejorna är äkta eller rätt reparerade än om man köper av en privatperson. Sedan kan det nog spela in att en del kanske inte vill köpa sådant som sängar begagnat.

Du får nog finna dig i prutare vid privat försäljning.
Citera
2025-06-25, 15:34
Medlem
MrDonutss avatar
Citat:
Du får lära mig. Kanske bättre att skänka bort det.

Ta lärdom av dom som försöker handla med dig.
Även svenskar förhandlar. Bara åsnor som du som sover
Citera
2025-06-25, 15:40
Medlem
Baisianuss avatar
Citat:
Jag har alltid betalat kontant, aldrig prutat, aldrig tvekat. När jag köpte bilen provkörde jag den inte ens. Jag tog en snabb titt och betalade direkt.
Låter som att det är du som är oansvarig med pengar. De flesta människor har en begränsad budget och har inte möjlighet att skjuta höftskott med bilar och lyxklockor. Alla försöker göra en bra deal.

Var det förresten inte du som i en annan tråd klagade över att du impulsköpt ett antal Rolexklockor och nu gnällde över att du förlorat stora pengar på dem? Kanske se över hur du hanterar pengar istället för att klaga på att andra försöker spara en slant?
Citera
2025-06-25, 15:48
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Bara för att någon säger att något är värt ett visst belopp så behöver det ju inte vara sanningen.

Jag har noterat detta med. Vissa som köper till exempel ett dyrt matsalsmöblemang för halva priset kan få för sig att det EGENTLIGA värdet är fullpriset så om de sen ska sälja det begagnat vill de ha mer än de själva betalade i butik.

Säger inte att TS är sådan men förbluffande nog finns det faktiskt de som resonerar på det sättet.
Citera
2025-06-25, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
De som har bra med pengar sitter antagligen inte och kollar efter begagnade sängar på blocket?

Sängar är lite speciella. Folk vill inte köpa någons begagnade säng då de inte vill lilla i något som andra legat i. För av är begagnatpriserna mycket låga. Samtidigt tycker folk om att betal dyrt för att bo på hotell och få ligga i en säng åtskilliga legat i…
Citera
2025-06-25, 17:46
Medlem
Citat:
Nej din råtta 🤣 vadå ”måste” sälja. Vad ska jag med en 180 säng som jag inte gillar! När jag har en säng till i ett annat rum? Din lilla råtta

Om du inte måste sälja kvittar det väl vad folk bjuder?
"Budet inte intressant" är allt man svarar,om man vill vara hövlig.
Annars tycker man på "Delete" och så är det bra,så.

Har man däremot inte sålt sin pryl,eller fått något bud i närheten av vad man begär efter två tre veckor så ligger priset fel oavsett vad man själv tycker.
Det kan vara,så enkelt att man bor på fel ställe för den tilltänkta köpgruppen och utav den anledningen måste vara bra mycket billigare än någon som bor rätt för att locka kunder.
Tex en snöskotersäljare i södra Skåne under Mars månad.

Ett fel många privatsäljare också gör är att de jämför ned vad en näringsidkare begär för samma pryl.
Ligger man idag inte minst 25% under så blir det svårt att konkurrera vad gäller kapitalvaror.
Folk betalar för Trygghet Enkelhet och framförallt möjligheten att få Finans
Citera
2025-06-25, 17:55
Medlem
Klart man chansar och drar till med det man vill betala. Bara för säljaren att nonchalera. Kränger själv prylar på "skambud". För att ingen vill betala mer. Efterfrågan avgör priset.
Citera
2025-06-25, 17:58
Medlem
Pungpuckels avatar
Håller med dig, jag tål inte heller prutare när jag lägger ut en annons.
Men däremot visar jag en viss finess med att skriva en trevlig och inbjudande annons.
Men så börjar prutet.. ibland har jag gett ett motbud, en fantasisumma bra mycket högre än det jag satte ut.

Prutning hör hemma på en skitig bazargata i östra Turkiet.
Här har vi fasta priser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in