2025-06-22, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Visst är det så. För en kortsiktig trejdare ter det sig logiskt.
Om det är logiskt , vad är det komiska? Det är så trading funkar. Det är väl mer komiskt att man måste kriga med varandra som primitiva djur.
Citera
2025-06-22, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Varför går denna safe haven asset ner i värde räknat mot USD vid minsta rykte om att sundet ska stängas?

Det är just det som är det komiska.
Citera
2025-06-22, 16:45
Medlem
Citat:
Det är just det som är det komiska.
En "safe haven" som går ner i värde under en kris är ju per defintion ingen "safe haven". Du spekularar bara inför framtiden när du säger så.
Citera
2025-06-22, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
En "safe haven" som går ner i värde under en kris är ju per defintion ingen "safe haven". Du spekularar bara inför framtiden när du säger så.

Kalla det vad du vill, men bitcoin i eget förvar är definitivt något man (som förnuftig aktör) vill ha när vi går in i krigs- eller kristider.
Citera
2025-06-22, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Kul om du gräver upp din bitcoinlåda efter atomkriget och visar barnbarnen:

"Här är en bitcoin, en digital token som jag trodde skulle styra hela världen"

Ligger under hundringen nu, helt klart en dubbeltopp som bildats också. Mot 70 ska det väl nu då?

Så kan det bli, förutom att jag aldrig får möjlighet att gräva upp den eller något annat i så fall.

Jag räknar med ett något mer begränsat krig som kommer eller inte kommer att involvera Sverige. Vi kan dock vara säkra på att våra nuvarande politiker för allt i världen inte vill att vi kommer undan denna gång såsom vi gjorde under världskrigen.
Citera
2025-06-22, 16:56
Medlem
Citat:
Kalla det vad du vill, men bitcoin i eget förvar är definitivt något man (som förnuftig aktör) vill ha när vi går in i krigs- eller kristider.
Det får marknaden avgöra. Annars kan man lika bra sitta på USDC om det är rädd för att du inte kan logga in på Nordea.

Just nu är det inte fördelaktigt iaf.
Citera
2025-06-22, 17:02
Medlem
zlikyrs avatar
Nu kan det gå kvickt utför. Spelar väl kvitta i det långa loppet för er som bara håller. Kul med lite karusell!
Citera
2025-06-22, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bda7
Det känns som att många av er vill misstolka för att få till en diskussion. Om man investerat på premissen att den amerikanska staten ska defaulta pga statsskulder så har man gjort fel. Jag skulle ha uttryckt mig tydligare (du förstod nog egentligen, men verkar som andra i tråden vilja misstolka).

Att det är ohållbart någonstans i framtiden är det nog få som motsätter sig, det jag ville lyfta fram var att man pratat om kollaps med hänvisning till statsskulden i ca. 50 år. Än har den ju inte kommit, men skulle kunna komma imorgon. Eller ytterligare 50 år. Dilemmat är alltså att kunna förutspå när det faller samman, inte om det faller samman, annars gör man dåliga investeringar (även om man har rätt i sak).

Vad för dåliga investeringar har man gjort genom att anta att USA kommer göra en default på sin skuld? Sannolikt gjorde man en bättre affär om man investerade i något annat än amerikanska statsobligationer.

Utöver att USA redan gjorde en default när dollarns konvertabilitet till guld avskaffades, som Stopp.Belagg tog upp, så vill jag påstå att USA dessutom gör en mjuk ständigt pågående default genom inflationen.

Citat:

Bra läge att plocka ut från exchanges om man dumdristigt nog sitter på några större summor där. Osäkrare tider lär föra med sig bank runs.
Citera
2025-06-22, 17:14
Medlem
AndersABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raksol
Spoke too soon? Under 100 snart, förmodligen imorn senast då marknaden öppnar. Men sen uppåt igen.
Löp å köp Nu
Supporten slår in innan 98. (Spekulerar såklart)
Senast redigerad av AndersAB 2025-06-22 kl. 17:19.
Citera
2025-06-22, 18:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AndersAB
Löp å köp Nu
Supporten slår in innan 98. (Spekulerar såklart)

Redan 98. Kanske 92 imorgon. Msn skulle ha sålt
Citera
2025-06-22, 18:26
Medlem
Leastons avatar
Marknaderna är en drake i vinden just nu.
Citera
2025-06-22, 19:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Redan 98. Kanske 92 imorgon. Msn skulle ha sålt

Nej nu ser det ju ut som att priset återhämtar sig. Fortsätt ner till 50/60k istället så man kan fylla på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in