2025-06-22, 23:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Var någonstans har jag skrivit att Garrison ljuger om FBI?
Här:
Citat:
Du måste skilja på en bok där man kan skriva lite vad som helst för att pigga upp läsaren och ett förhör inför 2 federala agenter som har att följa regler och riktlinjer.
"...skriva lite vad som helst.." = ljuger.

Citat:
Det är inte per automatik straffbart att ljuga och hitta på i böcker. FBI har inget generellt uppdrag att granska litteratur efter sakfel om mordet på Kennedy.
Definitivt inte, men här handlar det trots allt om chefen för en rättslig utredning av mordet på en amerikansk president.

Igen, du litar mer på Hoovers FBI än på dåvarande åklagaren Jim Garrison?

Citat:
Garrison är ju avslöjad redan medans utredningen pågick.
Avslöjad för vad?

Citat:
Gurvich hoppade av.
Och?

Citat:
O'Donnell (lögndekektor polisen) skrev ju en lång rapport om att Perry Russos vittnesmål var tvivelaktigt och att det inte gick att genomföra undersökningen.
Så här skriver Joan Mellen i sin bok:
Police polygrapher Edward O’Donnell, who would claim, with no tape or even a written record, that Russo had told him verbally that he was lying about having seen Clay Shaw at Ferrie’s, had no better luck. Russo’s “general nervous tension” made him an unsuitable subject for the test.

A Farewell to Justice (Kindle)
Här ska vi lita på en i övrigt helt okänd polis utan någon som helst konfirmerande bevisning, menar du?

Citat:
En rapport som Garrison var skyldig att visa för försvaret, men som han gömde undan.
Källa på det.

Citat:
Tidningarna skrev ju spaltmeter om alla tomtar som Garrison plockade fram som vittnen. (etc)
Det är Du som är en tomte, PekkariP1. Har du fortfarande inte fattat det?

Citat:
Garrison överklagade domslutet av Christenberry 1971, som jag skrev ovan.

1972 hamnade fallet i nästa instans där tre domare (Wisdom, Godbold och Roney) kom till samma slutsats som Christenberry - Garrison jobbade med ont uppsåt.

Garrison överklagade igen. Denna gång hamnade fallet hos den högsta domstolen, som inte beviljade prövningstillstånd.
Menar du att domarna i dessa högre instanser visste om att domare Christenberry och Clay Shaw sedan lång tid tillbaka var goda vänner?

Att det därmed var en klockren jävsituation, men ändå gick på Christenberrys linje?

Citat:
Vid ingen instans tillförde Garrison någon ny bevisning och kunde fortfarande inte svara på varför han inledde sin undersökning mot Clay Shaw.

Det är det som hela världen undrar och något som Garrison ruvade på resten av livet.
Igen:

Tänk nu efter PekkariP1. Om nu inte Garrison hade någon grund för att förhöra Shaw första förhöret, varför i hela friden förhörde han då honom?

Bland över 800000 invånare i New Orleans, varför hörde han just Shaw?

Lotteri?

Citat:
Det Garrison hade att gå på 1966 var Dean Andrews, advokaten som jobbade med bögar och prostituerade. ("Han var gay och han hette Clay").
De hade studerat juridik samtidigt i samma universitet, ja. Men, då hade han ju skäl att höra Shaw i det "första förhöret"?

Så, vad yrar du om?

Citat:
Vilket ju inte var så mycket, eftersom Dean Andrews erkänt att hans berättelse var produkten av hans fantasi i samband med ett sjukdomstillstånd.
Andrews vittnade senare under ed till US Congress' HCSA och bekräftade då allt han sagt tidigare men därpå dragit tillbaka för att han fruktade för sitt liv, var sant, helt riktigt.

Citat:
Vittnesmålet om "Clay Bertrand" handlade egentligen om en vän till Dean Andrews som hette Eugene Davis.
Eugene Davis drev en bögbar, men Dean Andrews ville skydda honom, så länge det gick.
Dravel. Tror du på det där själv?

