2025-06-22, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Om du säger att du du studerat den "Barnens bibel" som du fick i söndagsskolan som 7-åring i 30 år så tror jag dig absolut! Men den riktiga boken? Den kan du knappast ens ha öppnat.

Återigen ljuger du, jag fick "Levande Bibeln" när jag var 24år, innan dess var jag i princip en ateist (beroende på hur man definierar ordet "ateist"), jag har absolut inte gått i söndagsskola, det är en lögn utan dess like, har du ingen skam i din kropp?

Citat:
Låter otroligt att du "studerat" Bibeln i 30 år, men ändå inte lyckats läsa Matt 5:17–19 utan att omtolka varje ord Jesus säger till dess direkta diametrala motsats??

Det är du som diametralt omtolkar bibeln, den ateist som du har varit i 30 år.

Citat:
Så låt oss gå rakt på sak och visa att hela din tolkning bygger på ett enda trixs:
Att orden i Bibeln inte betyder det de faktiskt betyder.

För ditt argument är exakt detta:

– När Jesus säger ordagrant: "Jag har inte kommit för att upphäva lagen (dvs moses lagar),"så menar han att han: "har kommit för att upphäva lagen."??

– När Jesus säger att "Inte en enda prick i lagen ska förgå," så menar du alltså att han säger att "Lagen försvinner strax."

– Och när Jesus säger att lagarna inte ska upphöra att gälla : "förrän himmel och jord förgår," så menar du att han egentligen säger "Redan nu, för vi tolkar det så."

– När Jesus dessutom i versen efter förtydligar hur otroligt viktigt det är att man följer Moses lagar och säger: "Den som upphäver ett enda av buden, om så det allra minsta, och undervisar människorna så, han skall räknas som den minste i himmelriket." så menar du att han egentligen alltså säger "Nja! Ni kan strunta i det. Upphäv dem alla. Det är precis vad Gud"

Och för att få det att gå ihop slänger du in Paulus, Hebreerbrevet och Jeremia.
Inte som stöd, utan som ersättning för vad orden som Jesus faktiskt sa?

Så grattis! Du har alltså byggt en teologi där Jesus blir ett problem för dig. Hans ord är något du måste kringgå, bortförklara eller desperat försöka filtrera genom andras röster,
tills de förlorar all betydelse.

Du står ju inte kvar i evangelierna? Så till den milda grad att du direkt flyr till brevtexter, symbolik symbolik och "helhetssyn" och annat nonsens.
Men framför allt så du flyr du ju från de ord som kom direkt från Jesus egna läppar enligt i Matt 5:17–19.

För du du vet ju, att om du stannar där så faller hela din position ihop direkt!

Och det är just det som avslöjar dig. Du talar inte utifrån Jesus egna ord. Utan du talar istället över honom. Du ersätter Jesus egna ord, med din egen söndagsskole-teologi och kallar det för "tolkning".

För ditt argument är endast är att ordet "äpple" egentligen betyder "cykel". Att om det står i bibeln att det var "natt" så betyder det egentligenatt det var "dag". Att om Jesus säger "högt" så betyder det egentligen "lågt".

Så vi gör så här! För att inte anklagas för att "ljuga" eller "förvränga" något så postar jag här hela texten från Matt 5:17–20 helt utan tolkning.

Folk får såklart själva avgöra vem som har rätt i vad texten faktiskt säger! Du eller jag!

Men vad du hävdar är alltså att om vi lägger in Matt 5:17–19 som en fråga på läsförståelsedelen i högskoleprovet i höst så kommer helt säkert en majoritet att spontant kryssa i alternativet:

”Jesus menar att Mose lagar inte längre gäller och att man inte behöver följa dem.”
Och det alltså är vad kallar en ”rimlig tolkning”??

Själv tror jag snarare att den tolkningen skulle ge 0 poäng och direkt placering i särskola.

Oj, många betydelselösa ord för ingenting. Det som är frågan är om Jesus med sina ord: "inte förrän allt har skett" syftar på: "Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna" eller "innan himlen och jorden förgår".

