2025-06-24, 01:19
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Ja, det här fallet kräver mycket av oss.

Jag kan tycka att det är helt ok att hitta på en massa "genistreck" och likt diffusa gula linjer baka ihop dem i ett osannolikt praktverk så att "genistrecken" tar över och fullständigt krossar onödiga krav på logik och rop på "källkritik".

Inbunden i klotband, eller varför inte i lite fräcka halvfranska band, blir det en oomkullrunkelig tegelsten att drämma i huvudet på de som vågar ifrågasätta "Sveriges förnämsta expert på SE" med därtill hörande problematik.

Argumenten i praktverket verkar dela DNA med ringmaskar och verkar gå i cirklar innanför pärmarna dit verkligheten inte har tillträde.
Citera
2025-06-24, 01:21
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Tyckte du verkligen att Engström bara teg om det ?

Du upplevde alltså inte att han fick en direkt fråga ?

Lyssnar man på bandet får man verkligen inte uppfattningen att SE svarade på någon fråga om vad han gjorde runt 16.45, eller "tidigare kvällen" som det talas om i förhöret.
Citera
2025-06-24, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag kan tycka att det är helt ok att hitta på en massa "genistreck" och likt diffusa gula linjer baka ihop dem i ett osannolikt praktverk så att "genistrecken" tar över och fullständigt krossar onödiga krav på logik och rop på "källkritik".

Inbunden i klotband, eller varför inte i lite fräcka halvfranska band, blir det en oomkullrunkelig tegelsten att drämma i huvudet på de som vågar ifrågasätta "Sveriges förnämsta expert på SE" med därtill hörande problematik.

Argumenten i praktverket verkar dela DNA med ringmaskar och verkar gå i cirklar innanför pärmarna dit verkligheten inte har tillträde.

Jo, ser den, men är det en sak jag inte tycker om så är det att drämma egna teorier i huvudet på andra som om de var fakta. Jag säger såklart inte att du har gjort det, men så får man altså inte göra tycker jag.

Annars är vi vel i ett läge där teorier är det enda vi har just nu. Och även det vi bör syssla med.
Teorier som med tiden kanske håller hela vägen in. Det är ett pussel.

«Under such circumstances I naturally gravitated to tråden om Skandiamannen, that great cesspool into which all the loungers and idlers of the MOP are irresistibly drained.»
Citera
2025-06-24, 01:45
Medlem
Citat:
Lyssnar man på bandet får man verkligen inte uppfattningen att SE svarade på någon fråga om vad han gjorde runt 16.45, eller "tidigare kvällen" som det talas om i förhöret.

Jag har också lyssnat och det är uppenbart att förstå att polisen ville veta om Engström var utanför Skandia under kvällen !

Det handlar om att inte Engström ville berätta eller svara på det !

Är Engström GM så ser jag inget märkvärdigt i att han vill dölja detta då risken att bli påkommen är väldigt låg
Citera
2025-06-24, 02:00
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jo, ser den, men är det en sak jag inte tycker om så är det att drämma egna teorier i huvudet på andra som om de var fakta. Jag säger såklart inte att du har gjort det, men så får man altså inte göra tycker jag.

Annars är vi vel i ett läge där teorier är det enda vi har just nu. Och även det vi bör syssla med.
Teorier som med tiden kanske håller hela vägen in. Det är ett pussel.

«Under such circumstances I naturally gravitated to tråden om Skandiamannen, that great cesspool into which all the loungers and idlers of the MOP are irresistibly drained.»
Klokt citat där på slutet!

Ett renande bad i "Skandiamannen cesspool" är säkert bra för den mentala hygienen.

Edit: (För övrigt var Sir Arthur Conan Doyle en stor förespråkare av Madame Blavatskys teosofiska sällskap, vilket kan tyda på att han inte var så klok ändå.)
Senast redigerad av ursprungligen 2025-06-24 kl. 02:29.
Citera
2025-06-24, 02:52
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Källkritik är inte att välja bort den första uppgiften.

Just det, välj inte bort en uppgift lämnad till polisen 1986 till förmån för något TP fått för sig att han ruskat fram på ett äldreboende. Han är dessutom någon med ”starka personliga och ekonomiska incitament att få ihop det så som han vill”, som Faderlig påpekade.

Du verkar helt ha glömt bort vem som försöker välja bort den första uppgiften här.

Jag litar på HoS: ”Jag bedömer det inte som att han kom in vid 20-21 tiden den 28 feb 1986.”
Senast redigerad av Knattarna 2025-06-24 kl. 03:16.
Citera
2025-06-24, 03:16
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Det är lite spännande med ett vittne som befinner sig minst 20 minuter nära OPs bostad.

SE upplevdes som väldigt "atletisk". Även GM hade en "snygg kropp". Många vittnen uppfattade GM som betydligt yngre än SE så det stämmer också mycket bra!

"Tonsural", ger ett nästan religiöst intryck. Kanske anspelar det på att SE var konfirmerad? Det kan rimligen bara gälla SE och ingen annan. SE har på vissa bilder "krokiga ben" så hjulbent kan bara avse SE också rimligen.

"Mörk klädsel" och "rak näsa" tycker jag bara går att tolka som GM-SE också.

Det tog inte många minuter med taxi eller tunnelbana från Skandia till Gamla Stan, Det är troligt att SE förutom en ordentlig Magnumrevolver också hade en plånbok och ett SL-kort i handledsväskan.

Den påhittade GM-SE var ofta och spanade efter OP i Gamla Stan när han jobbade över och på mordkvällen jobbade SE över.