Allvar?
Citera
2025-06-23, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Här: "...skriva lite vad som helst.." = ljuger.
(Nej, det är inte samma sak.)
-FBI har utrett resan till Houston genom att intervjua de två som följde med David Ferrie.
-FBI har kollat upp de telefonsamtal som David Ferrie och sällskapet ringde under resan.
-FBI har intervjuat de människor som David Ferrie träffade under resan, tex föreståndaren för en av ishallarna och receptionisten för hotellet i Galveston.
-FBI har samtidigt intervjuat Dean Andrews och sökt efter Clay Bertrand, som inte existerar annant än i Dean Andrews fantasi.

Visa gärna vilken utredning Garrison gjorde 1963, inte efter arresteringen av Clay Shaw 1967, utan när det begav sig.
Citera
2025-06-23, 21:01
Avstängd
Citat:
(Nej, det är inte samma sak.)
Jo, det är precis vad det är. Om Garrison återger något som han bevisligen (i så fall) vet inte är sant, så jo, då ljuger han.

Ljuger Garrison i sin bok, menar du?

Citat:
-FBI har utrett resan till Houston genom att intervjua de två som följde med David Ferrie.
Och?

Citat:
-FBI har kollat upp de telefonsamtal som David Ferrie och sällskapet ringde under resan.
Hur vet du det? Var t.ex. telefonautomaten (mynt) i ishallen i Houston som Ferrie använde oavbrutet hela den tid som det övriga i sällskapet åkte skridskor, avlyssnad?

Citat:
-FBI har intervjuat de människor som David Ferrie träffade under resan, tex föreståndaren för en av ishallarna och receptionisten för hotellet i Galveston.
Och? Och hur vet du att dessa i så fall var de enda "människor som David Ferrie träffade under resan"?

Citat:
-FBI har samtidigt intervjuat Dean Andrews och sökt efter Clay Bertrand, som inte existerar annant än i Dean Andrews fantasi.
Fast här ljuger du ju igen, PekkariP1. Andrews bekräftade allt det som han berättat om Shaw/Bertrand och Oswald innan Garrison hörde honom, under sitt edsvurna vittnesmål till HSCA.

Att skälet till att han ljög för grand juryn och därpå dömdes för mened, var att han fruktade för sitt liv.

Citat:
Visa gärna vilken utredning Garrison gjorde 1963, inte efter arresteringen av Clay Shaw 1967, utan när det begav sig.
Va??
Citera
2025-06-23, 22:25
Medlem
Citat:
Jo, det är precis vad det är. Om Garrison återger något som han bevisligen (i så fall) vet inte är sant, så jo, då ljuger han.
Visa på utskriften av förhören, inte det han skriver i boken/böckerna.

Citat:
Ljuger Garrison i sin bok, menar du?
Ingen aning förrän du visar på utskriften från förhören. Jag har inte läst någon av Garrisons böcker.
Citat:
Och? Hur vet du det? Var t.ex. telefonautomaten (mynt) i ishallen i Houston som Ferrie använde oavbrutet hela den tid som det övriga i sällskapet åkte skridskor, avlyssnad?
Inte avlyssnad. Därimot vet man till vilka nummer han ringde från tex hotellet i Galveston. Jag har sett dessa listor därifrån.

Jag vill minnas att åtminstone något av samtalen från ishallen gick till Wray Gill, men är nu osäker.
Citat:
Och? Och hur vet du att dessa i så fall var de enda "människor som David Ferrie träffade under resan"?
Det fanns två vittnen med på resan, som inte ingick i den av Garrison påstådda konspirationen.

Citat:
Fast här ljuger du ju igen, PekkariP1. Andrews bekräftade allt det som han berättat om Shaw/Bertrand och Oswald innan Garrison hörde honom, under sitt edsvurna vittnesmål till HSCA. Att skälet till att han ljög för grand juryn och därpå dömdes för mened, var att han fruktade för sitt liv. Va??

Jag hittar för närvarande inget förhör av Dean Andrews inför HSCA.