Det är ganska tydligt att han använder orden "innan himlen och jorden förgår" som en hyperbol för att betona hur viktigt lagen är, sedan säger han att han ska uppfylla lagen och profeterna, och då ska lagen förgå, väldigt enkelt.

Och jag har visat med många skriftställen att Mose lag skulle ersättas med det nya förbundet, det tydligaste är det Paulus säger:

"Genom att tala om ett nytt förbund har han gjort det förra föråldrat. Och det som blir gammalt och föråldrat skall snart försvinna." (Hebr 8:13 Bibel2000)

Att du ignorerar och nedvärderar andra skriftställen för att föra fram din ateistiska syn är inte förvånande, det är många som gör så. Trump är inte den enda i världen som tummar på sanningen.
Citera
2025-06-22, 20:25
Medlem
Ni glömde berätta att energin är massor av radiovågor typ.
Det är groteskt hur ni kan stå upp för detta.
Citera
2025-06-22, 20:52
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det där hände aldrig.

Den som skrev Markus tyckte att det var en bra berättelse, och förmodligen beroende på att staden Gerasa råkade mycket illa ut under det Judiska kriget.

Så här skriver Josefus i bok 4.9.1 om kriget.

Så här skriver "Markus", som är det äldsta evangeliet.

Problemet med det är att den förmodade staden ligger 13 mil från sjön. Grisarna kan inte gärna ha rusat 13 mil för att få kasta sig i sjön. Det är också ganska avslöjande att ordet legion används.

Den som skrev Matteus, en senare text, insåg problemet och bytte helt enkelt plats. Här är från kapitel 8.

Gadara ligger en mil från sjön.

Den som skrev Matteus - liksom de andra - hittade på bäst fan han, eller de ville, för det finns ju tecken på flera kockar i texterna.

Här är en favorit från 27.51-53.

En zombieapokalyps... minsann ... som ingen annan har hört talas om ... mycket troligt ... eller nåt. Och sedan var det visst jordbävning och förhänget brast

Men så här skriver Josefus i 5.5.4 och 5.5.5

Josefus måste själv ha sett dessa förhängen, som inte alls är trasiga, men de blev nog det när romarna förstörde templet.

Slutsats, de som har skrivit evangelierna hittar på, och vet väl inte så mycket om Jesus, som troligen dog före det att författarna föddes.

Det är väldigt mycket hittepå i böckerna.

De kristna måste förstås bortse från alla tokigheter, allt hittepå och all genuin ondska. För annars kan de inte tro. Vad de dock inte inser är att när de gör det, så är det de själva som bestämmer, och inte någon gudom. Själva förhållningssättet detroniserar därför gud, och det är en motsättning som det är mycket svårt att ta sig ur.

Här är en käck textsnutt från 2 kungaboken.

Gud hade nog en jävligt dålig dag, som brände upp 102 män, bara för att de hade sagt till Elia att komma ned från ett berg

Och detta är en gud som folk vill tro på. Det kan bara bero på att de har blivit indoktrinerade sedan barnsben, eller inte har läst eller vill tänka något om det.

Men, som jag brukar skriva om bibeln, så finns där en hel del mycket viktig information. Den är ju ofta den enda källan till judarnas tidiga historia, men för att kunna använda boken så, måste man studera den som vilken berättande källa som helst.

Det blev kanske lite mycket text, men många har ju redan läst citaten, så det måste man inte göra igen.

Det är segt som gröt att läsa bibeln eller ens få en rimlig uppfattning om "vad som egentligen hände".
Vart man än läser stöter man på en motsägelse och för varje förklaring så finns det nåt som motsäger just den förklaringen...
Håller med dig, indoktrinering måste ligga till grunden för mångas tro.
Om en person självmant skulle söka sig till Gud efter att ha läst bibeln, då kan man fundera på vad denne personen egentligen har för moral haha.
Citera
2025-06-22, 21:09
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Det framgår ju ordagrant i din bibeln (mormons bok) att din gud är öppen rasist eftersom han enligt 2 Nephi 5:20-21 förklarar att vita människor är "exceedingly fair and delightsome" som det står i orginaltexten och att svarta och färgade människor har en annan hudfärg eftersom "Lord God did cause a skin of blackness to come upon them" så att "they might not be enticing unto my people".

