Citat:
Ursprungligen postat av
bda7
Det känns som att många av er vill misstolka för att få till en diskussion. Om man investerat på premissen att den amerikanska staten ska defaulta pga statsskulder så har man gjort fel. Jag skulle ha uttryckt mig tydligare (du förstod nog egentligen, men verkar som andra i tråden vilja misstolka).
Att det är ohållbart någonstans i framtiden är det nog få som motsätter sig, det jag ville lyfta fram var att man pratat om kollaps med hänvisning till statsskulden i ca. 50 år. Än har den ju inte kommit, men skulle kunna komma imorgon. Eller ytterligare 50 år. Dilemmat är alltså att kunna förutspå när det faller samman, inte om det faller samman, annars gör man dåliga investeringar (även om man har rätt i sak).
Vad för dåliga investeringar har man gjort genom att anta att USA kommer göra en default på sin skuld? Sannolikt gjorde man en bättre affär om man investerade i något annat än amerikanska statsobligationer.
Utöver att USA redan gjorde en default när dollarns konvertabilitet till guld avskaffades, som Stopp.Belagg tog upp, så vill jag påstå att USA dessutom gör en mjuk ständigt pågående default genom inflationen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Stopp.Belagg
Kalla det vad du vill, men bitcoin i eget förvar är definitivt något man (som förnuftig aktör) vill ha när vi går in i krigs- eller kristider.
Bra läge att plocka ut från exchanges om man dumdristigt nog sitter på några större summor där. Osäkrare tider lär föra med sig bank runs.