Under rättegången mot Clay Shaw uppgav Dean Andrews, under ed, att den i rätten sittande eller stående Clay Shaw inte var Clay/Clem Bertrand. Detta kort ligger.
Citera
2025-06-23, 23:58
Avstängd
Citat:
Visa på utskriften av förhören, inte det han skriver i boken/böckerna.Ingen aning förrän du visar på utskriften från förhören.
Garrisons efterträdare som åklagare, Harry Connick, gav order om att allt material i JFK-utredningen skulle brännas....

Citat:
Jag har inte läst någon av Garrisons böcker.
Och ändå tycks du nästan erotiskt fixerad vid just Garrison?

Igen, så här skriver Garrison i sin bok, On the Trail of the Assassins (Kindle):
I left a round-the-clock stakeout at his apartment to await his return. On Monday morning Ferrie appeared and was brought to my office for questioning.
Igen, här ljuger Garrison rakt upp och ner, menar du?

Citat:
Inte avlyssnad.
Och ändå skriver du:
Citat:
Ljög du bara lite nu igen?

Citat:
Därimot vet man till vilka nummer han ringde från tex hotellet i Galveston. Jag har sett dessa listor därifrån.
Och?

Citat:
Jag vill minnas att åtminstone något av samtalen från ishallen gick till Wray Gill, men är nu osäker.
Hur vill du minnas det samtidigt som du tillstår att automaten inte var avlyssnad?

Citat:
Det fanns två vittnen med på resan, som inte ingick i den av Garrison påstådda konspirationen.
Om så så är det inget som säger att de efter "resan" inte fick klart för sig att det var förenat med direkt livsfara att säga något som kunde knytas till mordkonspirationen, Ferrie inkluderad.

Citat:
Jag hittar för närvarande inget förhör av Dean Andrews inför HSCA.
Fel av mig (skrev från minnet).

Det är genomgående Dean Andrews vittnesmål till Warrenkommissionen som jag refererar till och som jag har citerat återkommande just till PekkariP1 bakåt i tråden. Inte HCSA.

Läs förslagsvis härifrån: (FB) John F Kennedy - mordet - 22 November 1963

Och för dig som är intresserad av en mer uttömmande diskussion om Dean Andrews, läs förslagsvis härifrån: (FB) John F Kennedy - mordet - 22 November 1963

Och nej, det finns ingenting som PekkariP1 har skrivit i ämnet Dean Andrews som inte tidigare har avhandlats X antal gånger i tråden.

Citat:
Under rättegången mot Clay Shaw uppgav Dean Andrews, under ed, att den i rätten sittande eller stående Clay Shaw inte var Clay/Clem Bertrand. Detta kort ligger.
Struntprat.
Citera
2025-06-24, 00:11
Medlem
Citat:
Garrisons efterträdare som åklagare, Harry Connick, gav order om att allt material i JFK-utredningen skulle brännas....
Fast han som fick uppdraget gömde materialet i ett garage. Någon gång på 1990-talet plockade han fram det. Och det mesta finns arkiverat.
Citera
2025-06-24, 00:25
Medlem
Citat:
Igen, så här skriver Garrison i sin bok, On the Trail of the Assassins (Kindle):
I left a round-the-clock stakeout at his apartment to await his return. On Monday morning Ferrie appeared and was brought to my office for questioning.
Igen, här ljuger Garrison rakt upp och ner, menar du?
Delar kan mycket väl stämma, även om det förmodligen var biträdande distriktsåklagaren Klein som vid midnatt den 24:e november fattade det första beslutet tillsammans med Ivon och några till som jag glömt namnen på.

Det har och andra sidan inte så mycket med David Ferries rekreationsresa till Houston att göra.
Jag litar såklart mera på de tidiga vittnesförhören utförda av FBI agenterna, och inte på vad någon påstår i en bok skriven 5-6 år efter händelsen.

Om Garrison arresterade David Ferrie i hans hem borde det framgå av någon form av arresteringsorder.
Om Garrison höll någon form av förhör med David Ferrie borde det också finnas kvar.
Citera
2025-06-24, 00:31
Medlem
Jag misstänker att Garrison, i sin bok, inte nämner att Jack Ruby ringde till Breck Wall i Galveston. Istället försöker han skapa mystik och drama och utelämnar Breck Wall. (Rätta mig gärna om jag har fel, var inte blyg).