Så tycker du att vita människor är ""exceedingly fair and delightsome" och att färgade människor "might not be enticing unto my people"?

Det är fortfarande en liten grupp besläktade personer vi talar om. Sedan är färgen vit betraktad som ren och helig även i Bibeln. Fultolkar du med flit eller har du bara dålig koll på kristendomen?
Citera
2025-06-23, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Det är fortfarande en liten grupp besläktade personer vi talar om. Sedan är färgen vit betraktad som ren och helig även i Bibeln. Fultolkar du med flit eller har du bara dålig koll på kristendomen?

Prova lägga in en person i alla texter samma dag istället under en tid.
Inte säkert du orkar, men många tar bara de texter de tycker låter bra sen vad de har i verkligheten kommer aldrig med ?

Sen märker man att många har tvärtom men de ska endå ta upp gud och Bibeln till förbannelse.

Om ni hittar extremt onaturlig energi kanske det endå betyder ingen bibel?
Men inte där ger sig folk heller.

Alltså ser du inte skillnad på naturlig energi eller en turbodator tex?
Citera
2025-06-23, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz

Tack du, men jag är mycket väl bekant med både Mormons bok och kristendomen. Och just därför är det smärtsamt tydligt varför mormonismen är en av de mest absurda hitte-på-religionerna efter scientologin.

Något som är helt uppenbart för den som faktiskt har läst Mormons bok i allmänhet och 2 Nephi 5:21 i sin ordalydelse och förstår dess teologiska innebörd.

Du nämner att det bara handlar om "en liten grupp släktingar"? Men det förändrar ju inte vad texten faktiskt sager. Dvs att Gud själv, enligt Mormons bok, orsakade en hudfärgsförändring. En “skin of blackness” uttryckligen för att de inte skulle vara attraktiva för de rättfärdiga.

Det här är inte symbolik. Det är inte bildspråk. Det är bokstavlig teologiskt sanktionerad rasåtskillnad.

Och till skillnad då från Bibeln, där hudfärg aldrig kopplas till synd eller gudsnåd, så gör Mormons bok exakt det! Och det är ett otvetydigt faktum att Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga ända från grundandet byggde hela sin prästpolitik på just denna ide. Att mörkhyade var förbannade och därför inte värdiga att bära prästadömet.

Det finns ingen "work-around" för det, min vän! Eller menar du att er profet ljög i alla dessa år och att du har rätt???

Och sedan, och som av ett gudomligt sammanträffande så ändrade sig er allvetande Gud en dag 1978. Det vill säga, precis när den amerikanska regeringen på allvar började diskutera att dra in kyrkans skattebefrielse på grund av denna diskriminering?

Wow! Vilken timing, va? En Gud som skapade hela universum och besitter all kunskap, men som tydligen inte hade koll på skattereglerna? So inte ens din Gud rår alltså på Skatteverket. 😂

Så nej du! Jag har nog ganska god koll på både din teologi och dess historia. Och ärligt talat vore det rätt klädsamt om även du visste vad du faktskt försvarar.
Citera
2025-06-23, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Återigen ljuger du, jag fick "Levande Bibeln" när jag var 24år, innan dess var jag i princip en ateist (beroende på hur man definierar ordet "ateist"), jag har absolut inte gått i söndagsskola, det är en lögn utan dess like, har du ingen skam i din kropp?

Det är du som diametralt omtolkar bibeln, den ateist som du har varit i 30 år.

Oj, många betydelselösa ord för ingenting. Det som är frågan är om Jesus med sina ord: "inte förrän allt har skett" syftar på: "Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna" eller "innan himlen och jorden förgår".

Det är ganska tydligt att han använder orden "innan himlen och jorden förgår" som en hyperbol för att betona hur viktigt lagen är, sedan säger han att han ska uppfylla lagen och profeterna, och då ska lagen förgå, väldigt enkelt.

