Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-06-22, 19:26
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Fast han ljög ju om att vara ute så i detta fall så ville plötsligt Engström vara mindre märkvärdig !?

Kan det vara så att Engström inte vill ge chansen att polisen ska börja tänka att om han ser Palme innan mordet .så finns möjligheten att hinna skaffa vapen och dessutom veta när Palme kommer ut igen !

Ja om man kan beslå den påhittade GM-SE med en lögn vore en game changer. Vi vet ju båda två att den som ljuger alltid är mördaren! Eller?

Hur i hela fridens namn skulle den påhittade GM-SE veta när LOP passerade Skandia efter bion om han såg LOP före bion? Hur tänker du där?

Ljög inte SE om något med en luftballong också? Då måste han ju bara vara mördaren?
Citera
2025-06-22, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Ja om man kan beslå den påhittade GM-SE med en lögn vore en game changer. Vi vet ju båda två att den som ljuger alltid är mördaren! Eller?

Hur i hela fridens namn skulle den påhittade GM-SE veta när LOP passerade Skandia efter bion om han såg LOP före bion? Hur tänker du där?

Ljög inte SE om något med en luftballong också? Då måste han ju bara vara mördaren?

Om du syftar på att SE måste vara GM för att han ljuger så är det ingen som påstår det

Men är det misstänkt ? Ja

Kan det finnas en anledning till lögnen som GM ? Ja

Exakt så här tänker folk som misstänker CA också när det gäller försäljningen av vapnet som inte är bevisat är en lögn ens !
Citera
2025-06-22, 21:05
Medlem
Knattarnas avatar
Om SE var ute och åt cirka 16:00-16:45 (vilket mycket tyder på) har han varken ljugit eller missförstått någonting. För 16:45 är inte ”kvällen”.

Följande inlägg av Henrikofsweden förklarar saken:

(FB) Skandiamannen

Kan man inte lämna den här tråden i ett dygn utan att falska kategoriska påståenden om SE:s sanningsenlighet börjar spridas. SE är inte beslagen med lögn.
Citera
2025-06-22, 21:06
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Om du syftar på att SE måste vara GM för att han ljuger så är det ingen som påstår det

Men är det misstänkt ? Ja

Kan det finnas en anledning till lögnen som GM ? Ja

Exakt så här tänker folk som misstänker CA också när det gäller försäljningen av vapnet som inte är bevisat är en lögn ens !

Men varför ljuger den påhittade GM-SE om att han inte var utanför Grand? Var det eftersom vittnen såg honom utanför Grand, men aldrig på själva mordplatsen?

En slags omvänd spegling, där den påhittade GM-SE försöker låtsas inte varit utanför Grand eftersom den verkliga mördaren kan ha varit där?

Såg någon Grandmannen snedda på trottoaren utanför Grand eller vända sig bakåt? Jag tror den påhittade GM-SE "speglade" den verkliga mördaren utanför Grand, genom att inte varit där och sedan fortsatte att spegla den verkliga mördaren när han stod och pratade med väktarna inne i Skandias reception samtidigt som OP blev mördad ute på Sveavägen.

Det syns att den verkliga SE var jättesnabb i Rapport, så även om han pratade med väktarna i receptionen när skotten föll kan han ha "hunnit sprungit in tiden" och ändå mördat OP!

Inte konstigt att den verkliga SE verkade "lite udda" och ljög om luftballonger och annat.
Citera
2025-06-22, 21:13
Medlem
Citat:
Men varför ljuger den påhittade GM-SE om att han inte var utanför Grand? Var det eftersom vittnen såg honom utanför Grand, men aldrig på själva mordplatsen?

En slags omvänd spegling, där den påhittade GM-SE försöker låtsas inte varit utanför Grand eftersom den verkliga mördaren kan ha varit där?

Såg någon Grandmannen snedda på trottoaren utanför Grand eller vända sig bakåt? Jag tror den påhittade GM-SE "speglade" den verkliga mördaren utanför Grand, genom att inte varit där och sedan fortsatte att spegla den verkliga mördaren när han stod och pratade med väktarna inne i Skandias reception samtidigt som OP blev mördad ute på Sveavägen.

Det syns att den verkliga SE var jättesnabb i Rapport, så även om han pratade med väktarna i receptionen när skotten föll kan han ha "hunnit sprungit in tiden" och ändå mördat OP!

Inte konstigt att den verkliga SE verkade "lite udda" och ljög om luftballonger och annat.