Det låter ju mera spännande att Jack Ruby ringde till Galveston, samtidigt som David Ferrie med sällskap var där.
Citera
2025-06-24, 16:39
Avstängd
Citat:
Jag misstänker att Garrison, i sin bok, inte nämner att Jack Ruby ringde till Breck Wall i Galveston. Istället försöker han skapa mystik och drama och utelämnar Breck Wall. (Rätta mig gärna om jag har fel, var inte blyg).

Det låter ju mera spännande att Jack Ruby ringde till Galveston, samtidigt som David Ferrie med sällskap var där.
Hur vet du att "Breck Wall" inte var inblandad i mordkonspirationen?
Citera
2025-06-24, 16:41
Avstängd
Citat:
Fast han som fick uppdraget gömde materialet i ett garage. Någon gång på 1990-talet plockade han fram det. Och det mesta finns arkiverat.

Såhär:
- En stor mängd brändes.

- En stor mängd försnillades, även under pågående utredning.
Så, jag vet inte var alla dokument finns, OM de finns.

Det vet du?
Citera
2025-06-24, 16:55
Avstängd
Citat:
Delar kan mycket väl stämma, även om det förmodligen var biträdande distriktsåklagaren Klein som vid midnatt den 24:e november fattade det första beslutet tillsammans med Ivon och några till som jag glömt namnen på.
Källa på det.

Citat:
Det har och andra sidan inte så mycket med David Ferries rekreationsresa till Houston att göra.
"Rekreationsresa" i full storm och utan att ta ett enda skär på isen, för att istället oavbrutet ringa och ta emot samtal i en telefonautomat bredvid rinken?

För att därpå, fortfarande i full storm bege sig till Galveston för att jaga gäss, utan jaktvapen?

Här har du en ny spännande definition av "rekreation" som du gärna vill dela med dig av?

Låt se.

Citat:
Jag litar såklart mera på de tidiga vittnesförhören utförda av FBI agenterna, och inte på vad någon påstår i en bok skriven 5-6 år efter händelsen.
Du litar således mer på vad agenter i en bevisligen genomkorrupt polisorganisation diktatoriskt styrd av en bevisligen än mer genomkorrupt chef skriver än vad chefen för en av utredningarna av mordet på JFK skriver.

En chef som aldrig har prickats för någonting i sin långa karriär som åklagare och därpå domare. Trots ett stort antal fabricerade försök att kompromettera honom.

Är du helt från vettet pöjk?

Citat:
Om Garrison arresterade David Ferrie i hans hem borde det framgå av någon form av arresteringsorder.
Om Garrison höll någon form av förhör med David Ferrie borde det också finnas kvar.
Här får du som sagt nog konsultera Garrisons efterträdare, åklagaren Harry Connick, och fråga honom om han brände upp dokumenten i fråga.

Jag finns kvar här.
Citera
2025-06-24, 23:05
Medlem
Citat:
Källa på det. "Rekreationsresa" i full storm och utan att ta ett enda skär på isen, för att istället oavbrutet ringa och ta emot samtal i en telefonautomat bredvid rinken?
Det var inte full storm. I New Orleans åskade och regnade till 21-tiden, därefter regnade det lätt enligt väder registreringen på flygplatsen. I Houston regnade det lätt under den period som resan pågick.

Citat:

För att därpå, fortfarande i full storm bege sig till Galveston för att jaga gäss, utan jaktvapen?
Det är en sentida uppgift, tre år efter händelsen.

Citat:

En chef som aldrig har prickats för någonting i sin långa karriär som åklagare och därpå domare. Trots ett stort antal fabricerade försök att kompromettera honom. Är du helt från vettet pöjk? Här får du som sagt nog konsultera Garrisons efterträdare, åklagaren Harry Connick, och fråga honom om han brände upp dokumenten i fråga. Jag finns kvar här.

Garrison och sällskap förbjöds att fortsätta förfölja Clay Shaw, ett beslut som stod sig hela vägen upp i högstadomstolen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in