Och jag har visat med många skriftställen att Mose lag skulle ersättas med det nya förbundet, det tydligaste är det Paulus säger:

"Genom att tala om ett nytt förbund har han gjort det förra föråldrat. Och det som blir gammalt och föråldrat skall snart försvinna." (Hebr 8:13 Bibel2000)

Att du ignorerar och nedvärderar andra skriftställen för att föra fram din ateistiska syn är inte förvånande, det är många som gör så. Trump är inte den enda i världen som tummar på sanningen.

Så om vi då alltså summerar kärnan i hela ditt argument som du nu föröker briljera med så går alltså helt och hållet på en sak: "Ord betyder egentligen inte vad orden faktskt betyder!!".

– När Jesus säger ”inte”, så menar han alltså ”jo”.
– När Jesus säger att han "inte kommit för att upphäva lagen", så menar han "att han kommit för att upphäva lagen".
– När han säger att han kommit för "att uppfylla lagen", så betyder det enligt dig att "den kan slängas i papperskorgen".
- Och när Jesus dessutom extra förtydligar att "inte en enda prick i lagen ska förgå förrän himmel och jord förgår", så menar du alltså att han egentligen säger att ”alla prickar i lagen försvinner typ nu, för att Paulus som inte ens är här, kommer att skriva något annat i ett brev långt långt senare kanske.”

Det är alltså så enkel din teologi är? Stryka eller helt ändra betydelsen av de av Jesus egna ord som man inte gillar, och istället hävda att Paulus ord har högre värde och betydelse än Jesus egna i evangelierna för att annars så kraschar din tro?

Mängden av lögner och hittepå som man måste förnedra sig till för att få sin tro att fungera är anmärkningsvärd måste jag säga!

Så en liten fråga bara?

Om du knäpper på dig säkerhetsbältet när du sätter dig i bilen nästa gång? Innebär det att du "uppfyller" lagen då? Ja eller nej? Och om svaret är "ja"? Betyder det då att om man som "uppfyller" en gång? Att man därefter aldrig behöver knäppa på dig bältet igen?

Ledsen att behöva säga det, men… Om du efter 30 års "bibelstudier" fortfarande inte förstått hur verb fungerar? Då är det kanske inte Jesus du borde studera mer, utan språk rent allmänt.
Citera
2025-06-23, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Gud med allsmäktig kraft kan omöjligt ha skapat en bok med åsikter som han själv inte står för. Kristendomen har en ofrånkomlig koppling till Bibeln och allt vad den innehåller.
Ändå så predikas det aldrig talas om dilemman som går emot nutidens etik i kyrkan.
Men om man är en sann kristen så måste man väl tro på allt som Jesus förespråkade?

Här är några mindre vanliga exempel tagna från bibeln.

Om någon har en son som är uppstudsig och olydig ska alla män i hans stad stena honom till döds.
5 Mosebok 21:18–21

Då kom två björnhonor ut ur skogen och rev ihjäl 42 pojkar.
2 Kungaboken 2:23–24

Och Lot blev drucken. Hans äldsta dotter gick in och låg med sin far utan att han märkte det.
1 Mosebok 19:30–36

Om en man våldtar en ogift kvinna skall han betala brudpris och ta henne till hustru.
5 Mosebok 22:28–29

Gå och slå Amalek döda både man och kvinna, barn och spädbarn.
1 Samuelsboken 15:3

Deras könslem är som åsnors, deras sädesflöde som hingstars.
Hesekiel 23:20

Frågan är, varför är Gud så pervers?
Du! Det är inte första gången frågan ställs. Sök och du kommer få svar. Eller varför inte läsa NT och få svar på dina och många andra frågor?
Citera
2025-06-23, 11:04
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnickeliSnack
Du! Det är inte första gången frågan ställs. Sök och du kommer få svar. Eller varför inte läsa NT och få svar på dina och många andra frågor?

Man får bara mer frågor. Kristen apologetik är något av det mentalt underligaste som finns.

Det råder inte ens enighet i evangelierna om Jesus sista ord, vilket är väldigt konstigt eftersom Jesus ju skall vara en gud, och man får därför förmoda att orden är mycket viktiga, och att han har förmåga att kommunicera dem till åhörarna, både på plats, och när någon långt efteråt skrev böckerna.

