2025-06-22, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Vad är det som är komiskt, att BTC reagerar naturligt eller att den inte lever upp till dina förväntningar om att BTC att alltid borde fortsätta stiga oavsett vad?

Tänk dig att vakna upp till nyheter om eskalerande krig: "Shit, då måste jag snabbt sälja mina bitcoin för fiat!" 🙂

Om du inte ser komiken så får det väl vara så.
Citera
2025-06-22, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tecnologia
Har man ägnat de senaste 50 åren åt att investera i USD så har man blivit fattigare. Har man ägnat de senaste 16 åren åt att investera i Bitcoin så har man blivit rikare.

Det känns som att många av er vill misstolka för att få till en diskussion. Om man investerat på premissen att den amerikanska staten ska defaulta pga statsskulder så har man gjort fel. Jag skulle ha uttryckt mig tydligare (du förstod nog egentligen, men verkar som andra i tråden vilja misstolka).

Att det är ohållbart någonstans i framtiden är det nog få som motsätter sig, det jag ville lyfta fram var att man pratat om kollaps med hänvisning till statsskulden i ca. 50 år. Än har den ju inte kommit, men skulle kunna komma imorgon. Eller ytterligare 50 år. Dilemmat är alltså att kunna förutspå när det faller samman, inte om det faller samman, annars gör man dåliga investeringar (även om man har rätt i sak).
Citera
2025-06-22, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Tänk dig att vakna upp till nyheter om eskalerande krig: "Shit, då måste jag snabbt sälja mina bitcoin för fiat!" 🙂

Vad har USD för marketcap och vad har BTC för marketcap? Är det konstigt att USD är extremt mycket mindre volatil än BTC? Eftersom grafen visar BTC/USD så är det ganska tydligt att fiat håller sig bättre mitt i krisen.
Citera
2025-06-22, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Tog en vända under 100 nu. Safe haven asset?

Utan tvekan. Nu vill man ha bitcoin i eget förvar. ETF:er och dylikt göre sig icke besvär däremot.
Citera
2025-06-22, 16:37
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Styrs mycket av psykologi såklart. Nu säljer vi av eftersom allt ska ner, köper tillbaka senare när allt går upp. En dollar är alltid värd en dollar och i morgon får man mer bitcoin för sin dollar tänker nog många nu.
Citera
Medlem
Citat:
Lite komiskt ändå att en del av marknaden fortfarande tror att det är en bra idé att sälja bitcoin när kriget eskalerar...

Jag tycker detta är intressant, det är lustigt hur marknaden felbedömer risken i Bitcoin konstant. Det kan också vara så att det inte är risken som felbedöms (nja jo), utan snarare att det inte finns konsensus kring att Bitcoin är "på riktigt."
Citera
Medlem
Citat:
Utan tvekan. Nu vill man ha bitcoin i eget förvar. ETF:er och dylikt göre sig icke besvär däremot.
Varför går denna safe haven asset ner i värde räknat mot USD vid minsta rykte om att sundet ska stängas?
Citera
2025-06-22, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bda7
Det känns som att många av er vill misstolka för att få till en diskussion. Om man investerat på premissen att den amerikanska staten ska defaulta pga statsskulder så har man gjort fel. Jag skulle ha uttryckt mig tydligare (du förstod nog egentligen, men verkar som andra i tråden vilja misstolka).

Att det är ohållbart någonstans i framtiden är det nog få som motsätter sig, det jag ville lyfta fram var att man pratat om kollaps med hänvisning till statsskulden i ca. 50 år. Än har den ju inte kommit, men skulle kunna komma imorgon. Eller ytterligare 50 år. Dilemmat är alltså att kunna förutspå när det faller samman, inte om det faller samman, annars gör man dåliga investeringar (även om man har rätt i sak).

USA defaultade redan 1971. Sedan dess har det varit en långsam död, och även om man har positionerat sig för en snabb och spektakulär död så har man klarat sig bra.
Citera
2025-06-22, 16:40
Medlem
Citat:
Jag tycker detta är intressant, det är lustigt hur marknaden felbedömer risken i Bitcoin konstant. Det kan också vara så att det inte är risken som felbedöms (nja jo), utan snarare att det inte finns konsensus kring att Bitcoin är "på riktigt."
Det är snarare ni som felbedömmer. Marknaden är ingen enskild individ. Det är ni.
Citera
2025-06-22, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Styrs mycket av psykologi såklart. Nu säljer vi av eftersom allt ska ner, köper tillbaka senare när allt går upp. En dollar är alltid värd en dollar och i morgon får man mer bitcoin för sin dollar tänker nog många nu.

Visst är det så. För en kortsiktig trejdare ter det sig logiskt.
Citera
2025-06-22, 16:42
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Kul om du gräver upp din bitcoinlåda efter atomkriget och visar barnbarnen:

"Här är en bitcoin, en digital token som jag trodde skulle styra hela världen"

Ligger under hundringen nu, helt klart en dubbeltopp som bildats också. Mot 70 ska det väl nu då?
Citera
2025-06-22, 16:43
Medlem
Citat:

Mycket handlar det också om korrelationer från tidigare år, som leder till en självuppfyllande profetia, åtminstone kortsiktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in