Citat:
Ursprungligen postat av
bda7
Denna dyker upp ständigt. Hur vet vi att det ens är ett problem? Jag menar, rent faktiskt så är det ju det, men det imploderar ju aldrig riktigt och att statsskulden är ohållbart hög har pratats om i 50 år nu. Det enda intressanta är väl egentligen om det kan fortsätta ett par år till eller om det kan fortsätta 50 år till?
Det kan fortsätta så länge världen fortsätter efterfråga USD. Amerikanska staten skuldsätter sig genom att ge ut statsobligationer, vilka köps av bland annat Federal Reserve genom att fortsätta expandera mängden USD.
Hårdvaluta som Bitcoin har ej detta problem eftersom det till skillnad från USD dels finns ett övre tak på 21 miljoner bitcoin, dels är mycket mödosamt att ta fram nya bitcoin tills vi når detta tak (proof of work).
Citat:
Ursprungligen postat av
bda7
Som sagt, detta har sagts i ca. 50 år.
https://youtu.be/uAk6_74m_kI?t=488
Om man investerat på den premissen så har man gjort fel i retrospekt. Frågan är inte om räntan är hög eller "känns problematisk", utan om det reflekteras i marknaden inom överskådlig tid. Eller hur?
Har man ägnat de senaste 50 åren åt att investera i USD så har man blivit fattigare. Har man ägnat de senaste 16 åren åt att investera i Bitcoin så har man blivit rikare.
Citat:
Ursprungligen postat av
HasseKlasse
En bitcoin har inget av detta, den köper man med förhoppningar att någon annan sen ska betala dyrare eller åtminstone lika mycket för den. Den har inget värde i sig självt, ger ingen löpande avkastning, enda sättet att använda eller få någon glädje av den är när man gör sig av med den.
Vad som ger glädje är subjektivt. Det ger mig mycket mer glädje att sitta på massa rikedom än det skulle ge mig att konsumera upp denna rikedom.