Men icke: apologetikerna ser dock inga problem, utan bakar ihop alla ord och hittar på en ordning, och även så naturligtvis en mening med varje ord.

Den enklaste förklaringen är dock att de som skrev inte hade någon större koll på vad personen Jesus sade på korset. Väldigt troligt är också att de bara hittade på.
Citera
2025-06-23, 11:35
Medlem
Citat:
Så om vi då alltså summerar kärnan i hela ditt argument som du nu föröker briljera med så går alltså helt och hållet på en sak: "Ord betyder egentligen inte vad orden faktskt betyder!!".

– När Jesus säger ”inte”, så menar han alltså ”jo”.
– När Jesus säger att han "inte kommit för att upphäva lagen", så menar han "att han kommit för att upphäva lagen".
– När han säger att han kommit för "att uppfylla lagen", så betyder det enligt dig att "den kan slängas i papperskorgen".
- Och när Jesus dessutom extra förtydligar att "inte en enda prick i lagen ska förgå förrän himmel och jord förgår", så menar du alltså att han egentligen säger att ”alla prickar i lagen försvinner typ nu, för att Paulus som inte ens är här, kommer att skriva något annat i ett brev långt långt senare kanske.”

Det är alltså så enkel din teologi är? Stryka eller helt ändra betydelsen av de av Jesus egna ord som man inte gillar, och istället hävda att Paulus ord har högre värde och betydelse än Jesus egna i evangelierna för att annars så kraschar din tro?

Mängden av lögner och hittepå som man måste förnedra sig till för att få sin tro att fungera är anmärkningsvärd måste jag säga!

Så en liten fråga bara?

Om du knäpper på dig säkerhetsbältet när du sätter dig i bilen nästa gång? Innebär det att du "uppfyller" lagen då? Ja eller nej? Och om svaret är "ja"? Betyder det då att om man som "uppfyller" en gång? Att man därefter aldrig behöver knäppa på dig bältet igen?

Ledsen att behöva säga det, men… Om du efter 30 års "bibelstudier" fortfarande inte förstått hur verb fungerar? Då är det kanske inte Jesus du borde studera mer, utan språk rent allmänt.

Du nämner, kommenterar och argumenterar inte dessa ord:

"inte förrän allt har skett." (Matt 5:18 Bibel2000)

Finns det en orsak till att du ignorerar/blundar för det? Att du helt sonika lyfter bort det från skriftstället?
Citera
2025-06-23, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du nämner, kommenterar och argumenterar inte dessa ord:

"inte förrän allt har skett." (Matt 5:18 Bibel2000)

Finns det en orsak till att du ignorerar/blundar för det? Att du helt sonika lyfter bort det från skriftstället?

Vet inte hur det är hos dig, men sist jag tittade ut genom fönstret så hade varken himmel eller jord förgått.

Texten säger ordagrant: "Sannerligen säger jag er: Förrän himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav, inte en prick i lagen förgå, förrän allt har skett." (Matt 5:18)

Grammatiskt består meningen av en huvudsats: ”skall inte en enda bokstav, inte en prick i lagen förgå”, … .. som ramas in av två temporala bisatser: ”Förrän himmel och jord förgår” och ”förrän allt har skett.”

Det är vad ens svensklärare kallade en korrelativ konstruktion om man var med på den lektionen. Alltså! Två tidsvillkor som tillsammans bestämmer när huvudsatsen får träda i kraft.

Med andra ord! Texten säger alltså helt klart att lagen gäller tills båda dessa saker har inträffat. Och "himmel eller jord" har ju som sagt inte "förgått" som sagt!

På svenska (och grekiska) kallas det här ibland också för dubbel temporal begränsning eftersom det ett typ av språkligt säkerhetslås. Precis som när mamma sager: ”Innan du har städat ditt rum och innan du gjort din svenskaläxa, så får du inte skriva fler tramsiga religiösa inlägg på Flashback.”

Du får alltså skriva först när båda sakerna är klara. Är du med?

