2025-06-22, 23:05
Medlem
Jag instämmer, och i många fall är sammanfogande till en samlingstrãd en total dödsdom för diskussionen. De flesta har funnits länge länge länge och lider av de typiska problemen som stora trådar gör. Ursprungliga kontextet kring trådstarten faller bort och det blir svårare att följa samtalet.
2025-06-22, 23:13
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Testa att fråga en moderator? Jag har gjort det, utan att känna mig rövknullad efteråt-
Jag har faktiskt aldrig gjort det i mina fall pga att jag inte orkar gå igenom någon process, varför ska det ens behöva vara en process? Känns som ett rättsfall, jag ska lägga fram bevis för min tråds existens?
2025-06-22, 23:14
Citat:
Ursprungligen postat av Iceblade02
Jag instämmer, och i många fall är sammanfogande till en samlingstrãd en total dödsdom för diskussionen. De flesta har funnits länge länge länge och lider av de typiska problemen som stora trådar gör. Ursprungliga kontextet kring trådstarten faller bort och det blir svårare att följa samtalet.
+1 på denna, snacka om att döda en tråd bara för att den kanske nuddar vid ämnet av en redan existerande tråd med 12000 inlägg....
2025-06-22, 23:16
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Jag har faktiskt aldrig gjort det i mina fall pga att jag inte orkar gå igenom någon process, varför ska det ens behöva vara en process? Känns som ett rättsfall, jag ska lägga fram bevis för min tråds existens?
Jag tror det räcker ganska bra om man följer 0.02, vilket kan underlättas av kommunikation med moderator.
2025-06-22, 23:20
Citat:
Jag tror det räcker ganska bra om man följer 0.02, vilket kan underlättas av kommunikation med moderator.
Nu är jag rätt säker på att du varit moderator tidigare och vet exakt vad 0.02 betyder, det gör inte jag, men hur gör du själv om du ska lägga ut en ny tråd som innehåller psykologi, filosofi samt medicin? Vart placerar du den såvida du inte kan beskriva det extremt bra i TS?

Tar ett exempel "Jag mår dåligt vill ta livet av mig, läste just detta

"Nietzsche beskrev ressentiment (franska för "förbittring") som en giftig känsla hos de svaga, som riktar sin frustration mot de starka eller framgångsrika istället för att förbättra sig själva. Detta är kopplat till slavmoralen:

Orsak till lidande: Människor som känner ressentiment fastnar i hat, avund och självdestruktiva tankar. Istället för att ta ansvar för sitt liv skyller de på andra (t.ex. samhället, eliten, eller "de rika"). Detta gör dem bitter och olycklig."

Ska jag ta medicin mot detta? " - Vilket forum skulle du placera detta i, nu var detta det första jag kom fram till
Senast redigerad av Kalk-Allan 2025-06-22 kl. 23:47.
2025-06-22, 23:49
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Jag vet inte om det ryms i ämnet, men trådarna du nämner, hade de kunnat flyttas till annan plats utan att en stor del blir off topic?

Nu ska säga något som jag inte kan visa är korrekt.
Ditt påstående om ”enkla vägen” är medveten lögn.

Det som utmärker en lögn är att den är just medveten.
Eller menar du på allvar att en det finns omedvetna lögner?!
2025-06-23, 10:23
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Nu är jag rätt säker på att du varit moderator tidigare och vet exakt vad 0.02 betyder, det gör inte jag, men hur gör du själv om du ska lägga ut en ny tråd som innehåller psykologi, filosofi samt medicin? Vart placerar du den såvida du inte kan beskriva det extremt bra i TS?

"Nietzsche beskrev ressentiment (franska för "förbittring") som en giftig känsla hos de svaga, som riktar sin frustration mot de starka eller framgångsrika istället för att förbättra sig själva. Detta är kopplat till slavmoralen:

Orsak till lidande: Människor som känner ressentiment fastnar i hat, avund och självdestruktiva tankar. Istället för att ta ansvar för sitt liv skyller de på andra (t.ex. samhället, eliten, eller "de rika"). Detta gör dem bitter och olycklig."

Ska jag ta medicin mot detta? " - Vilket forum skulle du placera detta i, nu var detta det första jag kom fram till
Jag har ju tidigare i tråden skrivit att jag ibland har kontaktar moderator, det där verkar vara ännu en anledning. Ja, jag har varit moderator.
2025-06-23, 10:24
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Det händer ibland att användare anklagas för att ljuga när de helt enkelt bara har fel. Jag ville markera det här inte var ett sådant fall.
2025-06-23, 11:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Visst är det så att det säkerligen hade kunnat görats bättre och mer effektivt från början. Men vad spelar det för roll om en bra diskussion har uppkommit? Forumet kan väl knappast vara till för att bara skapa en databank som är lättsökt efter information utan syftet med detta forum är väl just att främja yttrandefrihet och den öppna debatten? Sånt uppstår naturligt och kan inte alltid styras exakt, då blir det artificiellt och stelt och inte något bra.

Låt det öppna debatten vara öppen och naturlig.

Håller med här också. Jag har även läst när moderatorer har skrivit att "tråden blir oanvändbar för dem som söker information senare", men det är väl inte (huvud)syftet med en community, att det ska vara en lättsökt databank för folk som kan tänkas söka efter information där i framtiden..? Utan fokus måste väl vara ett bra diskussionsklimat för oss som är här nu? Eller?
2025-06-23, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Papperskorgen ska väl bara vara sådant som är enbart trams eller spam osv. Jag håller helt med. Jag har nyligen i flera olika trådar haft spännande viktiga och lärorika debatter om viktiga ämnen varpå man inte kan fortsätta diskussionen för tråden är i papperskorgen.

Vad är problemet? Man blir less och önskar att någon tog yttrandefrihet på allvar.

Jag håller med. Har dels varit med om det personligen att många av mina trådar oförklarligt gått i sopnedkastet och dels när jag letat efter trådar som är helt ok så hittar jag dem i papperskorgen. Tråkigt. Skäms på de som bestämmer.
2025-06-23, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan

Bra filosofisk fråga. Man skulle ju kunna tänka sig att du ställer en fråga som jag inte vet svaret på men som jag gör en kvalificerad gissning på, utan att du frågar eller jag berättar att det är just ett sofistikerat antagande från min sida.

Då blir det ju tvetydigt. Mitt uppsåt är inte att ljuga men det kommer uppfattas så av dig om det jag säger inte stämmer.
2025-06-23, 13:36
Moderator
Maviels avatar
Citat:

En dylik tråd hade kunnat placeras i Psykologi men också under Psykiatri. Jag tror inte att en dylik tråd hade korgats. Enda anledningen till det är om det hade handlat om en renodlad självmordstråd. Dessa är inte tillåtna vilket också informeras om i ett allmänt meddelande i forumdelen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in