2025-06-22, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Nytt fyraårshögsta för dominansen? 64,5 procent med coinmarketcaps definition:

https://coinmarketcap.com/charts/bitcoin-dominance/

64,7 procent nu. Trenden med allt högre dominans fortsätter obrutet sedan december 2022.
Citera
2025-06-22, 05:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Det är rätt grundläggande att konst värderas på subjektiv basis, finansiella instrument värderas på objektiv basis.

Sen kan man förvisso diskutera, eller snarare ifrågasätta, om bitcoin är ett finansiellt instrument.

Det känns som du ger undvikande svar här. Jag tror du vet att det du skriver ovan inte riktigt täcker in hela sanningen, men att skriva det som att det är svart/vitt och kalla det för "grundläggande" är väl något slags försök att få mig att känna att jag inte har koll. Fast det vet jag ju att jag har.

Fortsätt resonera så om du vill, jag tror du kommer missa mycket kopplat till både BTC och annat.
Citera
2025-06-22, 11:07
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bda7
Som sagt, detta har sagts i ca. 50 år.

https://youtu.be/uAk6_74m_kI?t=488

Om man investerat på den premissen så har man gjort fel i retrospekt. Frågan är inte om räntan är hög eller "känns problematisk", utan om det reflekteras i marknaden inom överskådlig tid. Eller hur?
Du menar att det aldrig kan komma en punkt när det får konsekvenser?

Skillnaden nu jämfört med tidigare år är att räntekostnaden stigit paraboliskt, vilket gör att jag har svårt att vifta bort det med "det har inte varit ett problem tidigare". https://pbs.twimg.com/media/GL3sNo_WsAA6dDc.png

Lite OT, så kanske inte skall dyka djupare så mycket djupare i det.
Citera
2025-06-22, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Du menar att det aldrig kan komma en punkt när det får konsekvenser?

Hur i hela friden drar du den slutsatsen?

Citat:
Denna dyker upp ständigt. Hur vet vi att det ens är ett problem? Jag menar, rent faktiskt så är det ju det, men det imploderar ju aldrig riktigt och att statsskulden är ohållbart hög har pratats om i 50 år nu. Det enda intressanta är väl egentligen om det kan fortsätta ett par år till eller om det kan fortsätta 50 år till?

Citat:

Om man investerat på den premissen så har man gjort fel i retrospekt. Frågan är inte om räntan är hög eller "känns problematisk", utan om det reflekteras i marknaden inom överskådlig tid. Eller hur?
Citera
2025-06-22, 13:50
Medlem
Citat:
Denna dyker upp ständigt. Hur vet vi att det ens är ett problem? Jag menar, rent faktiskt så är det ju det, men det imploderar ju aldrig riktigt och att statsskulden är ohållbart hög har pratats om i 50 år nu. Det enda intressanta är väl egentligen om det kan fortsätta ett par år till eller om det kan fortsätta 50 år till?

Det kan fortsätta så länge världen fortsätter efterfråga USD. Amerikanska staten skuldsätter sig genom att ge ut statsobligationer, vilka köps av bland annat Federal Reserve genom att fortsätta expandera mängden USD.

Hårdvaluta som Bitcoin har ej detta problem eftersom det till skillnad från USD dels finns ett övre tak på 21 miljoner bitcoin, dels är mycket mödosamt att ta fram nya bitcoin tills vi når detta tak (proof of work).

Citat:

Har man ägnat de senaste 50 åren åt att investera i USD så har man blivit fattigare. Har man ägnat de senaste 16 åren åt att investera i Bitcoin så har man blivit rikare.

Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
En bitcoin har inget av detta, den köper man med förhoppningar att någon annan sen ska betala dyrare eller åtminstone lika mycket för den. Den har inget värde i sig självt, ger ingen löpande avkastning, enda sättet att använda eller få någon glädje av den är när man gör sig av med den.

Vad som ger glädje är subjektivt. Det ger mig mycket mer glädje att sitta på massa rikedom än det skulle ge mig att konsumera upp denna rikedom.
Citera
2025-06-22, 14:20
Medlem
Förr i tiden kunde väl en sådan världshändelse som Trump bombar Iran få Bitcoinpriset att störtdyka? Tecken på att det har blivit en stabilare tillgång med åren, på gott o ont. Inte samma skjut uppåt som förr heller..(?)
Citera
2025-06-22, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oskii
Förr i tiden kunde väl en sådan världshändelse som Trump bombar Iran få Bitcoinpriset att störtdyka? Tecken på att det har blivit en stabilare tillgång med åren, på gott o ont. Inte samma skjut uppåt som förr heller..(?)

Spoke too soon? Under 100 snart, förmodligen imorn senast då marknaden öppnar. Men sen uppåt igen.
Citera
2025-06-22, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raksol
Spoke too soon? Under 100 snart, förmodligen imorn senast då marknaden öppnar. Men sen uppåt igen.

Om börserna dyker (Hormuzsundet) gissar jag att Bitcoin hänger med ner liksom 2021/2022. Bra läge för oss som stackar sats.
Citera
2025-06-22, 16:28
Medlem
Lite komiskt ändå att en del av marknaden fortfarande tror att det är en bra idé att sälja bitcoin när kriget eskalerar...
Citera
2025-06-22, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Lite komiskt ändå att en del av marknaden fortfarande tror att det är en bra idé att sälja bitcoin när kriget eskalerar...
Vad är det som är komiskt, att BTC reagerar naturligt eller att den inte lever upp till dina förväntningar om att BTC att alltid borde fortsätta stiga oavsett vad?
Citera
2025-06-22, 16:31
Medlem
DVikings avatar
Tog en vända under 100 nu. Safe haven asset?
Citera
2025-06-22, 16:32
Medlem
BTC ska ner till 93-95k till imorgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här