2025-06-22, 20:58
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag håller helt med om att de inte bör slängas.

Problemet från ett moderatorsperspektiv är ofta att man anser att folk kunde göra ett minimum av egen ansträngning att kolla upp om ämnet har diskuterats nyligen och i så fall var.

Visst är det så att det säkerligen hade kunnat görats bättre och mer effektivt från början. Men vad spelar det för roll om en bra diskussion har uppkommit? Forumet kan väl knappast vara till för att bara skapa en databank som är lättsökt efter information utan syftet med detta forum är väl just att främja yttrandefrihet och den öppna debatten? Sånt uppstår naturligt och kan inte alltid styras exakt, då blir det artificiellt och stelt och inte något bra.

Låt det öppna debatten vara öppen och naturlig.
2025-06-22, 21:03
Medlem
Kalk-Allans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Visst är det så att det säkerligen hade kunnat görats bättre och mer effektivt från början. Men vad spelar det för roll om en bra diskussion har uppkommit? Forumet kan väl knappast vara till för att bara skapa en databank som är lättsökt efter information utan syftet med detta forum är väl just att främja yttrandefrihet och den öppna debatten? Sånt uppstår naturligt och kan inte alltid styras exakt, då blir det artificiellt och stelt och inte något bra.

Låt det öppna debatten vara öppen och naturlig.
Helt enig med dig här!
2025-06-22, 21:09
Medlem
Kalk-Allans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Håller med TS. Min "pet peeve" på Flashback är när man läser igenom en aktiv tråd på minst 3 sidor med inlägg, trycker "Svara" och möts av "Du har inte behörighet att skriva i den här tråden". Eller vad det nu står.

Många, många gånger har jag tänkt "Vad fan FLYTTADE de inte bara på tråden för?"

Några enstaka gånger, för riktigt länge sen, har jag t o m PM:at TS och undrat om de inte ska kontakta moderator för att få tråden flyttad. Det har gällt när det varit en engagerande tråd med många svar.

Jag har lärt mig att inte bry mig längre. Låst tråd? Vidare till nästa.
Detta, så sant alltihop!
2025-06-22, 21:51
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Ja så kan det vara, vet inte vilket arbetsbelastning moderatorerna har eller om de får betalt för deras arbete. Men att alltid ta den enkla vägen = Papperskorgen känns inte seriöst
Jag vet inte om det ryms i ämnet, men trådarna du nämner, hade de kunnat flyttas till annan plats utan att en stor del blir off topic?

Nu ska säga något som jag inte kan visa är korrekt.
Ditt påstående om ”enkla vägen” är medveten lögn.
2025-06-22, 21:57
Medlem
Ja faktiskt, känns ofta onödigt och synd.
2025-06-22, 22:14
Medlem
Kalk-Allans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag vet inte om det ryms i ämnet, men trådarna du nämner, hade de kunnat flyttas till annan plats utan att en stor del blir off topic?

Nu ska säga något som jag inte kan visa är korrekt.
Ditt påstående om ”enkla vägen” är medveten lögn.

Ja det är frågan, som jag skrivit tidigare så är vissa trådar på marginalen och kanske ska postas i Övrigt? Jag kan skriva en tråd som handlar om psykologi och krig samt filosofin bakom det hela, vart ska jag posta den? Det kanske inte moderator vet heller så då är det enkelt att skicka till papperskorgen, även om 100 personer svarat i tråden.
2025-06-22, 22:21
Medlem
Citat:
Varför kan inte en moderator försöka ens att lägga en tråd som faktiskt har intresse i dess rätta forum??

Har sett 2 nu bara under 2 dagar med närmare 100 interaktioner var som hamnat i papperskorgen pga "fel forum" detta är så jävla destruktivt för detta forum.. Om det inte är en uppenbar skitpost och istället något som istället engagerar folk, kan inte moderatorer då placera det inlägget på rätt plats (eller vet de ens själva vad som är rätt plats?) i stället för att kasta det i papperskorgen??

Som sagt detta beteende är självdestruktivt!

Edit: Jag har själv lagt ämnen i fel forum del, i vissa fall har en moderator flyttat den till rätt forum, men mestadels har hamnat i Papperskorgen...

Men är det inte därför det skall finnas moderatorer för att slussa vettiga trådar rätt.

Sen har vi OT problemet - med stoor accept av vad som idag bedöms vara OT kan trådar
vidgas o bli betydligt bättre o intressantare - passagen var ett bra exempel på detta
2025-06-22, 22:27
Medlem
Kalk-Allans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Men är det inte därför det skall finnas moderatorer för att slussa vettiga trådar rätt.

Sen har vi OT problemet - med stoor accept av vad som idag bedöms vara OT kan trådar
vidgas o bli betydligt bättre o intressantare - passagen var ett bra exempel på detta
Ja det är precis så jag tänker, har inte moderatorer ett eget forum - Vart ska jag skicka denna tråden?

Det är så jävla tragiskt att en tråd med 100 svar åker helt plötsligt i papperskorgen, bara för att den råkade vara i fel forum.
2025-06-22, 22:32
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ja det är frågan, som jag skrivit tidigare så är vissa trådar på marginalen och kanske ska postas i Övrigt? Jag kan skriva en tråd som handlar om psykologi och krig samt filosofin bakom det hela, vart ska jag posta den? Det kanske inte moderator vet heller så då är det enkelt att skicka till papperskorgen, även om 100 personer svarat i tråden.
Testa att fråga en moderator? Jag har gjort det, utan att känna mig rövknullad efteråt-
2025-06-22, 22:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430

[. . .]

Vad som är vettigt är en bedömningsfråga.

En trådstart kan vara uppenbart hemmahörande i ett delforum men diskussionen vara off topic i denna avdelning och i tråden.

Är det en vettig tråd och var bör tråden då placeras?

Den som startar en tråd har ett eget ansvar för att den hamnar rätt.

Citat:
0.02. Trådstart och forumval

Var noga med att posta ditt inlägg i rätt underforum. Ditt inlägg ska ha anknytning till det ämne som forumet avser. Starta inte en ny tråd ifall det redan finns en lämplig tråd. En trådstart måste vara begriplig i sig själv och inte tvinga läsaren att hämta information från externa källor.

Är man osäker var en trådstart passar kan man fråga en moderator innan man startar tråden.
2025-06-22, 22:51
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Ämnet för den första tråden finns det redan ett tiotal trådar om:

Flera av de trådar du nämner är inte ens i närheten.
2025-06-22, 22:53
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Men det är väl bara att kontakta en moderator i relevant forumdel och be dem fiska upp tråden och placera om den?

Är det jobbigt?

Nej, men för det mesta lönlöst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in