Du ställer märkliga frågor

Jag har ju sagt anledningen till varför Engström som GM inte vill vara utanför Skandia på kvällen innan mordet !

Han vill ju såklart inte att polisen ska börja tänka att Engström kan ha sett Palme tidigare under kvällen
Citera
2025-06-22, 21:16
Medlem
Citat:

Sen den omvända speglingen är relativt enkel att svara på !

Du vill ju bara spegla det du måste som GM , om du börjar spegla för mkt så blir ju såklart det ett problem !
Citera
2025-06-22, 22:28
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Sen den omvända speglingen är relativt enkel att svara på !

Du vill ju bara spegla det du måste som GM , om du börjar spegla för mkt så blir ju såklart det ett problem !

Jag föreställer mig också att det kan vara "smart" av en påhittad mördare att använda något oputsade "grumliga" speglar så bara de allra smartaste kan se "speglingen".

Tänk bara att den påhittade GM-SE "sneddade" över trottoaren och därför måste vara mördaren! Det är det inte alla som enkelt inser tyngden av faktiskt.

Det finns väl inget som ens ger SE möjlighet att vara utanför Grand när bion börjar?
Citera
2025-06-22, 22:31
Medlem
Citat:
Jag föreställer mig också att det kan vara "smart" av en påhittad mördare att använda något oputsade "grumliga" speglar så bara de allra smartaste kan se "speglingen".

Tänk bara att den påhittade GM-SE "sneddade" över trottoaren och därför måste vara mördaren! Det är det inte alla som enkelt inser tyngden av faktiskt.

Det finns väl inget som ens ger SE möjlighet att vara utanför Grand när bion börjar?

Varför finns inte möjligheten till det ?
Citera
2025-06-22, 22:34
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Varför finns inte möjligheten till det ?

Du tänker på den där mystiska dörren på baksidan av Skandia där SE kunde springa ut och in?

Är inte det bara önsketänkande?

Hur menar du att vi kan slå fast att SE var utanför Grand när bion började?
Citera
2025-06-22, 22:36
Medlem
Citat:
Du tänker på den där mystiska dörren på baksidan av Skandia där SE kunde springa ut och in?

Är inte det bara önsketänkande?

Hur menar du att vi kan slå fast att SE var utanför Grand när bion började?

Jag syftade aldrig på att kunna slå fast att han var vid Grand...

Däremot så ville han som GM inte att polisen skulle ens fundera på att Engström skulle kunna se Palme innan mordet !

Därav tror jag att Engström inte ville säga något om att vara utanför Skandia under kvällen !
Citera
2025-06-22, 23:06
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag syftade aldrig på att kunna slå fast att han var vid Grand...

Däremot så ville han som GM inte att polisen skulle ens fundera på att Engström skulle kunna se Palme innan mordet !

Därav tror jag att Engström inte ville säga något om att vara utanför Skandia under kvällen !

Så kan det mycket väl vara.

Både AK och ALG är inne på att SE kom förbi strax före kl. 21, innan ALG påbörjade kvällsronden.

Det är säkert därifrån som detaljerna om vad SE sa före mordet kommer, som HO minns.

Han har fått det berättat för sig av ALG?

Således kan SE ha sett LOP på väg till bion. Sedan hade han bråttom att genskjuta dem?

Kan han ha trott att de skulle på en av 21-föreställningarna? De slutade kl. 23:41 ...

En hel del spekulation, men men ... Cluedo vinner!
Citera
2025-06-22, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Så kan det mycket väl vara.

Både AK och ALG är inne på att SE kom förbi strax före kl. 21, innan ALG påbörjade kvällsronden.

Det är säkert därifrån som detaljerna om vad SE sa före mordet kommer, som HO minns.

Han har fått det berättat för sig av ALG?

Således kan SE ha sett LOP på väg till bion. Sedan hade han bråttom att genskjuta dem?

Kan han ha trott att de skulle på en av 21-föreställningarna? De slutade kl. 23:41 ...

En hel del spekulation, men men ... Cluedo vinner!

Jag tror att som GM så var Engström livrädd att polisen skulle börja fundera på det faktum att Engström kan ha sett LOP innan på kvällen !

Det ger ju både Engström ett tänkbart motiv och vapen i handen 23:21

Engström kunde ju inte ens drömma om att lögnen inte skulle gå genom , han kunde ju inte räkna med att väktarna skulle minnas hans lilla "utflykt" från Skandia
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in