2025-06-23, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jr.Soprano
Ts premiss är felaktig, svensk mat är vida överlägsen de flesta andra kulturers mat. Sverige levererar råvaror av högsta kvalitet och sedan förädlar dem till perfektion.

Den här typen av frågor är alltid efterblivna då de bygger uteslutande på subjektiv upplevelse. Nej ts kanske inte gillar svensk mat, men det finns folk som faktiskt har fungerande smaklökar, dem gillar svensk mat.

Mat handlar mycket om tycke och smak. Du har helt rätt i att vi har bra råvaror och att det lagas mycket gott. Dock till ofta ett högt pris jämfört med mer utländska alternativ. Sedan är frågan hur svensk den svenska maten är då nästan allt har influenser från andra länder.
Citera
2025-06-23, 19:17
Medlem
Men vad äter en kille från Mellanöstern då? Vad lagar han hemma?
Citera
2025-06-23, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Jag tycker synd om invandrare som fortfarande måste låtsas saker. Det finns inte värre än att låtsas att en viss mat är god när man tycker att den inte är det. Nu gäller detta i princip all mat som inte kommer från mitt land men i.o.m vi befinner oss på en svensk sajt så får vi gnälla på svensk mat istället. Det är inte ens säkert hur "svensk" maten jag pratar om här är men hursomhelst:

Lax: smakar skit

Räkor: räkor som man kan köpa i Sverige är för det mesta skit förutom i extrema undantagsfall

Kanelbullar: skit smakar nog lite bättre

Fisk: varför finns inte fisk i Sverige förresten? Eller kallar ni det som finns på riktigt för "fisk"?

Ja, listan kan göras lång ändå finner många invandrare sig själva tvungna till och ljuga och påstå "nej men jag älskar lax".

Frågeställning: rubrik.
Du är nog den av väldigt FÅ personer som inte uppskattas svensk mat. Tyvärr borde du nog söka läkarvård om du tycker att dessa delikatesser smakar"skit". Jag vet många invandrare som verkligen uppskattar vår svenska matskatt och gärna äter den typen av rätter. Du är i själva verket i minoritet här men det är väl okej så länge du inte missvisande hävdar att alla invandrare tycker som dig.
Citera
2025-06-23, 19:31
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Citat:
Jag tycker synd om invandrare som fortfarande måste låtsas saker. Det finns inte värre än att låtsas att en viss mat är god när man tycker att den inte är det. Nu gäller detta i princip all mat som inte kommer från mitt land men i.o.m vi befinner oss på en svensk sajt så får vi gnälla på svensk mat istället. Det är inte ens säkert hur "svensk" maten jag pratar om här är men hursomhelst:

Räkor: räkor som man kan köpa i Sverige är för det mesta skit förutom i extrema undantagsfall

Fisk: varför finns inte fisk i Sverige förresten? Eller kallar ni det som finns på riktigt för "fisk"?

Ja, listan kan göras lång ändå finner många invandrare sig själva tvungna till och ljuga och påstå "nej men jag älskar lax".

Vad är den bästa matkulturen i din mening?
Citera
2025-06-23, 20:01
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Mat handlar mycket om tycke och smak. Du har helt rätt i att vi har bra råvaror och att det lagas mycket gott. Dock till ofta ett högt pris jämfört med mer utländska alternativ. Sedan är frågan hur svensk den svenska maten är då nästan allt har influenser från andra länder.

Och hur finsk är den finska, den turkiska, den franska, den egyptiska, marockanska, brasilianska, grönländska osv. osv. Ingen kan med absolut säkerhet påstå att något lands maträtter är helt uppfunna just i dessa länder, utan influenser utifrån...
Citera
2025-06-23, 20:05
Medlem
Citat:
Jag tycker synd om invandrare som fortfarande måste låtsas saker.

Trådstarten dog i första meningen. Invandrare måste inte gilla svensk mat och de drar sig heller sällan för att såga den. Sverige är ju inte en hederskultur på det sättet. Folk blir inte förolämpade om nån säger att falukorv är skit. Det är inte som i mellanöstern där man får en kroksabel över nacken om man gör ned på deras kultur, sedvänjor eller påstår att dadlar smakar kamelpung.
Citera
2025-06-23, 21:29
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxima95
De har aldrig ätit någon riktig svensk mat heller förutom i skolan, där vi vet att det ska kosta så lite som möjligt.

Är ju helt sant. Kanske skulle gammaldags nötstek med svampsås potatis gelé funka.
Citera
2025-06-23, 22:03
Medlem
Husman är nr1!!
Citera
2025-06-23, 22:03
Medlem
Citat:

Fel.
1. De invandrare jag känner, som inte gillar svensk mat, gör mat som de gjorde i sina ursprungländer. Ingredienser går att få tag i invandrarägda affärer.

2. Inget av det där är ju typisk svensk mat. (Vet inte gällande kanelbullar.)
Typisk mat är (små) köttbullar och sill. Falukorv och blodpudding men det är det knappt några svenskar som tycker är gott heller. (Smörgåstårta är svensk, men äts sällan. Kräftor, men det är ju bara en gång per år.)
/Lax är snarare norsk/kanadensisk.
/Svenska räkor finns iofs men äts sällan.
/Nästan ingen av den fisk som äts i Sverige är typisk svensk. Eller hur ofta äts sådant som gädda och abborre...?
Citera
2025-06-23, 22:09
Medlem
Blodpudding, stekt bacon och stekt potatis.
Stekt fläsk med kokt potatis och löksås.
Ärtsoppa med fläsk.
Korvstroganoff med ris.
Köttbullar(inte frysta) med potatismos, lingon, inlagd gurka & gräddsås.
Kåldolmar med kokt potatis och brunsås.

Om du inte gillar en enda av rätterna ovanför är det något allvarligt fel i huvudet på dig.
Citera
2025-06-23, 22:24
Medlem
Lever man som ts på övergrillade gorbys och freeway cola så förstår jag att smaklökarna försvinner.
Citera
2025-06-23, 22:30
Medlem
shaktas avatar
Citat:

Du glömde Kebab och Pizza, för det är väl Svenskt enligt dig om vi nu går efter din lista ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in