Så nej! Du kan inte plocka ut ”förrän allt har skett” ur meningen och låtsas som att det upphäver resten. Så fungerar inte språk helt enkelt! Inte ens i bibeltexter. Även om jag förstår att du desperat vill det skulle det eftersom hela ditt tramsiga argument bygger på just det.

Men om du nu är arg på att ord faktiskt betyder vad de egentligen betyder så skyll då inte det på mig! Det är inte jag som bestämt att korrelativa konstruktioner fungerat på här sättet i över 2500 år?

Vad kommer sen? Att du blir arg för att 8x2 inte = 2 eftersom "multiplikation" betyder "division" och siffran "2" betyder "4"?
Citera
2025-06-23, 15:06
Medlem
Citat:
Texten säger ordagrant: "Sannerligen säger jag er: Förrän himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav, inte en prick i lagen förgå, förrän allt har skett." (Matt 5:18)

Nej, nu utelämnar du andra ord istället, det står:

"Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla. Sannerligen, innan himlen och jorden förgår skall inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen förgå; inte förrän allt har skett." (Matt 5:17-18 Bibel2000)

Vad är det som ska ske? Jo att Jesus uppfyller lagen och profeterna, inte förrän det har skett, så förgår den lag som Gud slöt i Egypten. Gud bekräftar detta genom Jeremia:

"Det skall komma en tid, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israel och med Juda, inte ett sådant förbund som jag slöt med deras fäder när jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egypten" (Jeremia 31:31-32 Bibel2000)

"inte ett sådant förbund" betyder att det blir ett helt annat förbund, ett nytt förbund, inte som du påstår (har jag för mig) att det gamla förbundet fortfarande gäller.
Paulus bekräftar att det är ett nytt förbund, som ersätter det tidigare förbundet:

Paulus citerar Jeremia i detta kapitel, läs hela kapitel 8 om du vill.
Jag tror mer på Jeremia och Paulus än dig.

Det som ska ske, är alltså inte att "himlen och jorden förgår", det är en hyperbol på hur viktig lagen är. Om lagen inte hade funnits, så hade Jesus inte kunnat uppfylla den genom att vara en fullkomlig människa som uppfyller varenda bokstav i lagen fullkomligt.

Så det Jesus pratar om "ska ske" är att han ska dö som en fullkomlig människa utan synd, helt enligt profetiorna, och detta gör att Gud kan utplåna lagen. Läs hela versen igen i sitt sammanhang:

"Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla. Sannerligen, innan himlen och jorden förgår skall inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen förgå; inte förrän allt har skett." (Matt 5:17-18 Bibel2000)

Jesus ljuger inte här, han upphävde inte lagen när han levde på jorden som människa, däremot uppfyllde han lagen och profetiorna fullkomligt när han hade dött. Och det var Gud, inte Jesus, som upphävde Mose lag tack vare att Jesus trädde fram till Gud med hans fullkomliga syndfria mänskliga offer:

"Men nu har Kristus trätt fram som överstepräst... Han har gått genom det större och fullkomligare tält som inte är gjort av människohand, det vill säga inte tillhör denna världen. Och med sitt eget blod, inte med blod av bockar och kalvar, har han en gång för alla trätt in i helgedomen och vunnit befrielse åt oss för evigt.

Om nu blod av bockar och tjurar och stänk av askan från en kviga helgar de orena så att de blir rena i yttre mening, hur mycket mer måste då inte blodet från Kristus, som i kraft av evig ande har framburit sig själv som ett felfritt offer åt Gud, rena våra samveten från döda gärningar
" (Hebr 9:11-14 Bibel2000)

Tack vare Jesu blod, så blev Mose lag "utplånat", "spikat på korset":

"Och ni, som var döda genom era överträdelser och ert oomskurna tillstånd, er har Gud gjort levande tillsammans med Kristus, i och med att han förlät oss alla våra överträdelser och drog ett streck över det skuldebrev som belastade oss med lagens krav. Han har utplånat det genom att spika det på korset." (Kol 2:13-14 Bibel2000)

Du får inte ihop det med andra skriftställen om det tidigare förbundet fortfarande ska gälla. Och du måste förkasta både Paulus skrifter och Jeremias skrifter, och många profetior i bibeln, vad blir då kvar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in