Att GM-SE lyckades välja "rätt gränd" i Gamla stan beror på att GM-SE är en hejare på att gissa rätt, eller att SE gillade vin. SE drack lite väl mycket.

GM-SE kan då åkt tåget efter LOP norrut. PU förhörde inte så många vittnen på det tåget och att GM-SE skulle kliva av vid Rådmansgatan ger sig själv eftersom han var en hejare på att gissa rätt.

Vi vet redan att SE var ute på stan hela kvällen eftersom han ljög när han sa att han var på Skandia och hur den påhittade GM-SE hamnade utanför Grand skulle kunna förklaras med att han följde efter LOP dit från deras bostad.

Att GM-SE var ute för att mörda OP bevisas av att SE var moderat.

Allt stämmer!

Och här har vi någon som snodde en handledsväska på en bokhandel i Falkenberg den 8 mars. Kan det ha varit GM-SE som behövde en ny för att gäcka polisen efter att redan ha dumpat ”mordhandledsväskan”?

https://wpu.nu/images/thumb/c/c8/Pol-1986-03-08_1000_D1719-01-A_Man_f%C3%B6rsvunnen_fr%C3%A5n_hotelldel_2.pdf/page8-2400px-Pol-1986-03-08_1000_D1719-01-A_Man_f%C3%B6rsvunnen_fr%C3%A5n_hotelldel_2.pdf.jp g
Citera
2025-06-24, 03:52
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Och här har vi någon som snodde en handledsväska på en bokhandel i Falkenberg den 8 mars. Kan det ha varit GM-SE som behövde en ny för att gäcka polisen efter att redan ha dumpat ”mordhandledsväskan”?

https://wpu.nu/images/thumb/c/c8/Pol-1986-03-08_1000_D1719-01-A_Man_f%C3%B6rsvunnen_fr%C3%A5n_hotelldel_2.pdf/page8-2400px-Pol-1986-03-08_1000_D1719-01-A_Man_f%C3%B6rsvunnen_fr%C3%A5n_hotelldel_2.pdf.jp g

Intressant med en "mystiskt" kontorsrum och 6 anställda. Det blir som en deckargåta. När den verkliga GM försvunnit från affären med handledsväskan kan man börja fundera på vem i personalen som var skyldig.

SE kan mycket väl varit i Falkenberg 8 mars. Ännu något vi kan misstänka SE för.
Citera
2025-06-24, 04:04
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Intressant med en "mystiskt" kontorsrum och 6 anställda. Det blir som en deckargåta. När den verkliga GM försvunnit från affären med handledsväskan kan man börja fundera på vem i personalen som var skyldig.

SE kan mycket väl varit i Falkenberg 8 mars. Ännu något vi kan misstänka SE för.

Och efter avslutade medieutspel i april dumpade GM-SE sin nya handledsväska på McDonald's på Kungsgatan nära Skandia den 12 maj:

https://wpu.nu/images/thumb/9/91/Pol-1990-03-20_F%C3%9612821-00_%C3%96versikt-gods.pdf/page8-1024px-Pol-1990-03-20_F%C3%9612821-00_%C3%96versikt-gods.pdf.jpg

”Follow the money” heter det ju i vissa sammanhang. Men för att lösa MOP bör man nog ”follow the wristlet bag”. Och eftersom vissa menar att det bara kan finnas en person i Sverige med handledsväska kan man på detta vis pussla ihop mördarens förehavanden.
Senast redigerad av Knattarna 2025-06-24 kl. 04:08.
Citera
2025-06-24, 07:17
Medlem
"Jag kommer inte ifrån att det är Engström som springer däruppe"

Tänk om övriga utredare tagit fasta på detta och plockat in SE som misstänkt och pressat honom. Då hade alternativen varit två:

1. Hans historia faller och han erkänner att han ljugit/skarvat och redovisar ett alibi.
2. Han kan inte presentera ett alibi och utredningen fortsätter och efter ett tag avskrivs han, eller att det kommer fram saker som gör att han kan ställas inför rätta.
Citera
2025-06-24, 07:24
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
"Jag kommer inte ifrån att det är Engström som springer däruppe"

Tänk om övriga utredare tagit fasta på detta och plockat in SE som misstänkt och pressat honom. Då hade alternativen varit två:

1. Hans historia faller och han erkänner att han ljugit/skarvat och redovisar ett alibi.
2. Han kan inte presentera ett alibi och utredningen fortsätter och efter ett tag avskrivs han, eller att det kommer fram saker som gör att han kan ställas inför rätta.

Ja, som du märker hade ju SE allt att vinna på det där eftersom han då hade fått en möjlighet att försvara sig. Att han aldrig förhördes som misstänkt är en stor svaghet i misstankarna mot honom.

För alternativ 2 var ju exakt vad som hände i verkligheten. Utredningen fortsatte och efter ett tag avskrevs han.
Citera
2025-06-24, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Ja, som du märker hade ju SE allt att vinna på det där eftersom han då hade fått en möjlighet att försvara sig. Att han aldrig förhördes som misstänkt är en stor svaghet i misstankarna mot honom.

För alternativ 2 var ju exakt vad som hände i verkligheten. Utredningen fortsatte och efter ett tag avskrevs han.

"Utredningen fortsatte och efter ett tag avskrevs han"

Min poäng är alltså att han inte plockades in som misstänkt och pressades rejält. Uppenbarligen fanns det misstankar mot honom.

"Att han aldrig förhördes som misstänkt är en stor svaghet i misstankarna mot honom"

Och det faller på Polisen.Anser jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in